Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Souboj kombíků: Ford Mondeo versus VW Passat

aktualizováno 
Oblíbené manažerské koráby: mondeo a passat. Lítý boj odvěkých rivalů začíná nanovo s příchodem další generace reprezentanta Fordu. Kdo bude králem firemních flotil a novým objektem snů stěhovavých tatínků a chalupářů? Zde je srovnání, pomáhal nám s ním mistr volantu a bývalý autokrosový závodník Jindřich Kottek.


"Srovnat dva rodinné kombíky a říct, který je lepší? To je těžká věc: jsou přibližně stejně drahé a přibližně stejně vybavené, záleží jen na vkusu jednotlivých lidí," říká ostýchavě Kottek.

"Srovnávat jízdní vlastnosti bylo docela těžké," upozorňuje. "Passat byl osazený dvouspojkovým automatem DSG, mondeo mělo manuál." Velký rozdíl byl i v obutí - mondeo mělo na krásných příplatkových sedmnáctipalcových kolech navlečeny nízkoprofilové gumy, passat stál na obyčejnějších "šestnáctkách" s mnohem vyšším profilovým číslem.

Sport x konzervatismus
Mondeo s dlouhým rozvorem a krátkými převisy hraje na sportovní notu. Má výrazné lemy blatníků a agresivní čumák - sportovněji zaměřeným řidičům se bude jeho svalnaté tělo líbit.

Je otázkou, jestli budou na stejně sportovní notu naladěni i ti, kteří o skladbě firemních flotil rozhodují. Předchozí generace mondea byla možná nudnější a usedlejší, už z výroby "tuningovaný" ford bude ale možná s kravatou a oblekem ladit o něco míň.

Může se hodit

Nabídka nových i ojetých vozů Volkswagen Passat www.automodul.cz

Passat padne do oka spíš konzervativnějším řidičům. Žádné velké výstřelky, typická silueta... prostě volkswagenovská klasika.

Celkově vypadá mondeo mnohem moderněji, podrobnější ohledání ale svědčí spíš zástupci wolfsburgské automobilky.

Ford Mondeo v. VW Passat

U Fordu totiž podlehli pochybnému kouzlu plastů. Naplno se to u mondea projevuje na mřížce chladiče, která působí hodně lacině. Chromované lišty passatu aspoň vypadají festovněji a luxusněji.

Tvarově se Kottkovi víc líbí agresivní ford: "Je to asi jeden z nejhezčích kombíků, možná vůbec nejhezčí. Aspoň podle mého. Do sportovna..."

Souboj litrů a centimetrů
Příjemná sedadla s výrazným bočním vedením,  která bezvadně drží tělo, se po nastoupení a usednutí líbí u obou soupeřů. Sedadla v passatu jsou možná o něco tužší. Delší jsou také opěradla, což ocení čahouni. V mondeu mají trochu blíž k pohodlným křeslům.

Když se dozadu posadí tři chlapi, lépe se poskládají do mondea, které působí prostorněji a útulněji.

"Mimo plastu na středovém panelu je hezká," říká Kottek při ohledání přístrojovky mondea,  ta passatí je možná o něco víc strohá.

"Ford to uvnitř přehnal s plasty. Vypadá to jako pouť, říká Kottek. "Palubka passatu je hezčí, jsou tu klasické materiály. Líbí se mi leštěné příplatkové hliníkové lišty."

Ford Mondeo

Stříbrné čudlíky jsou na pracovišti řidiče v mondeu, kam se podíváte. V kombinaci s imitací dřeva vypadají hodně lacině. Ani zbytek plastů nebudí velký dojem. Ty v passatu jsou na pohled a dotek hodnotnější.
Příjemný je multifunkční volant, ten v mondeu toho umí víc.

"U rodinného kombíku nás nejvíc zajímá kufr," říká Kottek a otevírá páté dveře, za kterými je u mondea připraveno 554 stěhovacích litrů, u passatu je to 513. Když se sklopí zadní sedadla, odveze passat 1641 a mondeo 1745 litrů.

Ford Mondeo v. VW Passat

V testu s dětským kočárkem a jízdním kolem mondeo jednoznačně zvítězilo. Kufr je spolkl bez potíží a žádného velkého přemýšlení, jak je tam dostat. Do passatu se vešly nakonec taky, bylo ale třeba trochu cviku. Má totiž menší a užší vstup do kufru. Mondeo také zdobí níž položená nákladová hrana.

Naftové koně
První, čeho si Jindřich Kottek všimne při pohledu do motorového prostoru, je otevírání kapoty. U passatu ji samy zvednou plynové vzpěry. "Nemusíte v noci za tmy hledat žádný klacek a místo, kam ho zapřít," říká. "U mondea je třeba pro otevření použít obě ruce," shrnuje Kottek.

"Do motoru ale moc často nelezete. Když už je nějaká porucha, stejně se jede do servisu. Proto je to všechno zakrytované."

Oba kombíky měly pod kapotou dvoulitrový turbodiesel, srovnávat se ale moc nedají. Passat měl o třicet koní výkonu navíc a bylo to znát. "Svezení s ním bylo lepší, při skoro stejné spotřebě," říká Kottek.

