Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

GLOSA: Dokud nezačneme myslet, musíme jezdit pomalu

Není to jen otázka vyspělosti našich aut. Lidské tělo a smysly jsou pořád stejné, možná spíš chatrnější. A silnice jsou vesměs stejné jako před desítkami let. Způsob jízdy je tedy hlavně věcí úsudku, ale ten mnohým řidičům chybí.

Jedna z nejnebezpečnějších silnic v Česku vede z Mělníka do Dubé, je velmi frekventovaná. | foto:  František Vlček, MAFRA

Máme jezdit pomaleji než dnes? K prohlášení dopravního experta, který na adresu stávajícího stavu české silniční sítě poznamenal, že „k zaručení bezpečnosti řidičů na současných komunikacích by v řadě případů bylo třeba výrazně omezit nejvyšší dovolenou rychlost“, se strhla obrovská vlna nevole v diskuzi. Souhlasných příspěvků je jen pomálu. Článek najdete zde.

Na bezpečných "jedničkách" rychleji

Vláda tento týden schválila změnu zákona o pozemních komunikacích, která umožní zvýšení rychlosti na vybraných silnicích 1. třídy na 110 kilometrů v hodině.

Návrh takzvaného vymezení kategorií a tříd dálnic a silnic počítá se zrušením kategorie rychlostní silnice, které laická veřejnost zaměňuje za dálnici a které se nově stanou dálnicemi druhé třídy, už nyní je na nich maximální povolená rychlost 130 km/h, takže reálný dopad pro řidiče to mít nebude. 

Pro motoristy je tak důležitější rozdělení silnic první třídy na dvě kategorie. V úsecích, které jsou směrově oddělené, navrhuje ministerstvo dopravy povolenou rychlost zvýšit o 20 kilometrů v hodině na 110 kilometrů za hodinu. U silnic, kde mezi směrovými pruhy svodidla nebo jiný zádržný systém není, bude ponechána maximální rychlost 90 kilometrů v hodině.

Problém je v „nesprávné rychlosti na nesprávném místě a v nesprávném čase“, poznamenává trefně jeden z diskutujících. Až budou všichni skvělí, plně soustředění řidiči, nemusíme mít žádná omezení. Represe nic nevyřeší, ale pokud řidiči sami nejsou schopni zhodnotit možnosti a schopnosti svoje, auta a silnice, musí se způsob jízdy upravit (nebo doporučit?).

Nejúčinnějším a nejlacinějším způsobem, jak rychlíky zpomalit bez značek a rozkazů, je zúžit jim cestu. Na úzké silnici nevědomky zpomalí i nejotrlejší pirát.

Auta tloustnou

S projevy ignorance a arogance se dnes setkáváme snad při každé jízdě autem. Jízda po stále plnějších silnicích bez směrového dělení je adrenalinový zážitek i pro otrlé. Jízda prostředkem silnice, metr od kraje vozovky je na denním pořádku. Mohutné auto valící se středem silnice nemá často ani sebemenší snahu uhnout. V Americe už mají dokonce na typ nehod, při kterých se auta střetnou „rohy“ (s malým přesazením) dokonce nový speciální nárazový test.

Moderní auta jsou totiž stále mohutnější, ale silnice jsou dimenzované spíš na vozidla o půl metru užší. Kousek za Prahou je podjezd pod železniční tratí, ještě před deseti lety se pod ním auta běžně míjela, klidně i s dodávkami. Dnes už na sebe proti sobě jedoucí auta čekají a jezdí se kyvadlově, když se dva odvážlivci míjejí, mají pár decimetrů prostoru. Auta prostě ztloustla a nabyla do šířky.

Důkaz? Nový Renault Twingo z kategorie městských trpaslíků je dnes široký skoro jako rodinný Renault Mégane před patnácti lety. Nadáváme na úzká parkovací místa stavěná podle norem „na trabanty“ a spousta majitelů garáží postavených před dvaceti a více lety dnes nekupuje auto podle svých chutí, ale s metrem, aby se do ní vůbec vešli.

Na široké přehledné silnici s otevřenými oblouky, do kterých vidíme, vysoká rychlost nevadí. Vadí však, pokud nezměněnou rychlostí letíme i po uzoulinké okresce plné horizontů a nepřehledných zatáček. Vadí také padesátka kolem tramvajového ostrůvku nebo školy, když končí vyučování.

Při střetu chodce s autem ve čtyřicetikilometrové rychlosti má člověk sedmdesátiprocentní šanci přežít, v pětačtyřicítce už je to jen padesátiprocentní šance.

Lidské smysly se nevylepšily, ale auta procházejí obrovským vývojem. Jejich uživatelská přívětivost nám dává falešný pocit ovládnutí stroje. O to jsou nebezpečnější.

Lékaři například upozorňují na to, že lidské oko je „zkonstruováno“ tak, že bez problémů dokáže reagovat a plnohodnotně vnímat podněty do rychlosti zhruba 50 kilometrů v hodině. Čím rychleji tedy řidič pojede, tím více se musí spoléhat na získané návyky, reflexy, závodníci na trénink. A také doufat, že nebude muset řešit opravdu krizovou situaci.

Po silnicích se totiž pohybují i ti, pro které je jízda nutností a příjatým zlem a ne požitkem a radostí. Řízení auta je dnes často „životní a společenská nutnost“: ženu ze satelitního městečka často usadí za volant okolnosti, ne její vůle. Dostat děti ze školy domů prostě nějak musí. A takových je na cestách spousta.

Statistici spočítali, že nad 60 km/h se riziko být účastníkem nehody s každým pětikilometrovým nárůstem rychlosti zdvojnásobuje. Snížení průměrné rychlosti dopravního proudu o jeden kilometr v hodině znamená o tři procenta méně zraněných a o čtyři až pět procent méně mrtvých.

Silnice je komunikace, spojnice mezi místy a lidmi, ne bojové území. A nejsme  na nich sami. Jezdí na nich řidiči různých kvalit, zkušeností a nátur, ti spolu musí „žít“ a přežít. Vyhovět si.

Pohybují se po nich také chodci a další účastníci provozu nechránění metráky materiálu. Dokud jim nepostavíme jejich vlastní komunikace, musíme se s nimi o silnice podělit.

A pokud jsou tak mizerně postavené, značené a neopravené jako v Česku, má na určitých místech sedmdesátka na okresce a třicítka ve městě, o kterých mluví respektovaný dopravní odborník Jiří Landa, určitě smysl.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sraz vytříbených bavoráků přivítal žraloka, botu i nejlepší M všech dob

17. dubna 2024

Rekordní. Tak se dá shrnout letošní setkání majitelů a příznivců vozů BMW divize M. Na trať...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Účet za policejní manévry s radary: policie vybrala na pokutách 3,5 milionu

23. dubna 2024

Dopravní policisté zaznamenali při páteční celorepublikové bezpečnostní akci 2 166 dopravních...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Šviháky lázeňské déšť nezastaví. Italové vyrazili na promenádu na kolonádu

23. dubna 2024

Už po pětadvacáté si dali italští frajeři sraz na kolonádě v Poděbradech. Tradiční sraz spojený s...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...