Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Smart - ať je jakýkoliv, budí obdiv

  16:49aktualizováno  16:49
Kult, příslušnost ke skupině, vzbuzování pozornosti! Ať už si zástupci automobilky, prodejci, techničtí odborníci, majitelé nebo i podivující se chodci říkají cokoli, vozy Smart mají poutat pohledy.

Tím upozorňovat na toho, kdo je za volantem. A ono se to opravdu daří. V testu MF DNES automobilu Smart City coupé se to více než jednoznačně potvrdilo.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Smart můžete koupit
na www.automodul.cz

Týdenní testovací jízda začala malým překvapením, které se v průběhu ještě několikrát opakovalo: při příchodu k autu odzadu začne řidičova ruka podvědomě hledat kliku dveří někde v polovině vozu. Chyba lávky! Klika je bezprostředně u zadní hrany celého vozu.

Otevřít znamená odkrýt celý bok. Okamžitě a bez jakéhokoli sklánění lze vidět kompletní interiér: vysoká sedadla, miniaturní přístrojovou desku, "krokodýlí oči" přídavných budíků, posuvnou desku, která kryje střešní okno, a pod volantem utopený knoflík na odjištění zadního okna, tím tedy i cesty do zavazadlového prostoru.

Nastartuje se vsunutím klíčku do skříňky pod řadicí pákou. Zařadit znamená zvolit z automatického nebo poloautomatického režimu šestistupňové převodovky. Stažení okna vyžaduje chvilku pátrání po neoznačeném knoflíku dost daleko vpředu na vnitřní straně dveří. A při zaparkování lze měkce opřít obě přední kola o obrubník i tam, kde všichni ostatní stojí podél.

Redakce MF DNES měla k dispozici vůz s motorem 30CDi. A byl to pozoruhodně snaživý chlapík hovící si nejraději mezi 1200 a 2500 otáčkami za minutu. Byl-li hnán naléhavostí sešlápnutí plynového pedálu do vyšších otáček, byl sice ochotný, ale dával o sobě vědět vyšším hlasem.¨

Zvuk motoru byl však nejpozoruhodnější ve chvíli nastartování a při volnoběhu, kdy velmi dobře imitoval spokojeně předoucí zemědělský stroj. Upoutal hlavně nezávislého pozorovatele hned vedle na chodníku, v kokpitu tento dojem tak silný nebyl.

Jízda se smartem nevyžaduje prakticky žádné zvláštní řidičské umění. Byl konstruován a vyroben jak pro nejméně náročného městského jezdce, tak i pro zručného šoféra, který se chce s nezvyklým mrňousem povyrazit. Jedeme-li totiž nenáročně s automatickým modem řazení, jsou sice pauzy při řazení poměrně dlouhé, zato si vůz sám v klidu ubere plyn, zařadí a opět akceleruje.

Při stání se samovolně nerozjede jako běžné automaty, nýbrž poslušně počká na sešlápnutí plynu. Při rozjezdech je nutné do kopce spolupracovat s ruční brzdou, nebo alespoň opravdu rychle přešlápnout. Přitom však nikdy nehrozí riziko, že by zhasnul motor.

Tak trochu prokletím smartu jsou české silnice. Na malých kolech - a k tomu ta přední jsou o poznání užší než ta zadní - je cítit každá nerovnost. Cítit a bohužel také slyšet.

Zpočátku se redakční testéři trochu ošívali nad nutkáním vyhýbat se výmolům a dírám prudkými myškami. Ne tak kvůli vyhlášce a jejímu zákazu měnit prudce směr a rychlost jízdy a ani ne kvůli případnému lomcování s kopilotem, nýbrž hlavně kvůli zneklidňujícímu vědomí z vyššího těžiště celého auta.

Po několika pokusných prudších zatáčkách však vyšlo najevo, že minivůz dobře sedí, a i když menší nerovnost drncne a větší s autem i zahoupe, z jízdní dráhy, natož z rovnováhy jej nevyvede.