Při rozjedu a akceleraci je to znát. Stosedmdesát koní passatu proti stočtyřiceti u mondea, 320 newtonmetrů proti passatím 350. U volkswagenu je tento motor nejvyšší turbodieselová nabídka, u fordu taky.

Fordův turbodiesel běží příjemně potichu a bez vibrací, s těžkým vozem má ale docela dost práce.

Motor mondea má sametovější zvuk, čtyřválec passatu drnčí hrubším hlasem, je také o něco víc slyšet v interiéru.

Sila dvoulitrového turbodieselu je k rozpohybování skoro šestnácti set kil mondea akorát. Stosedmdesátikoňové "TDIčko" má sil na rozdávání, v některých momentech je kilowatů a newtonmetrů možná až moc, práce s plynem pak musí být jemnější a obezřetnější. Passat je mnohem čipernější, v tomto ohledu však srovnáváme nesrovnatelné.

Přímým konkurentem mondea je dvoulitrový turbodiesel Volkswagenu s výkonem 140 kW. Pokud se chce ford poměřit se stosedmdesátikoňovým volkswagenem, musí mít pod kapotou dvouapůllitr, ovšem benzinový.

Ford Mondeo

Bývalý závodník se v Kottkovi nezapře. Radši si řadí sám v mondeu, passatí DSGčko sice chválí za plynulé, rychlé řazení, ale neustále reptá, že by si chtěl řadit sám a jinak. "No, nemá to spojku..." Šestistupňový manuál u fordu je přesný, řazení je trochu gumové.

Někomu se v passatu nemusí pozdávat elektronická parkovací brzda nalevo od volantu. Kottek má raději klasiku nalevo od řadicí páky.

Passat jezdí průměrně za nějakých 7 litrů nafty, s nohou jako pírko se dostanete někam nad pětilitrovou spotřebu. Naše průměrná spotřeba v mondeu se ustálila na sedmi litrech, ecorallyeovou jízdou jsme se dostali pod čtyři.

Klamou tělem
"Obě mají samozřejmě vynikající jízdní vlastnosti, i přesto bych řekl, že passat je o něco lepší," říká Kottek.

Vzhledem se k závodění chystá spíš mondeo, jízda ale ukázala, že je všechno naopak.

Mondeo bylo při jízdě "na krev" o něco těžkopádnější. Velká záď passatímu kombíku více pomáhala do zatáček.

VW Passat

Mondeo se zase více drželo silnice a bylo plavnější, passat byl rozevlátější. "Passat je malinko sportovnější," shrnuje Kottek.

Studium ceníku
Nejlevnější kombíkové mondeo s dvulitrovým turbodieselem s výkonem 140 koní vyjde na 885 990 a bude ve výbavě Ghia. Stejně výkonné TDIčko bude brumlat pod kapotou passatího kombíka minimálně za 839 tisíc (výbava Business). Naše testovací stosedmdesátikoňová verze stojí o 40 tisíc víc.

Oba mají dvouzónovou klimatizaci, tempomat, stabilizační systém ESP, nebo šest airbagů, ABS je samozřejmostí.

Do obou je možné připlatit za adaptivní tempomat, udržující konstantní odstup od předjedoucího auta. U Fordu připlatíte 33 tisíc, u VW dvaadvacet.

V ceníku mondea najdeme i další lahůdky, jako je třeba kolenní airbag, chránící nohy řidiče, nebo podvozek s nastavitelnou tuhostí odpružení (30 tisíc). Milým pomocníkem je bezzátkové zavírání nádrže, které vás také nenechá natankovat špatné palivo. U passatu lze například připlatit 13 tisíc za to, aby kufr za vás zavíraly servomotorky, nebo za parkovací kameru (9 500).

V passatu ve výbavě Bussines dostanete bixenonové světlomety, u mondea za ně připlatíte 30 800.

Kdo je vítěz?

Ford Mondeo v. VW Passat

Design si každý zhodnotí sám. Kvalita materiálů byla lepší u passatu, jeho konkurent vypadá moderněji a dynamičtěji. Mondeo je klidnější v přímém směru, passat zase raději zatáčí.

Nejsilnější nafťák pro ford má 140 koní, passat je k mání se 170koňovým turbodieselem.

Passat má hezčí interiér, do mondea se toho vejde o něco málo víc. Reprezentant Volkswagenu je levnější, a má navíc bixenony... Už jste si vybrali?

Ford Mondeo VW Passat
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4830 x 1886 x 1512 x 2850 4774 x 1820 x 1517 x 2709
objem kufru (l) 554 - 1745 513 - 1641
hmotnost pohotovostní / celková (kg) 1610/2200 1510/2140
základní cena (Kč) 885 990 (motor 2,0 TDCi 140 k) 839 000 (motor 2,0 TDI 140 k)
konkurenti Toyota Avensis, Renault Laguna, Mazda 6, Opel Vectra, Peugeot 407, Citroën C5...







Nejčtenější

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kupujete dvě nové zimní gumy? Podívejte se, proč je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Kia Stinger
Žihadlo s pohonem zadních kol a šestiválcem je tady. Řídili jsme Stinger

Toto auto ukazuje, že to s automobilismem ještě není tak zlé. Má pohon zadních kol a pod kapotou podélně uložený benzinový šestiválec. Tahle kia je jedno z...  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.