Smart slaví dvacet, na oslavu si uřízl střechu a čelní sklo

  17:09aktualizováno  17:09
Paříž (od zpravodaje iDNES.cz) - Před dvaceti lety Daimler přišel s revolučním městským autem Smart. Toto výročí slaví efektním konceptem, který spojuje základní myšlenku smartu s elektrickým pohonem a karoserií bez střechy.

Smart Forease | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

V říjnu 1998 se začal prodávat malý dvoudveřový dvoumístný smart. O dvacet let a téměř dva miliony vyrobených kusů později je na světě už třetí generace a specializovaná divize německého koncernu Daimler slaví. Na pařížský autosalon přiváží koncept Forease, který je designovou hříčkou na základě sériového elektromobilu Smart EQ fortwo.

Smart Forease
Smart Forease

Stejně jako starší koncepty Crossblade a Forspeed z let 2001 a 2011 nemá Smart Forease střechu. Ne že by byl kabrioletem či roadsterem, nemá střechu vůbec žádnou.

Fotogalerie

Přední sklo bylo zkráceno zhruba na polovinu a za zadními sedadly jsou jen rozmáchle stylizované ochranné oblouky. Na minimalistickém designu otevřeného vozu automobilka zdůrazňuje také zapuštěné kliky, které ladí s uhlazenými tvary.

Za pozornost rozhodně stojí nová 3D grafika předních i zadních světel s diodovou technikou. Něco podobného si dovedeme v budoucnu představit i na sériovém modelu. Také interiér vypadá realisticky, pomineme-li manýru v podobě volantu seříznutého do tvaru U.

Kombinace bílého a stříbrného laku s křiklavě zelenými detaily jednak odkazuje na starší koncept Forspeed, zároveň však trefně zdůrazňuje, že tento vůz má elektrický pohon. Základem je totiž sériový model Smart EQ fortwo, který je v USA, Kanadě a Norsku od roku 2017 jedinou nabízenou variantou. Automobilka slibuje, že v celé Evropě se zaměří na výhradně elektrický pohon od roku 2020. Benzinové motory pak postupně stáhne i ze zbývajících trhů.

Už to tu jednou bylo

Smart Crossblade

První podobný koncept Smart představil v roce 2001. Od následujících designových studií se lišil tím, že byl ještě radikálnější – například místo dveří má jen jakési výklopné traverzy. Navíc se také prodával, vznikl v omezeném počtu 2000 kusů, přičemž crossblade s pořadovým číslem 0001 používal na svém turné zpěvák Robbie Williams. Následně tento exemplář zamířil do aukce. Vzhledem k relativně velkému množství vyrobených kusů není tato designérská hříčka vyloženě nedostupná. Na prodej je aktuálně zhruba dvacítka aut v cenách od 11 tisíc eur, teda zhruba 280 tisíc korun. Crossblady s mimořádně nízkým nájezdem se dnes nabízejí blízko cenovky nového auta, která byla před šestnácti lety 24 360 eur.

Smart Crossblade
Autoři:

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

Jozef Kabaň: Změny budou, hlavně musí posouvat BMW správným směrem

Šéfdesignér značky BMW Jozef Kabaň

Jozef Kabaň se v Česku proslavil především coby šéfdesignér domácí automobilky Škoda. Když před rokem přestoupil do...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Další z rubriky

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Jozef Kabaň: Změny budou, hlavně musí posouvat BMW správným směrem

Šéfdesignér značky BMW Jozef Kabaň

Jozef Kabaň se v Česku proslavil především coby šéfdesignér domácí automobilky Škoda. Když před rokem přestoupil do...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Najdete na iDNES.cz