Řetězy po dědečkovi na jeho Škodu Favorit vám budou k ničemu, je třeba mít řetězy s rozměrem vhodným pro vaše auto. Když se pro řetězy vypravíte do prodejny, je potřeba znát přesný rozměr obuté zimní pneumatiky.
Správně mají řetězy „sedět“ na pneumatice, nikoli na ráfku. V případě nouze lze použít řetěz o něco větší, když vám ho spřátelený motorista. U plastových poklic se moc neděje, pokud však máte hliníkové ráfky, může přesahující řetěz kolo poškrábat. Pozor i na to, zda automobilka povoluje na daný typ auta použít vybrané řetězy. Stále častěji se prodávají vozy, jimž se standardní řetězy do podběhů nevejdou a vyžadují speciální provedení s tenčími články.
Snad všechny řetězy se dnes na kolo nasazují, aniž se s vozem musí popojíždět. U běžných modelů se však po nasazení a ujetí několika desítek metrů musí zastavit, vystoupit a ještě je dotáhnout. K dostání jsou i dražší provedení, která se nasadí na kolo, rozjedete se a řetězy se samy dotáhnou.
15. ledna 2009 |
Jak spoutat kolo do řetězů
Řetězy nasazujeme na kola poháněné nápravy. Rozložíme ho před kolem, srovnáme případné překroucené části. Obvodové lanko zasuneme za kolo zprava doleva a oba konce lanka přitáhneme k sobě. Oba konce pak zvedneme nahoru na dezén pneumatiky a spojíme je.
Kdy přišel čas řetězůSněhové řetězy lze použít jen na silnicích se souvislou sněhovou vrstvou. Jejich použití není obecně povinné, ale pokud je řidiči na své vozidlo nasadí, smí jet rychlostí maximálně 50 kilometrů v hodině. Na dálnicích, silnicích a místních komunikacích je ovšem zakázáno sněhové řetězy používat v úsecích, kde není vozovka dostatečně pokryta sněhovou nebo ledovou vrstvou. Povinnost použít sněhové řetězy může být stanovena dopravní značkou „Sněhové řetězy“. Řidič motorového vozidla o třech a více kolech může pokračovat v jízdě až po nasazení sněhových řetězů na nejméně dvě hnací kola. Příkaz vyplývající z této značky ukončuje svislá dopravní značka „Sněhové řetězy – konec“. |
Spojené lanko položíme nahoru na dezén. Spojíme boční řetěz spojovacím háčkem do koncového článku bočního řetězu. Znovu zkontrolujeme, zda řetězy nejsou překroucené. Lanko zasuneme za pneumatiku a celý řetěz symetricky urovnáme. Řetěz musíme usadit rovnoměrně na celou pneumatiku tak, aby nikde neplandal.
Napínací řetěz s pryžovým napínačem pevně utáhneme. Přebývající část napínacího řetězu provlékneme kolem bočního řetězu a pryžový napínač zaklesneme do vhodného článku na něm. Zkontrolujeme rovnoměrnost řetězu. Při jízdě pak po třiceti až padesáti metrech ještě překontrolujeme a v případě potřeby dotáhneme.
Nacvičte si to!
Při natáčení v desetistupňovém mrazu se potvrdilo, že opravdu stojí za to mít nasazování řetězů nacvičené. Rozhodně příjemnější je také celou operaci provádět v rukavicích.
Pokud to tedy jen trochu jde, vyzkoušejte si celou montáž v klidu a teple. Když nemáte vlastní garáž, zkuste to třeba v garážích nákupního centra, než manželka před cestou na hory nakoupí.
O řetězy je třeba se starat. Stačí je po použití opláchnout studenou vodou, aby se smyla sůl. Poté by se měly vytřít hadrem a nechat pořádně oschnout. Je hloupost je hned dávat do plastové krabičky. Když ji otevřete za rok, najdete v ní cosi rezavého, co sněhové řetězy bude připomínat jen vzdáleně.
13. prosince 2007 |
Po skončení sezony výrobci zpravidla doporučují řetězy prohlédnout a zhodnotit opotřebení článků. Pokud používáním ubylo už 40 procent tloušťky materiálu jednotlivých článků, doporučuje se řetěz při dalším použití obrátit.
Obří bagr nazouvá řetězy i na létoJe na to třeba jeřáb Řetězy se používají jako ochrana proti zničení pneumatik těžkých strojů v lomech nebo v ocelárnách, kde chrání před horkou struskou. Jedna taková pneumatika totiž stojí i statisíce. Jejich doprava a výměna pak další desetitisíce. Odstavení stroje kvůli proražené, roztavené či jinak poškozené pneumatice stojí další desetitisíce až statisíce, když nemůže pracovat. Video z instalace řetězů sledujte zde. |
Obrácený řetěz je možno použít až do stejných hodnot opotřebení. Pokud zjistíte opotřebení oboustranně vyšší (to je případ především časté jízdy na vozovce bez sněhu), řetěz již dále nepoužívejte.
Nouzové náhrady
Klasické řetězy lze nahradit látkovými. Prodávají se asi od tisícovky a jejich hlavní výhodou oproti klasickým řetězům je snazší instalace. Problémem je však trvanlivost. Prakticky vůbec se s nimi nesmí vyjet na asfalt, protože se ihned ničí. Klasické řetězy také mnohem lépe fungují.
Pro jednorázové použití nebo „vyskočení“ ze závěje se dají použít takzvané tekuté řetězy. Ty kovové rozhodně nenahradí, mohou vám však velmi pomoci například při výjezdu ze zasněženého parkoviště nebo na úseku vozovky, který je zledovatělý. Přípravek ve spreji nebo tubě se nanáší přímo na pneumatiku, přilne ke vzorku, zreaguje s vodou a ztvrdne. Nutno upozornit, že jejich účinek je velmi krátkodobý, většinou pár metrů, které ovšem bývají často rozhodující.
Další vychytávkou, která se schová kamkoliv v autě, jsou plastové pásky s výstupky, které se na kola upevňují kolmo na běhoun. Provléknou se ráfkem a přepásá se s nimi pneumatika. Na krizových pár metrů pomohou. Pak je stačí jednoduše přestřihnout. Sada speciálních jednorázových sněhových pásků se dá pořídit do dvou stovek. Na internetu je hledejte jako „zimní protiskluzové pásky“, „vyprošťovací pásy“ nebo „jednorázové zimní řetězy“.
18. února 2009 |
V Alpách pozor
V Rakousku se běžně stává, že za nepříznivého počasí u vjezdu do některých oblastí dokonce stojí policisté a pouštějí do nich jen auta s řetězy nebo s pohonem na všechna čtyři kola. Pokud řidič zablokuje silnici nebo nedostatečnou zimní výbavou způsobí nehodu, může dostat pokutu až pět tisíc eur.
Řetězy si jde v Rakousku půjčit na více než sto pobočkách autoklubu ÖAMTC. Vyjde to rozhodně levněji než si řetězy kupovat na benzinových pumpách. Lidovky.cz varují, že rakouští policisté uznávají za řetězy pouze ty klasické kovové. „Jiné, například plastové, považují zpravidla za vyprošťovací zařízení a nepustí vás s nimi dál.“