 Zavazadlový prostor je symbolický. Má sice výklopné celé zadní okno i spodní "sajtnu", ale pojme jen tak asi tašku do práce, batůžek se sportovním oblečením a ručníkem. A raketa na squash už musí jet nastojato.

Na dálnici se smart vytasil se svou nejvyšší rychlostí: 135 km v hodině. Na tuto hodnotu výrobce nastavil elektronický omezovač. Na cestování do blízkého města to stačilo, ale na předjíždění v kopci už nikoliv.

O tom, že vůz je určen, aby jeho majiteli zajistil dostatek pozornosti, bylo možné se přesvědčit mnohokrát: díky pohledům lidí z chodníků během jízdy, okukujícím zvědavcům na parkovištích, nevěřícím očím stopujícího příslušníka Armády ČR, kterému redakční šofér zastavil.

Zaznamenáníhodná však byla i odpověď strážníka městské policie, který na dotaz, zda by kvůli pětiminutovému zaparkování ve vyhrazené zóně bez povolení nemohl přivřít oči, pravil: Tak tohle si zaparkujte, kde chcete...

Automobil Smart má své kouzlo i nepopiratelnou výhodu ve městě. Zatím je vnímán jako rozmar pro movité. Ale cena základního modelu na českém trhu, která začíná na 283 000 korunách, dává tušit, proč se tahle vozítka tolik rojí v evropských městech a proč má i tuzemský importér tak optimistický úsměv.

Testovaný vůz (dle údajů výrobce):

MODEL

SMART CITY COUPÉ 30CDI

Výkon motoru (kW/k)

30/40

Max. točivý moment(Nm)

100

Počet ventilů na válec

2

Maximální rychlost (km/h)

135

Zrychlení 0-100 km/h (s)

19,8

Spotřeba (l/100 km) 1)

3,9/3,1/3,4

Pohotovostní hmotnost (kg)

730

Rozměry d/š/v (mm)

2500/1515/1549

Rozvor (mm)

1812

Objem zavazadlového prostoru (l) 2)

150/363

Objem nádrže (l)

22

Rozměr pneumatik

13/70R15 a 175/55 R15

Poznámka: 1) město/mimo město/kombinace, 2) druhý údaj: při sklopení sedadla spolujezdce


VÝBAVA VOZU V KČ:

Airbag řidiče/spolujezdce

A/A

Boční airbagy/hlavové airbagy

8044

ABS/ESP

A/A

El. ovládaná okna vpředu

A

Klimatizace

22 031

Posilovač řízení

N

Centrální zamykání

A

Nárazníky v barvě vozu

A

Výškově nastavitelný volant/sedadlo řidiče

N/N

Xenonová světla

N

Parkovací systém vpředu/vzadu

N

Záruka (roky)

2

Cena (Kč)

409 000

Pramen: MF DNES


Hodnocení MF DNES:

MOTOR A PŘEVODOVKA

Pružnost motoru

6

Převodovka

7

Spotřeba v testu

10

KAROSERIE A INTERIÉR

Prostor na př. sedadlech

9

Prostor na zad. sedadlech

-

Využití kufru

1

Výhled z vozu

8

PODVOZEK

Jízdní vlastnosti

5

Řízení a ovladatelnost

10

Tlumení nerovností

3

Brzdy

9

Poznámka: min. 1, max. 10 bodů

Nejlevnější i nejlepší verze do 300 000 Kč: 33 Pure - 0,6, 33 kW: 299 000 Kč. Výbava obsahuje dva airbagy, ABS, ESP, centrální zamykání, elektrické ovládání oken

Smart City Coupe- interiér

Smart City Coupe- interiér

Smart City Coupe - detail

Smart City Coupe

Smart City Coupe - profil

Smart City Coupe - zezadu

Smart City Coupe

Smart City Coupe

Smart City Coupe

Smart City Coupe

Autoři:




Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Kia Stinger
Žihadlo s pohonem zadních kol a šestiválcem je tady. Řídili jsme Stinger

Toto auto ukazuje, že to s automobilismem ještě není tak zlé. Má pohon zadních kol a pod kapotou podélně uložený benzinový šestiválec. Tahle kia je jedno z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.