Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Soutěž studentů: porota vybrala nejhezčí návrh kapesní škodovky

aktualizováno 
"Karoserie je dvoudveřová s prvky dnešní klasické škodovky. Vzhledem k současnému trendu ekologických vozidel by auto mohlo být poháněno elektromotory v kolech," tak si představuje student designu Radek Slabý malou škodovku blízké budoucnosti. Je vítězem soutěže, ve které porota vybrala nejhezčí návrh nákupní tašky české značky.

Návrh malé škodovky od Radka Slabého - Představa malého městského automobilu pro 2 až 4 osoby. Karoserie je dvoudvéřová s prvky dnešní klasické škodovky, jako jsou popřené A sloupky či plynulý přechod mezi střechou a boky odehrávající se u C sloupku. Vzhledem k současnému trendu ekologických vozidel by tento automobil mohl být poháněn elektromotory v kolech, proto jsem také neřešil přední masku s klasickou mřížkou na chlazení motoru, nýbrž jakýmsi zvýrazněním obvodu masky s logem Škoda a tradiční chromovanou lištou v horní části. | foto: Radek Slabý

Největší česká automobilka Škoda se chystá vyrábět malé auto do města. MF DNES oslovila studenty designu Západočeské univerzity v Plzni, aby vytvořili návrhy, jak by takový vůz měl vypadat.

Výsledky posoudila porota složená ze tří špiček v oboru – šéfdesignéra Škody Auto Jozefa Kabaně, profesora designu Petra Sieberta a šéfredaktora odborného magazínu Auto Design & Styling Radka Laubeho. Svůj hlas přidala i redakce MF DNES a také 2 300 čtenářů serveru iDNES.cz. Ti mohli o nejpovedenější kresbě hlasovat po dobu dvou týdnů.

A vítěz? Názory odborné poroty a veřejnosti se liší. V celkovém součtu bodů od poroty i veřejnosti nakonec zvítězil návrh Radka Slabého; čtenářům iDNES.cz se nejvíce zamlouvala "bublina" od Jirky Štěpána, která získala téměř polovinu hlasů. Radek Slabý proto coby vítěz dostane od redakce MF DNES půlroční předplatné.

kapesní škodovka

Výsledky hlasování ZDE

"Návrh pana Slabého mně zaujal nejvíce, a to nejen myšlenkou, ale hlavně svou uvolněností. Je to nejvíce vizionářská kresba," komentoval studentské dílo Jozef Kabaň. Přesto nešetřil drobnými výtkami. "Kresba je uvolněná, hravá a barevná, ale zatím ne zcela dopracovaná. Tvar vozu je trochu problematický, přední sklo je příliš zakřivené. Přední a zadní část auta jsou stylisticky odlišné," míní Kabaň.

Také ostatním expertům se u tohoto návrhu líbilo použití typických škodováckých designových prvků. "Studie má zajímavé prvky, jako je boční lišta spojující přední a zadní světlomety nebo přední maska ve stylu Škoda 1000 MB," míní Petr Siebert. Designéři ovšem kritizovali nedotaženou formu provedení – v tom se však shodli v podstatě u všech návrhů.

"Bublina" nepřipomíná škodovku

A proč se pohled designérů neshodl s míněním veřejnosti, která preferovala kulaté autíčko Jirky Štěpána? "Necítím v tomhle autě duch Škodovky," říká Radek Laube a Petr Siebert souhlasí. "Po odstranění loga ze skla může tento návrh představovat jakoukoli konkurenční značku. Dokonce bych řekl, že vozy Škoda příliš nepřipomíná."

Návrh malé škodovky od Jirky Štěpána

Návrh malé škodovky od Jirky Štěpána - vítěz hlasování čtenářů

Jozef Kabaň má k této kresbě i zajímavé technické připomínky. "Kresba je solidní a celkový výraz působivý, ale poněkud těžký. Malá boční okna a široký "A" sloupek působí neproporčně. Tvrdé tvarosloví boční části je v kontrastu s měkkým tvaroslovím části přední. Ta navíc působí zbytečně širokým dojmem a v oblasti přední masky nevyjadřuje charakter značky. Pozitivní je originální, téměř futuristické umístění loga," hodnotí tvůrce například Bugatti Veyron Jozef Kabaň.

Celkově však práci studentů designu oceňuje. "Je vidět, že mají snahu o designu přemýšlet a aplikovat současné trendy. Doporučuji jim však do budoucna, aby pro lepší vyjádření myšlenky nepodceňovali způsob, jakým je prezentována. Prezentace je důležitá, na ní záleží, zda bude, nebo nebude myšlenka pochopena. Proto je třeba vytvořit více perspektivních pohledů, bohatší popis a také vyvarovat se zbytečné podobnosti," radí evropská designérská hvězda.

Autoři: ,




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.