Francouzi budou testovat snížení rychlosti na 80 km/h

  11:40
Dva až tři roky budou Francouzi testovat na vybraných silnicích snížení maximální povolené rychlosti o deset kilometrů v hodině.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Chtějí zkusit snížení maximálky z devadesáti na osmdesát kilometrů v hodině na silnicích bez směrového dělení. Ministr vnitra Bernard Cazeneuve chce testování rozjet už od února nebo března 2015, nekteré zdroje mluví už o lednu.

Snížení rychlosti chtějí Francouzi zkusit na silnicích, které jsou podle statistik nehodovosti nebezpečné. Na směrově nedělených cestách se ve Francii stane téměř 60 procent smrtelných nehod.

Počet mrtvých na francouzských silnicích letos po dvanácti letech poklesu stoupl, podle odhadů jich má být o dvě procenta více než v roce 2013 (3 268 obětí). Oproti předešlému roku je letos také o tři procenta více hospitalizovaných po dopravních nehodách.

Snížení rychlosti o deset kilometrů by podle expertů mohlo zachránit ročně 350 až 400 životů.

Snížit rychlost navrhoval dnešní francouzský premiér Manuel Valls už v lednu letošního roku. Francouzská Národní rada pro bezpečnost silničního provozu navrhuje dokonce plošné snížení rychlosti, to ministr vnitra v současné situaci odmítá.

Podle neoficiálních zpráv začne testování na malých úsecích. Už mají být vybrané tři problematické silnice, mezi nimi i tah z východu na západ středem Francie pojmenovaný RCEA (Route Centre-Europe Atlantique ), některým úsekům prý už dnes říkají domorodci silnice smrti.

Asociace zastupující francouzské řidiče jsou v názoru na experiment nejednotné. Odpůrci ze sdružení „40 millions d’automobilistes“ mimo jiné namítají, že v Dánsku se při podobném experimentu ovšem se zvýšením rychlosti z 80 na devadesátku počet mrtvých nezvýšil. „Když je rychlost příliš nízká, někteří ji nebudou respektovat, rozdíl rychlostí pak povede k tomu, že se budou auta častěji předjíždět, což vede k nebezpečným situacím,“ vysvětlují zástupci sdružení, které už proti plánu sbírá podpisy v on-line petici.

„Pokud jsou některé silnice nebezpečné, není podle asociace třeba měnit předpisy, správce silnice může snížit rychlost dopravní značkou,“ dodávají.

Nejbezpečnějším typem komunikací jsou dnes dálnice, na které při započtení množství projíždějících vozidel připadá v Česku 4,5krát méně nehod než na silnice prvních tříd.

„Na směrově nedělených silnicích by se mělo jezdit nejvýš sedmdesátikilometrovou rychlostí, projíždět křižovatky maximálně padesátkou a místa, kde se pohybují chodci, maximálně třicetikilometrovou rychlostí,“ říká dopravní odborník Jiří Landa.

Nejnebezpečnější jsou podle Landy, který je technickým ředitelem specializované firmy AF-CityPlan, v Česku silnice prvních tříd, které nemají od sebe oddělené směry, a hrozí tak střetnutí protijedoucích vozidel. Bezpečná silnice musí podle dopravního experta splňovat pravidla oddělení směrových pruhů, mít mimoúrovňové křižovatky nebo pevné překážky chráněné svodidly.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Diář petrolheada: Do Mostu za klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...