Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Smarty si v Německu půjčíte jako vozík u supermarketu

aktualizováno 
Lidé v německém Ulmu si mohou půjčit auto přímo v ulicích města. Stačí být zákazníkem služby Car2Go, najít jeden z dvou set zaparkovaných modrobílých smartů a vyjet. Levnější alternativu vlastního auta či taxi spustila automobilka Daimler.

Půjčovna Smartů Car2Go | foto: Daimler

Mobilní půjčovna má oslovit různé kategorie řidičů od studentů po vysoké manažery. Aby mohli jeden z vozů ve městě použít, musí se nejdříve zaregistrovat. Po deseti minutách vyřizování formalit dostane klient propustku do auta - jakýsi čip nalepený na řidičský průkaz, pomocí kterého automobil otevře.

Čip stačí přiložit ke čtečce za předním oknem. Pak už zbývá vymačkat na displeji v autě PIN kód a vzít klíčky, které se otevřou v přístrojové desce. Ještě před odjezdem musí řidič pomocí smajlíků potvrdit přes dotykový displej komunikačního systému na centrálu bezvadný stav auta. Všechno je dělané co nejjednodušeji a také řazení je automatické, aby vyhovovalo každému.

Půjčovna Smartů Car2Go

Platí se od minuty

Záleží na klientovi, zda bude auto využívat jen pár minut nebo celý den. Neplatí za ujeté kilometry, ale za čas. Každá minuta v autě stojí 19 eurocentů (asi pět korun). Levnější je celá hodina za volantem (9,90 euro) nebo celý den (49 eur). Poplatek zahrnuje také silniční daň, pojištění, amortizaci i pohonné hmoty. K tankování slouží kreditní karta, která je k dispozici v každém smartu.

Ceny vyrostou jen v případě, že řidič najezdí se smartem přes 2 000 kilometrů za měsíc. V takovém případě si Daimler za každých sto kilometrů navíc účtuje ještě 9,90 euro.

"Koncept Car2Go je primárně navržený pro pohyb ve městě. Je možné vyjet i na delší cestu, třeba do jiného města, kde ale řidič nemůže auto zanechat," řekl šéf projektu Robert Heinrich. Pokud by se chystal ukončit jízdu mimo vyhrazenou zónu, objeví se na dotykovém displeji ve voze varování.

Půjčovna Smartů Car2Go - klíčky jsou ve schránce před spolujezdcem

Půjčovna Smartů Car2Go - klíčky jsou ve schránce před spolujezdcem.

Ve městě je možné zanechat auto na libovolném veřejném parkovišti. Pokud řidič neukončí jízdu a dojde si například do banky nebo nakoupit, nikdo se do něj nedostane. V opačném případě riskuje, že ponese nákup domů pěšky. Když totiž jízdu na terminálu ve voze ukončí, je automobil okamžitě k dispozici dalším zákazníkům.

Smarty on-line

Zákony se opuštěním auta obejít nedají. Ze systému se dá snadno zjistit, kdo v danou chvíli vůz například špatně zaparkoval, a na internetové mapě je možné veřejně sledovat, kde zrovna smarty jsou. Slouží to i k lepší orientaci v případě, že někdo potřebuje najít auto. Možné je také vůz rezervovat, nejpozději ale 24 hodin předem. To se dá udělat i po telefonu.

Pilotní provoz projektu ve městě Ulm začal koncem roku 2008. Oficiálně Daimler spustil službu letos v dubnu ve spolupráci s vedením města. Financování je ale kompletně v režii výrobce mercedesů. Radnice města, kam redakci automobilka na seznámení s projektem pozvala, zajistila bezplatné parkovací plochy.

Daimler nechce zatím mluvit o dalších plánech a obchodních modelech, jako je prodej licencí formou franšízingu. Připouští ale, že i to je možné.

Další na řadě je Amerika

Netají se ani tím, že chce projekt rozšířit do dalších měst. Namířeno má do metropole amerického Texasu Austinu. Trochu kuriózní je jen představa malých smartů v ulicích zahlcených obřími pick-upy, kterými je Texas znám.

Daimler přesto věří, že v USA uspěje. "Schválně jsme vybrali velké americké město. Ve Spojených státech zažívá sdílení aut nejvyšší růst v celém světě," řekl Jérome Gullin, ředitel divize obchodních inovací firmy Daimler. K úspěchu by mohla pomoci i finanční krize, která nastoluje nový trend úsporných aut.

Půjčovna Smartů Car2Go




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.