Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Konec spalovacích časů. Poslední benzinové smarty se vyrobí v srpnu

Automobilka Smart, specializovaná na jedinečné mrňousy do města, ohlásila konec spalovacích motorů. Jako vůbec první značka na světě je v příštím roce plně nahradí elektrickou trakcí.
Poslední 21kusovou sérii Smartů se spalovacím motorem vyrobí automobilka letos...

Poslední 21kusovou sérii Smartů se spalovacím motorem vyrobí automobilka letos v srpnu. | foto: Smart

Plány, kdy skončí s výrobou aut se spalovacími motory, už ohlásil Volkswagen nebo Mercedes, první na rok 2040, druhý na letopočet 2039. Vznikají i nové samostatné značky, které nabízejí jen elektrická auta, třeba Polestar (patří volvu) nebo Tesla. Smart je ovšem vůbec první, který přepřáhnutí na elektřinu uskuteční. Bude to brzy, už příští rok.

Poslední edice benzinových smartů bude mít jedenadvacet kusů (stejně let existuje značka Smart) a automobilka ji sama prezentuje jako sběratelskou. Žlutočerný kabát jí navrhl slavný designér Konstantin Grcic, letos v srpnu ji postaví dvorní tuner mercedesů a smartů, značka Brabus.

Nová éra

Letos koncem března se dosavadní majitel Smartu německý koncern Daimler dohodl s čínskou automobilkou Geely, mimo jiné vlastníkem značky Volvo, na založení společného podniku, který bude mít na starosti další rozvoj mikroaut. V novém joint-venture podniku bude mít každý z partnerů poloviční podíl. Podle dohody bude nová generace vyráběna v čínské továrně. Globální prodej by měl začít v roce 2022. Do té doby se budou smarty vyrábět doma ve francouzském Hambachu (více čtěte zde).

U nejmenších městských aut je přepřáhnutí na elektrickou trakci nevyhnutelné, doplnění spalovacích motorů o drahé technologie pro snížení emisí by totiž jejich cenu neúměrně zvýšilo, a to jsou smarty lepší zboží, za které jsou zákazníci zvyklí platit „prémiovou“ cenu.

Smart ForTwo electric drive

Hodinář, co nikdy nepracoval

Duchovní otec smartu Nicolas G. Hayek je postava jak z hollywoodských filmů. Byl považovaný za zachránce švýcarského hodinářského průmyslu a zakladatele největší hodinářské firmy na světě. Nikomu to nevyvracel, ačkoliv ani jedno není tak docela pravda.

Hayek stál za úspěchem hodinek Swatch, které dokázal povýšit na životní styl. Jako vášnivý ekolog měl představu, že nositelé jeho barevných hodinek budou zároveň jezdit v malém, energeticky nenáročném automobilu. Usmyslil si, že jeho dvoumístný „Swatch-Mobil“ bude mít hybridní pohon a karoserii z recyklovatelných plastů. A bude se prodávat podobně jako cigarety nebo žvýkačky: na speciálních stojanech, ve kterých budou Smarty „naštosované“ na sebe.

Hayek se svým přesvědčovacím talentem objížděl výrobce po celé Evropě. Byl i v českém Metalexu, odkud ho poslali pryč s prorockými slovy: „Nápad je to výborný, ovšem technicky velmi náročný. Na něco takového si v Metalexu netroufneme, takový projekt potřebuje zázemí velké a silné firmy.“ Proroctví se naplňuje dodnes. Sluchu mu dopřál nejprve německý Volkswagen, ten však v roce 1993 projekt zarazil. Znechucený Hayek se obrátil na konkurenci a kupodivu uspěl v  Mercedesu. Švýcar s americkými kořeny pocházející z Bejrútu předestřel fanfarónské plány na výrobu půl milionu minivozů ročně (reálně byla výroba čtvrtinová).

Ale čas běžel a přeplněné evropské metropole přicházely tomuto mrňousovi na chuť. Paříž, Řím, Mnichov, ale i další města, jsou dnes jejich rejdištěm. Daimler hospodaření Smartu nezveřejňuje, nicméně podle analytiků značka od svého představení nebyla nikdy v zisku.

Muž, který nosil na rukách vždy několik hodinek najednou a konzervativní Švýcary odpuzoval svými zlatými řetězy, se nakonec ani s Mercedesem nerozešel v dobrém. Když automobilka v roce 1997 představila první prototyp, Hayeka se dotklo, že nemá hybridní pohon a svůj podíl ve firmě odprodal. Čas mu dal za pravdu: elektrický pohon smartu pasuje. Vždyť první stovku vyrobili už v roce 2007.

Sám sebe nikdy nepovažoval za vizionáře nebo manažera, mluvil o sobě jako o umělci. Když byl jednou tázán, kolik hodin denně pracuje, lakonicky odpověděl: „Já vůbec nepracuji. Užívám si tak mezi osmi až čtrnácti hodinami denně.“ A ve svých interview rád citoval svou manželku, která o něm kdysi prohlásila, že je „šestileté dítě s šedesátiletými zkušenostmi“. Zemřel v červnu 2010.

Tři generace

Když vyjel v roce 1998 první smart, bylo z toho velké haló. Kapesní auto do města ohromilo kromě moderní techniky také cenou, muselo splnit bezpečnostní požadavky a zároveň být důstojným doplňkem nabídky Mercedesu. Supertuhý prostorový rám karoserie zaručil příkladnou bezpečnost. To vše vyhnalo cenu na úroveň větších a – ruku na srdce – také mnohem praktičtějších aut. Potvrdilo se tak, že poloviční auto za poloviční peníze postavit nejde, samotný materiál na větší karoserii už totiž tak drahý není. Smart je ovšem nepřekonatelný v městských disciplinách, ten první mohl díky přesně dvouapůlmetrové délce parkovat kolmo k chodníku mezi podélně zaparkovaná auta. Druhá a třetí generace už tuto metu přerostly. První dvě generace si byly hodně podobné. Ta třetí, postavená ve spolupráci s Renaultem (dvojčetem je model Twingo, který je ovšem extrémně neúspěšný), už má přeci jen trochu jinou siluetu a proporce. Jak je rozeznat? První smart má kliku dveří svislou, druhý podélnou a třetí má protažený čumák.

Smart ForTwo
Smart ForTwo
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Milánský ohňostroj kreativity. Podívejte se na auta trochu jinak

25. dubna 2024

Letošního Milánského týdne designu se opět zúčastnily i automobilky. Tento tradiční svátek...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Pozemní biz-jet startuje. Excentrický lexus inspiroval svět letecké dopravy

24. dubna 2024

Kdo by to byl býval řekl, že nejdražším lexusem současnosti se stane luxusní dodávka s monogramem...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...