Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

SMS za volantem je horší než alkohol. Píše je polovina řidičů

  12:06aktualizováno  12:06
Telefonování, psaní SMS, ladění rádia nebo kontrola sociálních sítí za volantem nebezpečně zvyšují riziko dopravní nehody. Podle některých zahraničních studií je esemeskování za volantem dokonce třikrát nebezpečnější než alkohol v krvi řidiče.

Na zbytečný risk upozorňuje BESIP v kampani Děláš to taky.

Jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod je situace, kdy se řidič plně nevěnuje dění na silnici. Vnímání řidiče přitom nebezpečně ovlivňuje i pouhé ladění rádia. Podle výzkumů z USA řidič, který píše SMS, nabourá třiadvacetkrát častěji než ten, který se plně věnuje řízení.

Nebezpečná elektronika za volantem

  • mluvení/poslech telefonu - 1,3x větší riziko nehody
  • ladění elektronického zařízení - 1,4x větší riziko nehody
  • vyhledávání telefonního čísla - 3x větší riziko nehody
  • použití elektronického zařízení - 7x větší riziko nehody
  • psaní SMS - 23x větší riziko nehody

Přitom až 60 procent řidičů přiznává, že běžně používá mobil při řízení. A 49 procent řidičů ve věku do 35 let běžně čte a odesílá textové zprávy za volantem. Až 71 procent lidí ve věku mezi 18 a 49 lety pak připouští, že píší texty, nebo hovoří do telefonu, zatímco sedí za volantem jedoucího auta. A například ve Velké Británii každý pátý řidič v průzkumu přiznal, že se věnuje při řízení kamarádům na sociálních sítích.

„Všechno, co děláme při řízení, ačkoliv to třeba jako telefonování není zakázáno, odvádí naši pozornost. Zvlášť v době chytrých telefonů. Řada lidí při řízení vyřizuje nebo čte e-maily, chatuje na sociálních sítích, a podobně. Nikdo si přitom neuvědomuje, že i to je vlastně zakázáno, protože držíme v ruce telefon,“ upozorňuje šéf BESIPu Martin Farář.

Stačí se otočit na dítě

Nejde však o samotný přestupek, jde doslova o život. „Stačí se otočit na dítě vzadu nebo nastavovat navigaci. Během sekundy, kdy se nedíváme před sebe, ujedeme ve městě při padesátikilometrové rychlosti vzdálenost delší než jsou tři přechody pro chodce. Při devadesátikilometrové rychlosti mimo město už je to 25 metrů. A stromy jsou okolo silnic podstatně blíže,“ dodává Farář s tím, že pozornost odvede i otevírání lahve s pitím nebo rozbalování bagety, o úpravách vzhledu u dam ani nemluvě.

Pro řidiče přitom není jednoduché stoprocentně se věnovat situaci na silnici. Elektronika v autě dávno neznamená pouze klimatizaci nebo autorádio, většina řidičů před delší jízdou automaticky zapojuje navigaci či smartphone a cestou upravuje nastavení přístroje.

„Nesprávný způsob jízdy, pod kterým najdeme vlastně nevěnování se řízení z jakéhokoliv důvodu, je především v letních měsících od roku 2010, s výjimkou roku 2014, nejčastější příčinou tragických nehod. Málokdy se podaří zjistit, proč řidič vjel nečekaně do protisměru nebo vyjel ze silnice a naboural například do stromu. Každoročně přitom při těchto nehodách zemře o prázdninách více než 40 lidí,“ uzavřel šéf BESIPu.

Nová kampaň Děláš to taky se zaměřila na bezpečnost dětí. Má upozornit rodiče, že špatným příkladem mohou své potomky ohrozit a nepřímo tak způsobit nehodu.

Autor:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.