Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

aktualizováno 
Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli. Pohybují se zásadně se sluchátky na uších. Nebo hůře, se smartphonem v ruce. Smartphone zombies nebo smombies nejenže obrovsky riskují svůj život, ale jsou nebezpeční i pro okolí.

Poslední smutný příklad z úterního rána mluví za vše: nezletilá dívka chtěla v Černošicích u Prahy přejít koleje, když závory byly už spuštěné. Podle ČTK měla sluchátka na uších a k tomu byla ráno velmi hustá mlha. Nejenže nemohla přijíždějící vlak v mlze vidět, ale zároveň se připravila i o možnost jej slyšet. Zaplatila za to životem. Více o nehodě čtěte zde.

Smutných případů podobného typu rapidně přibývá, ať už na kolejích, nebo na silnici. Chodci se sluchátky, a zvláště děti, si riziko zřejmě neuvědomují, ale jsou velkým nebezpečím pro okolí, protože nereagují na vnější podněty, jednají nepředvídatelně a zkratkovitě - jsou zkrátka mimo. A v neposlední řadě dávají všanc svůj vlastní život.

„Takových případů skutečně přibývá a v zahraničí už na ně reagují. Například ve Francii mají řidiči motorových i bezmotorových dopravních prostředků zakázaná veškerá sluchátka, ať už jde o hudbu, nebo handsfree. Za porušení pravidla jim hrozí pokuta 135 eur (asi 3500 korun) a 3 body,“ uvedl Petr Vomáčka z BESIPu.

Podobně je to i v Řecku, kde je řidičům zakázáno používat cokoli, co by rušilo jejich pozornost nebo co by zabránilo slyšet výstražná zařízení integrovaných záchranných složek.

Hudbu raději bez sluchátek

„Ze zahraničních výzkumů víme, že účastníci provozu s nasazenými sluchátky negativně ovlivní svou pozornost v třiceti až padesáti procentech. Ať už je to chodec, cyklista, nebo řidič automobilu,“ dodal Vomáčka.

A jestli je rozdíl v tom, zda například řidiči za volantem poslouchají hudbu se sluchátky, či z autorádia? „Naprosto zásadní. Současní výrobci sluchátek vyrábí taková zařízení, která dokážou tlumit zvuky a ruchy ve vašem okolí a zároveň zvýraznit hudbu. Zjednodušeně řečeno nemáte šanci slyšet cokoli dalšího,“ doplnil Vomáčka s tím, že pokud jde takový člověk po ulici, je vlastně hluchý, i když si to neuvědomuje.

Česká republika zatím represi takového chování v zákoně nemá a ani se v nejbližší době cestou Francie či Řecka vydávat nebude. Ale odborníci na bezpečnost tento problém vnímají stále silněji a na nevhodné a nebezpečné používání sluchátek se snaží účastníky silničního provozu upozornit například prostřednictvím kampaní.

Fotogalerie

„Přemýšlíme, jak tento nebezpečný jev omezit. Zatím sázíme na osvětu, motivaci a svobodný selský rozum. Je pravda, že zatím to většina lidí podceňuje a zdá se, že na apely nereagují,“ podotkl expert z BESIPu.

„U dětí jsou kromě školy na místě upozornění od rodičů. Ti by dětem neměli pořizovat sluchátka, která tlumí okolí. Nebo svolit jen k domácímu používání a nedovolit dětem nosit je na cestu do školy nebo ve škole. Dítě vnímá dopravní situaci zcela jinak, často je zabráno do hry, komunikace se spolužáky nebo myšlenek. Může jednat zkratkovitě, bez rozmyslu. Je tedy potřeba, aby se opravdu věnovalo cestě do školy,“ dodal.

Smombies nevnímají okolí vůbec

Ještě větším riskem je procházet se po ulicích se smartphonem v ruce. Tento fenomén je natolik rozšířený, že lidem, kteří se nedokážou od mobilu odtrhnout, se přezdívá „smartphone zombies“ neboli „smombies“.

V jednom britském průzkumu uvedlo 72 procent řidičů, že se setkali s roztržitým chodcem, který vstoupil do vozovky bez rozhlédnutí, protože se aktuálně věnoval mobilnímu telefonu. Z dalšího průzkumu provedeného ve vybraných evropských hlavních městech vyplývá, že celá čtvrtina chodců ve věku 25 až 35 let má při chůzi zrak doslova přilepený na displej mobilního telefonu.

Speciální chodník pro takzvané phubbery v čínském Si-Anu (červen 2018)

Speciální chodník pro takzvané phubbery v čínském Si-Anu (červen 2018)

„Podle francouzských odborníků stojí za velkou částí nehod chodců právě smartphone. Nejvíce se to týká mladých ve věku 15 až 25 let,“ upřesnil dopravní expert z Týmu silniční bezpečnosti Roman Budský.

Zvýšenou nehodovost zapříčiněnou roztržitými chodci bez duše a s mobilem v ruce eviduje už celá řada zemí. V havajském Honolulu proto již zavedli postih chodců, kteří při přecházení silnice hledí na displej mobilu. „První takový delikt vyjde nepozorného pěšáka až na 35 dolarů (asi 790 korun), pokud je chodec přistižen podruhé, zaplatí až 75 dolarů (cca 1700 korun). Pokud je přistižen potřetí, pokuta je 99 dolarů (2230 korun),“ doplnil Budský.

V řadě zemí se pokoušejí chodce přesvědčit o tom, že by měli při chůzi mobily odložit. Zatímco Francie na to jde formou kampaně a mrazivého videa, v Nizozemsku se rozhodli pro technické řešení: na koncích chodníků, kde je provoz řízen semafory a kde pro chodce svítí červená, mají červeně svítící pruhy na chodnících. A v Číně došli tak daleko, že pro chodce s mobilem v ruce vyhradili speciální pěší pruhy.

První chodník pro mobilní maniaky měli v čínském Čchung-čchingu už v září 2014.

První chodník pro mobilní maniaky měli v čínském Čchung-čchingu už v září 2014.

„Ve Stockholmu míří prevence na řidiče. Najdete tam dopravní značky, které šoféry upozorňují na nebezpečí, že se v daném místě mohou setkat s chodci věnujícími svou pozornost jen smartphonu,“ dodal Budský s tím, že řada dopravních expertů však nevidí podobná řešení jako šťastná. Situaci podle nich jen zhoršují a podporují bezduché chodce v jejich nepozornosti.

„Řešením je zatím pouze důsledná propagace chůze bez mobilu v ruce, přičemž začít se musí u školních dětí. Je potřeba trpělivě a důsledně vysvětlovat, že mobil v ruce není nebezpečný jen řidičům za volantem,“ míní dopravní expert Roman Budský.

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Nákup auta v zahraničí: za nový vůz se DPH platí v Česku

Koupě špatné ojetiny může pořízení auta značně prodražit 1

Když si koupíte v Německu nebo v jiné unijní zemi nové auto, měli byste se připravit na to, že vás čeká daňové kolečko....

Další z rubriky

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Nápady ze startupu Škody: rikša, která nabíjí elektromobil

Mobilní nabíjecí stanice je zařízení připojené za elektrokolo.

Společnost DigiLab, která funguje jako startupový inkubátor nápadů Škody Auto, spustila v Praze pilotní fázi projektu...

PRODLUŽUJEME: Soutěž o zimní pneu pokračuje, ve hře je sada gum navíc

Ilustrační snímek

Doba přezouvání do zimního obutí je v plném proudu. Od začátku listopadu platí povinnost mít na autě zimní pneumatiky v...

Najdete na iDNES.cz