Tím upozorňovat na toho, kdo je za volantem. A ono se to opravdu daří. V testu MF DNES automobilu Smart City coupé se to více než jednoznačně potvrdilo.
Může se hoditNové i ojeté automobily Smart můžete koupit |
Týdenní testovací jízda začala malým překvapením, které se v průběhu ještě několikrát opakovalo: při příchodu k autu odzadu začne řidičova ruka podvědomě hledat kliku dveří někde v polovině vozu. Chyba lávky! Klika je bezprostředně u zadní hrany celého vozu.
Otevřít znamená odkrýt celý bok. Okamžitě a bez jakéhokoli sklánění lze vidět kompletní interiér: vysoká sedadla, miniaturní přístrojovou desku, "krokodýlí oči" přídavných budíků, posuvnou desku, která kryje střešní okno, a pod volantem utopený knoflík na odjištění zadního okna, tím tedy i cesty do zavazadlového prostoru.
Nastartuje se vsunutím klíčku do skříňky pod řadicí pákou. Zařadit znamená zvolit z automatického nebo poloautomatického režimu šestistupňové převodovky. Stažení okna vyžaduje chvilku pátrání po neoznačeném knoflíku dost daleko vpředu na vnitřní straně dveří. A při zaparkování lze měkce opřít obě přední kola o obrubník i tam, kde všichni ostatní stojí podél.
Redakce MF DNES měla k dispozici vůz s motorem 30CDi. A byl to pozoruhodně snaživý chlapík hovící si nejraději mezi 1200 a 2500 otáčkami za minutu. Byl-li hnán naléhavostí sešlápnutí plynového pedálu do vyšších otáček, byl sice ochotný, ale dával o sobě vědět vyšším hlasem.¨
Zvuk motoru byl však nejpozoruhodnější ve chvíli nastartování a při volnoběhu, kdy velmi dobře imitoval spokojeně předoucí zemědělský stroj. Upoutal hlavně nezávislého pozorovatele hned vedle na chodníku, v kokpitu tento dojem tak silný nebyl.
Jízda se smartem nevyžaduje prakticky žádné zvláštní řidičské umění. Byl konstruován a vyroben jak pro nejméně náročného městského jezdce, tak i pro zručného šoféra, který se chce s nezvyklým mrňousem povyrazit. Jedeme-li totiž nenáročně s automatickým modem řazení, jsou sice pauzy při řazení poměrně dlouhé, zato si vůz sám v klidu ubere plyn, zařadí a opět akceleruje.
Při stání se samovolně nerozjede jako běžné automaty, nýbrž poslušně počká na sešlápnutí plynu. Při rozjezdech je nutné do kopce spolupracovat s ruční brzdou, nebo alespoň opravdu rychle přešlápnout. Přitom však nikdy nehrozí riziko, že by zhasnul motor.
Tak trochu prokletím smartu jsou české silnice. Na malých kolech - a k tomu ta přední jsou o poznání užší než ta zadní - je cítit každá nerovnost. Cítit a bohužel také slyšet.
Zpočátku se redakční testéři trochu ošívali nad nutkáním vyhýbat se výmolům a dírám prudkými myškami. Ne tak kvůli vyhlášce a jejímu zákazu měnit prudce směr a rychlost jízdy a ani ne kvůli případnému lomcování s kopilotem, nýbrž hlavně kvůli zneklidňujícímu vědomí z vyššího těžiště celého auta.
Po několika pokusných prudších zatáčkách však vyšlo najevo, že minivůz dobře sedí, a i když menší nerovnost drncne a větší s autem i zahoupe, z jízdní dráhy, natož z rovnováhy jej nevyvede.
Zavazadlový prostor je symbolický. Má sice výklopné celé zadní okno i spodní "sajtnu", ale pojme jen tak asi tašku do práce, batůžek se sportovním oblečením a ručníkem. A raketa na squash už musí jet nastojato.
Na dálnici se smart vytasil se svou nejvyšší rychlostí: 135 km v hodině. Na tuto hodnotu výrobce nastavil elektronický omezovač. Na cestování do blízkého města to stačilo, ale na předjíždění v kopci už nikoliv.
O tom, že vůz je určen, aby jeho majiteli zajistil dostatek pozornosti, bylo možné se přesvědčit mnohokrát: díky pohledům lidí z chodníků během jízdy, okukujícím zvědavcům na parkovištích, nevěřícím očím stopujícího příslušníka Armády ČR, kterému redakční šofér zastavil.
Zaznamenáníhodná však byla i odpověď strážníka městské policie, který na dotaz, zda by kvůli pětiminutovému zaparkování ve vyhrazené zóně bez povolení nemohl přivřít oči, pravil: Tak tohle si zaparkujte, kde chcete...
Automobil Smart má své kouzlo i nepopiratelnou výhodu ve městě. Zatím je vnímán jako rozmar pro movité. Ale cena základního modelu na českém trhu, která začíná na 283 000 korunách, dává tušit, proč se tahle vozítka tolik rojí v evropských městech a proč má i tuzemský importér tak optimistický úsměv.
Testovaný vůz (dle údajů výrobce):
MODEL |
SMART CITY COUPÉ 30CDI |
Výkon motoru (kW/k) |
30/40 |
Max. točivý moment(Nm) |
100 |
Počet ventilů na válec |
2 |
Maximální rychlost (km/h) |
135 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) |
19,8 |
Spotřeba (l/100 km) 1) |
3,9/3,1/3,4 |
Pohotovostní hmotnost (kg) |
730 |
Rozměry d/š/v (mm) |
2500/1515/1549 |
Rozvor (mm) |
1812 |
Objem zavazadlového prostoru (l) 2) |
150/363 |
Objem nádrže (l) |
22 |
Rozměr pneumatik |
13/70R15 a 175/55 R15 |
VÝBAVA VOZU V KČ:
Airbag řidiče/spolujezdce |
A/A |
Boční airbagy/hlavové airbagy |
8044 |
ABS/ESP |
A/A |
El. ovládaná okna vpředu |
A |
Klimatizace |
22 031 |
Posilovač řízení |
N |
Centrální zamykání |
A |
Nárazníky v barvě vozu |
A |
Výškově nastavitelný volant/sedadlo řidiče |
N/N |
Xenonová světla |
N |
Parkovací systém vpředu/vzadu |
N |
Záruka (roky) |
2 |
Cena (Kč) |
409 000 |
Hodnocení MF DNES:
MOTOR A PŘEVODOVKA |
|
Pružnost motoru |
6 |
Převodovka |
7 |
Spotřeba v testu |
10 |
KAROSERIE A INTERIÉR |
|
Prostor na př. sedadlech |
9 |
Prostor na zad. sedadlech |
- |
Využití kufru |
1 |
Výhled z vozu |
8 |
PODVOZEK |
|
Jízdní vlastnosti |
5 |
Řízení a ovladatelnost |
10 |
Tlumení nerovností |
3 |
Brzdy |
9 |
Nejlevnější i nejlepší verze do 300 000 Kč: 33 Pure - 0,6, 33 kW: 299 000 Kč. Výbava obsahuje dva airbagy, ABS, ESP, centrální zamykání, elektrické ovládání oken |
Smart City Coupe- interiér |
Smart City Coupe- interiér |
Smart City Coupe - detail |
Smart City Coupe |
Smart City Coupe - profil |
Smart City Coupe - zezadu |
Smart City Coupe |
Smart City Coupe |
Smart City Coupe |
Smart City Coupe |