Největší česká automobilka Škoda se chystá vyrábět malé auto do města. MF DNES oslovila studenty designu Západočeské univerzity v Plzni, aby vytvořili návrhy, jak by takový vůz měl vypadat.
Výsledky posoudila porota složená ze tří špiček v oboru – šéfdesignéra Škody Auto Jozefa Kabaně, profesora designu Petra Sieberta a šéfredaktora odborného magazínu Auto Design & Styling Radka Laubeho. Svůj hlas přidala i redakce MF DNES a také 2 300 čtenářů serveru iDNES.cz. Ti mohli o nejpovedenější kresbě hlasovat po dobu dvou týdnů.
A vítěz? Názory odborné poroty a veřejnosti se liší. V celkovém součtu bodů od poroty i veřejnosti nakonec zvítězil návrh Radka Slabého; čtenářům iDNES.cz se nejvíce zamlouvala "bublina" od Jirky Štěpána, která získala téměř polovinu hlasů. Radek Slabý proto coby vítěz dostane od redakce MF DNES půlroční předplatné.
kapesní škodovkaVýsledky hlasování ZDE |
"Návrh pana Slabého mně zaujal nejvíce, a to nejen myšlenkou, ale hlavně svou uvolněností. Je to nejvíce vizionářská kresba," komentoval studentské dílo Jozef Kabaň. Přesto nešetřil drobnými výtkami. "Kresba je uvolněná, hravá a barevná, ale zatím ne zcela dopracovaná. Tvar vozu je trochu problematický, přední sklo je příliš zakřivené. Přední a zadní část auta jsou stylisticky odlišné," míní Kabaň.
Také ostatním expertům se u tohoto návrhu líbilo použití typických škodováckých designových prvků. "Studie má zajímavé prvky, jako je boční lišta spojující přední a zadní světlomety nebo přední maska ve stylu Škoda 1000 MB," míní Petr Siebert. Designéři ovšem kritizovali nedotaženou formu provedení – v tom se však shodli v podstatě u všech návrhů.
"Bublina" nepřipomíná škodovku
A proč se pohled designérů neshodl s míněním veřejnosti, která preferovala kulaté autíčko Jirky Štěpána? "Necítím v tomhle autě duch Škodovky," říká Radek Laube a Petr Siebert souhlasí. "Po odstranění loga ze skla může tento návrh představovat jakoukoli konkurenční značku. Dokonce bych řekl, že vozy Škoda příliš nepřipomíná."
Jozef Kabaň má k této kresbě i zajímavé technické připomínky. "Kresba je solidní a celkový výraz působivý, ale poněkud těžký. Malá boční okna a široký "A" sloupek působí neproporčně. Tvrdé tvarosloví boční části je v kontrastu s měkkým tvaroslovím části přední. Ta navíc působí zbytečně širokým dojmem a v oblasti přední masky nevyjadřuje charakter značky. Pozitivní je originální, téměř futuristické umístění loga," hodnotí tvůrce například Bugatti Veyron Jozef Kabaň.
Celkově však práci studentů designu oceňuje. "Je vidět, že mají snahu o designu přemýšlet a aplikovat současné trendy. Doporučuji jim však do budoucna, aby pro lepší vyjádření myšlenky nepodceňovali způsob, jakým je prezentována. Prezentace je důležitá, na ní záleží, zda bude, nebo nebude myšlenka pochopena. Proto je třeba vytvořit více perspektivních pohledů, bohatší popis a také vyvarovat se zbytečné podobnosti," radí evropská designérská hvězda.