Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sněhové řetězy vyžadují nácvik

  10:25aktualizováno  10:25
Sněhové řetězy nejsou v kufrech českých aut zdaleka tak samozřejmé jako třeba u rakouských sousedů. Tam však dopravní značky přikazující nasazení řetězů, zatímco v tuzemsku se na několika místech objevily pouze cedule s doporučením. Jak se při pokusech redaktorů ukázalo, mít alespoň nějaké řetězy a umět si s nimi rychle poradit ve sněhu je devizou. I když jsou mezi těmito sněhovými zachránci dost patrné rozdíly.

Řidič "Dějsevůleboží"

Lehkomyslný šofér vyráží do hor nalehko, bez řetězů. A jak se při zevrubném průzkumu na parkovišti v jednom českém lyžařském středisku ukázalo, z poloviny případů i na letních pneumatikách. Počínali jsme si zkušebně jako on. Až k vlekům v den testu vedly čerstvě zasněžené ledovaté koleje a s letním vzorkem se dalo až na parkoviště vystoupat, ale nahoru to jde téměř vždy snáze...
Řidič, který by se před takovým terénem otočil a jel k nejbližší benzinové pumpě koupit sněhové řetězy, by se musel vracet slabých šest kilometrů. Zde byly v nabídce jenom výrobky Weissenfels za 1490 Kč. Obsluha čerpadla ochotně nalezla odpovídající rozměr, takže jízda pro řetězy a návrat zpět na sníh nezabraly ani půlhodinu.

První, nejzásadnější obtíží byla naprostá neznalost, pokud jde o způsob nasazování. Instruovat k tomu má návod ve formě "knížky" formátu A5 s přiloženým českým překladem na obyčejném papíře A4, což se na sněhu ukázalo jako velmi nepraktické. Listovat zmrzlými prsty v sešitku a nahlížet do překladu, který se záhy rozmočil, nebylo to pravé...

Tipy pro jízdu s řetězy

*Při nákupu dbát na výběr správného rozměru
*Vozit řetězy v kufru raději preventivně než v konkrétní situaci zoufat
*Mít u řetězů připraveny pracovní rukavice
*Nejezdit rychleji než 40 km za hodinu, i když výrobci uvádějí i víc
*Při sjezdech brzdit raději motorem, a když už nožní brzdou, pak s citem a přerušovaně
*Vyvarovat se prudkému přidávání plynu, v případě roztržení řetězu by hrozilo poškození podběhu, nebo dokonce potrubí s brzdovou kapalinou

Díky jasným vyobrazením fází postupu bylo možné zvládnout montáž za sedm minut (už druhé nasazování popaměti, ovšem se znalostí postupu, by nezabralo ani polovinu času) a začít stoupat sněhem ke sjezdovkám.
Při jízdě vzhůru se řetězy Weissenfels Extra celkem dobře osvědčily: neprokluzovaly a celkem spolehlivě držely stopu. Dotahovat je bylo zapotřebí dvakrát. Slabinu projevily naopak při jízdě dolů: vzhledem ke konstrukci typu "H" se kola při intenzivnějším brždění zastavila vždy přesně tak, že řetěz byl mimo záběr, a holá guma zablokované pneumatiky změnila vůz obratem v saně. Snadnou obranou je rychlé přerušované brždění, a především pomalá jízda se zařazenou rychlostí. Poměrně snadné bylo tyto řetězy pod kopcem z kol sundat.

Řidič "Nicsenedádělat"

Na takového šoféra si redaktoři zahráli, když při příjezdu do podhůří slyšeli od místních, že řetězy "fakt budou potřebovat". Nejsnazší bylo tedy navštívit místní obchodní dům a požádat o nejlacinější řetězy. Byla to značka Polaris s těžko identifikovatelnou zemí původu. Hodně však napověděla cena: 800 Kč. Iniciativa prodavačky s předvánočně unaveným úsměvem končila u nalezení odpovídajícího rozměru. Tentýž typ řetězů je přitom podle tabulky na straně krabice možno použít na více velikostí kol.

V terénu se dobře osvědčil jednoduchý návod na lesklém papíře. Český překlad byl zase na papíře běžném, velmi dobře promokavém. Montáž probíhala poměrně hladce, ovšem jen do okamžiku, kdy návod říkal "zelený háček zavěste do koncového žlutého očka..." Ale zelený háček nebylo na řetězu nikde vidět. Začalo pátrání v závěji za kolem, v podběhu auta. Nakonec v návalu zoufalství bylo nutno řetěz zpola už na kolo nasazený opět vysmeknout a hledat zelený háček.

Marně. Byly řetězy zmetek? Pohled na druhý řetěz z téže sady byl stejně skličující. Řešením bylo velmi detailní zkoumání fotografie z obrázkového návodu, kde figurant měl k dispozici sadu se zelenými háčky a z tvaru bylo možné určit odpovídající díl na našem řetězu. Na tom totiž "zelený háček" měl barvu červenou.
Pak už hladké montáži nic nepřekáželo, proběhla za pět minut.


Jízda s řetězy Polaris byla celkem klidná. Záběr měly dobrý, s minimální hlučností, stopu vedly spolehlivě. Jen pro skutečně přesvědčivě pevné dotažení bylo nutno napínací řetízek proplétat složitěji, než uváděl v ateliéru a bez automobilu nafocený návod. Brždění bylo dostatečně spolehlivé.

