SMS za volantem je horší než alkohol. Píše je polovina řidičů

  12:06
Telefonování, psaní SMS, ladění rádia nebo kontrola sociálních sítí za volantem nebezpečně zvyšují riziko dopravní nehody. Podle některých zahraničních studií je esemeskování za volantem dokonce třikrát nebezpečnější než alkohol v krvi řidiče.

Na zbytečný risk upozorňuje BESIP v kampani Děláš to taky.

Jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod je situace, kdy se řidič plně nevěnuje dění na silnici. Vnímání řidiče přitom nebezpečně ovlivňuje i pouhé ladění rádia. Podle výzkumů z USA řidič, který píše SMS, nabourá třiadvacetkrát častěji než ten, který se plně věnuje řízení.

Nebezpečná elektronika za volantem

  • mluvení/poslech telefonu - 1,3x větší riziko nehody
  • ladění elektronického zařízení - 1,4x větší riziko nehody
  • vyhledávání telefonního čísla - 3x větší riziko nehody
  • použití elektronického zařízení - 7x větší riziko nehody
  • psaní SMS - 23x větší riziko nehody

Přitom až 60 procent řidičů přiznává, že běžně používá mobil při řízení. A 49 procent řidičů ve věku do 35 let běžně čte a odesílá textové zprávy za volantem. Až 71 procent lidí ve věku mezi 18 a 49 lety pak připouští, že píší texty, nebo hovoří do telefonu, zatímco sedí za volantem jedoucího auta. A například ve Velké Británii každý pátý řidič v průzkumu přiznal, že se věnuje při řízení kamarádům na sociálních sítích.

„Všechno, co děláme při řízení, ačkoliv to třeba jako telefonování není zakázáno, odvádí naši pozornost. Zvlášť v době chytrých telefonů. Řada lidí při řízení vyřizuje nebo čte e-maily, chatuje na sociálních sítích, a podobně. Nikdo si přitom neuvědomuje, že i to je vlastně zakázáno, protože držíme v ruce telefon,“ upozorňuje šéf BESIPu Martin Farář.

Stačí se otočit na dítě

Nejde však o samotný přestupek, jde doslova o život. „Stačí se otočit na dítě vzadu nebo nastavovat navigaci. Během sekundy, kdy se nedíváme před sebe, ujedeme ve městě při padesátikilometrové rychlosti vzdálenost delší než jsou tři přechody pro chodce. Při devadesátikilometrové rychlosti mimo město už je to 25 metrů. A stromy jsou okolo silnic podstatně blíže,“ dodává Farář s tím, že pozornost odvede i otevírání lahve s pitím nebo rozbalování bagety, o úpravách vzhledu u dam ani nemluvě.

Pro řidiče přitom není jednoduché stoprocentně se věnovat situaci na silnici. Elektronika v autě dávno neznamená pouze klimatizaci nebo autorádio, většina řidičů před delší jízdou automaticky zapojuje navigaci či smartphone a cestou upravuje nastavení přístroje.

„Nesprávný způsob jízdy, pod kterým najdeme vlastně nevěnování se řízení z jakéhokoliv důvodu, je především v letních měsících od roku 2010, s výjimkou roku 2014, nejčastější příčinou tragických nehod. Málokdy se podaří zjistit, proč řidič vjel nečekaně do protisměru nebo vyjel ze silnice a naboural například do stromu. Každoročně přitom při těchto nehodách zemře o prázdninách více než 40 lidí,“ uzavřel šéf BESIPu.

Nová kampaň Děláš to taky se zaměřila na bezpečnost dětí. Má upozornit rodiče, že špatným příkladem mohou své potomky ohrozit a nepřímo tak způsobit nehodu.

Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Diář petrolheada: Do Mostu za klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...