Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sněžný kamion, který seká trávu

  0:14aktualizováno  0:14
Karl Kässbohrer zahájil výrobu roleb v Ulmu roku 1969, kdy vznikl jednoduchý hranatý typ PistenBully PB 120 B s řetězovým převodem. Již za dva roky následoval model PB 145 D s naftovým motorem a hydrostatickým pohonem. Na zimní olympiádě v Sapporu roku 1972 si svět německé značky všiml a mladý výrobce se rychle prosadil i mimo Evropu.

Poklady Krakonošovy garáže

*Když je off-road v úzkých, přichází čas pásů ...ČTĚTE
*Jak se žehlí sjezdovka ...ZDE

V roce 1976 představil typ 170 D další novinku – řídící páky, tzv. „rajčáky“, vystřídal jediný půlvolant a výrazně usnadnil ovládání. 

Následovaly i u nás známé a dosud mnohde jezdící modely 270 DS (1980), později i první navijákový model 200 DW (1984) a obří, více než desetitunový 320 D (1988).

V dalších letech přišel ke slovu nový, dynamičtější design a roku 1996 i nejúspěšnější rolba všech dob – dosud vyráběný model PistenBully 300, jehož vzniklo již více než 2500 kusů.

PistenBully 600
je letošní horkou novinkou, nabitou moderní technikou a designem pro 21. století. Výkonnou rolbu nejtěžší kategorie pohání šestiválec z tahače M-B 12,8 l OM 460 LA (400 koní).

Je standardně vybavená adaptivní frézou Multiflex, s níž je schopná upravit 98.000 m² sjezdovky za hodinu. Radlici lze nastavit do 12 poloh, celková délka lehce přesahuje 10 metrů, světlost činí 350 mm a rozsah pracovních rychlostí 0 – 23 km/h (600 W: 0 – 20).

Modifikace 600 W se dokáže navíjet silou 40 kN na lano s užitečnou délkou 1000 m, v tom případě lze dosahovat až 17 km/h.

Spotřeba paliva začíná na 20 l za hodinu, 220litrová nádrž spolu s přídavnou 80litrovou vystačí na celou pracovní směnu.

Využitelnost zvyšuje i korba o ploše 4,3 m² a nosnosti 1500 kg (2500 v případě provedení 600 W). K dispozici je také ParkBully k úpravě skiparků s rozšířeným akčním rádiem radlice a frézy.

Konstrukce z vysokopevnostní oceli, navržená metodou konečných prvků, dobře odolává velmi nízkým teplotám a byla stvořena pro extrémní tažné i tlačné namáhání.

Pásy z odolného pryžového kompozitu odolávají hlubokým mrazům, podobně jako lamely z pevné hliníkové slitiny a/nebo oceli. Jízdu i brzdění obstarává tlakový olej, obojí je elektronicky regulováno a odstranilo potřebu třecích elementů. Pouze zajišťovací brzda je mechanická dvojdisková.

Ovládání bylo navrženo pro maximální jednoduchost, intuitivní ovládací prvky zvládne i laik. V ovládacím půlvolantu našel místo multifunkční displej, další dotyková obrazovka kontroluje provozní záležitosti.

 

Chroupá led a vozí lidi
Moderní rolby toho umí více, než si dokáže normální smrtelník představit. Nastavitelná segmentová radlice pro rychlé tvoření U-ramp měří 5 metrů a váží 1340 kg. Ledový povrch rozrušuje přídavná spodní lišta na radlici se zuby z tvrzené oceli. Velké kusy vylámaného ledu rozdrtí pásy a fréza upraví na příjemný lyžařský povrch. Součástí radlice můžou být i hydraulicky ovládané transportní trny, sloužící k transportu těžkých předmětů po vzoru vysokozdvižného vozíku.

Na ložnou plochu lze přimontovat na míru ušitou hliníkovou nástavbu, s níž se rolba změní v pojízdný bufet, půjčovnu lyží, infostánek, diskotéku nebo obchod. Na modely 100 – 300 pak také vyhřívanou prosklenou kabinu pro 4 nebo 8 osob se sklopnými sedadly, bezpečnostními pásy a hasícím přístrojem. Volné místo za užší čtyřmístnou kabinou může vyplnit hliníkový transportní box a změnit tak rolbu v šestimístné komfortní rodinné vozidlo. V horský autobus lze změnit Kässbohrera pomocí osmnácti- nebo dvacetimístné prodloužené kabiny se zadním vstupem.


Kontrolky a přepínače jsou seskupeny do logických celků na panelu se schematickým znázorněním celého stroje.

Rolbař už nemusí několik hodin pevně svírat joystick k ovládání radlice, nyní je na něm ruka pohodlně položena shora.

Největším areálům je k dispozici i vlajková loď současné nabídky 300/300 W Polar s dvanáctilitrovým šestiválcem o výkonu 430 koní. Obr s celkovou délkou přes 10 metrů a šířkou 5,5 m váží až 11 tun.

Sedačka byla navržena pro minimalizaci únavy při několikahodinovém posezu, nechybějí speciální čtyřbodové pásy, klimatizace a CD-měnič.

Čtyři hlavní světlomety, přední a dva boční hledáčky, doplňuje ještě osvětlení frézy či případného navijáku, za příplatek jsou k dispozici i dva xenonové nastavitelné přídavné světlomety a kamera pro pohled vzad. Co víc si k práci přát?

Co s rolbou přes léto?
Může posloužit jako bagr, nakladač, dopravník osob a materiálu do mimořádně nepřístupných končin, sekačka trávy, obracečka sena, kombajn, hnojič nebo lesní stroj. K dispozici jsou dokonce i plováky, se kterými se změní ve vodní bagr!


 

Pro úpravu extrémních svahů - například černých sjezdovek nebo doskočišť pod skokanským můstkem - existují i tzv. navijákové rolby.

Rolby se kromě klasického pohonu mohou zároveň přitahovat za přibližně kilometr dlouhé, pevně ukotvené ocelové lano mohutným otočným navijákem, umístěným za kabinou. Díky němu mohou snadno pracovat i na více než 100% stoupání.

Rolba se kromě klasického pohonu zároveň může přitahovat za přibližně kilometr dlouhé, pevně ukotvené ocelové lano mohutným otočným navijákem, umístěným za kabinou. Díky němu mohou snadno pracovat i na více než 100% stoupání.

Rolba je původně název švédské firmy, která od roku 1973 vyráběla vozidla, která umí jezdit na sněhu a ledu. Na první rolby však narazíme už mnohem dříve.

Svahy českých hor brázdí kolem tisícovky roleb.

Výrobci zadávají návrhy kabin k renomovaným designérům.

Pro řízení rolby je třeba být držitelem řidičského oprávnění. U strojů do 7,5 tuny celkové hmotnosti se musí rolbista prokázat řidičákem skupiny T, od 7,5 tuny pak C.

Horká novinka letošní studené zimy: Kässbohrer PistenBully 600

Ovladače v PistenBully 600 se minuly s pozemskou přítomností o několik světelných let a pozemských staletí

Autoři:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.