Řidič "Vždypřipraven"

Za takového muže za volantem bylo nejsnazší se při testu vydávat, neboť po jeho vzoru zašli redaktoři MF DNES do specializované prodejny autodoplňků už několik dní před odjezdem do hor. Bez stresu a spěchu si z nabídky řetězů v kategoriích 499 až 2300 Kč nechali doporučit řetězy Brenta-C za 1499 Kč od výrobce Pewag. "To jdete za jistotou," řekl o výběru právě tohoto typu prodavač.

Ještě tentýž den si v teple garáže redaktoři zkusili dvakrát řetězy na kola auta nasadit. Po prvním několikanásobném konzultování návodu se druhý pokus podařil plynule za slabé tři minuty na obě kola. Postup byl pohodlný, a hlavně logický.
Ve skutečně mrazivém prostředí a v patnácticentimetrové závěji se čas nutný pro montáž nijak zvlášť neprotáhl. Po ujetí dvaceti metrů však bylo třeba ještě vydatně oba řetězy dotahovat.

Jízda s produktem Pewag na kolech byla spolehlivá a kola zabírala bez prokluzů i v podstatnějších náklonech. Jen při ostřejším přibrždění z kopce dolů mělo auto chvílemi tendenci posunout se do strany.

Anketa:
V dopoledních hodinách jsme se ptali na parkovišti horského střediska, kam bylo možné přijet pouze po sněhu a ledu: Máte řetězy? Použili jste je?

Petr, 19 let, Škoda 120
Nemám, neutrácím. Já a tahle škodovka vyjedeme všude!

Marcela, 44 let, podnikatelka
Nemám. I kdybych měla, tak je nebudu umět nasadit. Ale vyjela jsem i tak, ne?

Jan, 35 let, úředník
Už jsem o nich kolikrát uvažoval, ale těch peněz... Jednou jsem měl řetězy půjčené, ale když jsem je na kola na jednom drsném úseku nasadil, auto je rychle zulo. Byly totiž na dodávku.

Roman, 34 let, pracovník Horské služby
Já je ve svém autě mám. Zato ve služebním voze Horské služby je nemáme! Ale my spíš jezdíme skútrem.

Poznámka: Na parkovišti byla třetina až polovina vozů obuta do letních pneumatik. Dokazují to i oficiální odhady podílu majitelů vozů v ČR, kteří svědomitě před každou zimou mění pneumatiky.

Řetězové zajímavosti
*na českém trhu je nabídka kryta z cca 60 % tuzemskou produkcí a zbytek je převážně dovezen z Asie
*ročně se na celém světě prodá 5 milionů řetězových souprav
*některé vozy mají problémy s nasazováním řetězů kvůli minimálnímu prostoru mezi gumou a podběhem blatníku, na zimu je dobré mít připraveny zimní pneumatiky s útlejším profilem
*dobrý výrobce je schopen garantovat 180 až 250 kilometrů jízdy s řetězy po suchém betonu


Pomohou jen řetězy, které řidič umí nasadit

K zimnímu cestování - a dvojnásob to platí pro výlety do hor - patří také sněhové řetězy. Jejich použití má svoje zásady, které s využitím zkušeností odborníků vládní rady pro bezpečnost silničního provozu (BESIP) připomínáme:
- Sněhové řetězy se v základu dělí na vyprošťovací a celoobvodové. První slouží - jak plyne z názvu - skutečně jen k vyproštění automobilu
ze závějí, příkopů, neudržovaných cest a dalších míst. Nejsou určeny pro delší jízdy a odborníci je nedoporučují na každý vůz, zvláště ne na automobil s poháněnou přední nápravou.
- Celoobvodové řetězy jsou pro jízdu na delších zasněžených silnicích, zejména tam, kde k jejich nasazení vybízí příslušné dopravní značky. Při výběru zmíněných pomůcek je dobrá konzultace s věci znalými prodavači. Obvykle je tedy praktičtější nákup ve specializovaném obchodě. V zásadě lze sněhové řetězy rozdělit na tři druhy: nejjednodušší a nejlevnější jsou lankové a žebříčkové, cenou i odvedenou službou výš jsou řetězy s vodícími prvky a nejdokonalejší a také nejdražší jsou sněhové řetězy, jejichž články mají hranatý - nikoliv kulatý - profil. Cena nejlevnějších řetězů začíná už pod tisícikorunou.
- Motoristé by měli dbát, aby koupili jen k použití schválené sněhové řetězy. Informaci a potvrzení o tom najdou v návodu k osluze. Podmínkou je koupě řetězů správného rozměru a takových, jejichž montáž bude co nejjednodušší.
- Montáž sněhových řetězů je dobré nacvičit ještě před příjezdem do hor, na suchu. Experimentování v mrazech a v mnohdy složité dopravní situaci není na místě. V té souvislosti je třeba připomenout, že poslední dobou přibývá i v tuzemsku úseků, kde nasazení sněhových řetězů vyžadují dopravní značky.
- Sněhové řetězy lze použít jen na silnicích se souvislou sněhovou vrstvou. Při jízdě s nimi se doporučuje maximálně čtyřicetikilometrová rychlost. Řetězy je třeba demontovat, jakmile se povrch zlepší.
- Po návratu z cesty, kde se uplatnily sněhové řetězy, zaslouží tito důležití pomocníci důkladnou očistu v teplé vodě, vysušení a opětovné uložení do obalu.
(hč)

Redaktoři vyzkoušeli v praxi tři sady řetězů

Autor:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.