Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Součásti lze měnit bez větších potíží, říká dopravní policista

aktualizováno 
Při opravě či renovaci havarovaného, zničeného nebo vysloužilého automobilu lze využít rozhodující díly -
motor, karoserii, nebo dokonce celý vůz - původem z vrakoviště i z jiného zdroje použitých součástí. Potvrdil to vedoucí skupiny dopravního inspektorátu západočeského policejního ředitelství v Plzni Vladimír Toman: "Neexistuje žádné omezení, které by motoristovi bránilo v opravě nebo renovaci jeho havarovaného či starého automobilu, není dán ani způsob opravy. Je tedy možné nahradit motor, karoserii stejně jako obojí najednou kusy zcela stejnými, ale nejsou předem vyloučeny ani záměny motoru nebo karoserie za výrobky jiného typu."

Můžete jednotlivé možnosti přiblížit konkrétněji?

První ze zmíněných cest se při využití naprosto shodného dílu - motoru, karoserie nebo obojího - považuje za výměnu. O její povolení se nemusí žádat předem, jen do pěti dnů po ukončení je nutné věc oznámit policejnímu dopravnímu inspektorátu, kde se za schválení k provozu platí po desetikorunovém kolku za každou část. Prakticky vzato - je-li vůz z vrakoviště či z jiného zdroje naprosto stejný s tím, který se zničil při havárii nebo dosloužil v provozu, lze ho za dvacet korun schválit k provozu na doklady původního auta. Ovšem když se motor nebo karoserie v typu liší, jde už o přestavbu, o jejíž povolení se žádá ještě před zahájením prací na policejním dopravním inspektorátu. Policie v té souvislosti bude trvat na vyjádření akreditovaného zástupce automobilky v Česku o tom, zda je konkrétní přestavba možná. Vydá-li zastoupení souhlasný doklad, bude přestavba povolena. Po jejím uskutečnění vůz vždy musí do stanice technické kontroly a za schválení přestavby se platí kolek v hodnotě 500 korun, lhostejno, zda byl nahrazen jiným kusem motor nebo karoserie. Při schvalování výměny nebo přestavby musí motorista mít doklady o původu použitých dílů či součástí třeba v podobě účtu za jejich koupi.

Vše nasvědčuje, že zmíněným způsobem lze auta opravovat nebo vylepšovat poměrně snadno.

Přesto doporučuji, aby se motorista i ve zdánlivě jasných případech informoval o možnostech výměny důležitých náhradních dílů nebo o přestavbě svého vozidla na policii a snad také u akreditovaného zástupce automobilové značky v tuzemsku dřív, než s prací začne a než díly koupí. Může si tak ušetřit zklamání a zbytečné výdaje. Motoristé by rovněž měli vědět, že před povolením přestavby má policie právo žádat, aby jí majitel předvedl přestavovaný vůz.

Můžete z praxe upozornit na záludnosti, které motoristu čekají při náhradách motoru nebo karoserie jinými typy, tedy při přestavbách vozidla?

Ani zde nebývají zásadnější potíže, i když je třeba přiznat, že přístupy jednotlivých automobilek k přestavbám nejsou stejné. Například Peugeot zpravidla povoluje náhradu benzinového motoru za naftový i naftového za benzinový s tím, že upravená vozidla musí vyhovovat současným emisním požadavkům Euro II. Ale zatímco první ze zmíněných možností je jednodušší, musí při přestavbě dieselu na benzin mít benzinový motor řízený katalyzátor. Naopak tuzemská firma Škoda Auto má svoje řady natolik sjednocené, že po záměně motoru není ani katalyzátor nutný. Velmi benevolentní je také Volkswagen - třeba z typu Golf I v praxi dovoluje udělat Golfa II. Ale zdůrazňuji, že i v těchto případech je nezbytné stanovisko akreditovaného zástupce předem.

Které automobilky naopak jsou zásadnějším změnám - přestavbám svých výrobků - málo nakloněny?

Ze zkušeností konstatuji, že Fiat a prakticky všechna akreditovaná zastoupení japonských značek.

Výměny důležitých součástí osobních automobilů

součást žádost na vyjádření povinná STK poplatek na DI (Kč)
DI předem akreditovaného
zástupce předem

motor za stejný ne 1) ne ne 2) 10
motor za jiný ano ano ano 500
karoserie za stejnou ne 1) ne ne 2) 10
karoserie za jinou ano ano ano 500
motor i karoserie ne 1) ne ne 2) 10 + 10
za stejné
motor i karoserie za jiné ano 3) ano 3) - 3) - 3)

Poznámka: 1) do 5 dnů po výměně oznámit na DI Policie ČR, 2) DI Policie ČR ale má právo na prohlídce v STK trvat, 3) pravděpodobně nebude schváleno, neboť se už nejedná o přestavbu, nýbrž o stavbu vozidla
Pramen: MF DNES


Autor:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.