Soutěž vraků skončila v Praze

  14:06aktualizováno  14:06
Václavským náměstím včera vpodvečer zaburácely motory desítek automobilových vysloužilců. Do české metropole totiž po 82 hodinách dorazili účastníci neoficiálního mezinárodního závodu vraků Czech Wrecks 2006, jenž odstartoval v pátek 1. září z francouzského města Calais a kterého se mohly zúčastnit pouze vozy, jejichž cena nepřesahovala sto britských liber (asi 4200 korun).

Rallye vraků Czech Wrecks 2006 dojela do Prahy | foto: Robert RambousekMF DNES

Závodníci bez problémů projeli pět evropských států, na českých hranicích si na ně však počíhali policisté a některé vozy do země nevpustili, kvůli nesrovnalostem v dokladech.

"Jsou přesvědčeni, že je to ilegální závod,“ zlobil se na policisty český účastník závodu Jaryn Hořava s tím, že posádky odstavily auta i s klíčky v zapalování na parkovišti přímo na hraničním přechodu a odjely do Prahy ve vozech ostatních závodníků.

"Na Dolním Dvořišti zůstalo šest aut,“ potvrdil další český účastník David Pátek.

Policisté se totiž obávají, aby po skončení závodu nezůstaly vraky na krku Pražanům. Organizátoři soutěže totiž nepopírají, že pouť do Prahy byla pro mnoho vozů cestou poslední.

"Auta, která se nevrátí domů, budou sešrotována, nebo prodána. Budeme chtít vidět potvrzení o likvidaci nebo prodeji každého vozu,“ dušoval se organizátor Justin Clements, který prý varoval účastníky, že bude úzce spolupracovat s úřady, pokud auta zůstanou v ulicích.

"Když auto někde necháte bez značky, buďte si jisti, že se vrátí zpět do Británie a vás postih nemine,“ varoval závodníky Clements, který však sám se svým vozem skončil už na hranicích.

Policisté jeho tvrzení příliš neuvěřili, a tak si kromě kontroly dokladů opsali i identifikační čísla karoserií a motorů.

"Když se stane, že auto zůstane stát ve městě a jeho majitel odletí letadlem, nebude pro nás už těžké opuštěné vozidlo ztotožnit,“ vysvětlil šéf pražské dopravní policie Pavel Švrčula.

Závodníky přístup české policie zklamal. "Jsme trošku nešťastní,“ povzdychl si Pátek, který byl mezi závodníky spolu s Hořavou jediným českým zástupcem. Drtivě převažovali Britové.

"Cestou jsme nikde neměli problémy. Ve městech nás vítali i starostové a švýcarští celníci, kteří jsou pověstní svou přísností, z nás byli přímo nadšení. Čeští policisté byli spíše odměření,“ popisoval zážitky jeden z organizátorů John Hammond, podle nějž z jedenapadesáti aut nakonec do Prahy dorazilo čtyřicet.

Ojetiny polepené barevnými samolepkami vzbuzovaly v dolní části Václavského náměstí velkou pozornost. A nejen chodců, ale i strážníků městské policie, kteří nakonec řidiče i jejich vozidla z prostoru vykázali.

To už však závodníkům příliš nevadilo. "Lidi, je tu nádherně,“ řval Benja Hedley a skákal přitom na kapotě obstarožního BMW.

Pokud vraky i přes dušování organizátorů zůstanou někde stát a policii se nepodaří kontaktovat jejich majitele, vysloužilce bude muset odstranit magistrát. Odtažení a likvidace se zaplatí z prodeje surovin.

Kachna v Alpách: do kopců na jedničku

Nejen s technickými závadami, ale dokonce i s lupiči se musel potýkat Jaryn Hořava z Prahy, který se svým upraveným Citroënem 2CV, známým jako "kachna“, absolvoval více než tisíc kilometrů dlouhou trasu závodu Czech Wrecks 2006.

"První noc jsem strávil v Bruselu. Chtěl jsem tam přespat v parku a nějací chlapi mě přepadli,“ vypráví Hořava. „Ubránil jsem se, ale na autě mi prorazili chladič. Rychle jsem si ho sám opravil,“ vzpomíná.

A přišly i další nástrahy. "Ve francouzském městě Annency jsem se ztratil, a když už jsem opravdu nevěděl kudy kam, zjevila se přede mnou Francouzka v bílé "kachně“ a ta mě dovezla až do hotelu, kde jsme byli ubytovaní,“ vzpomíná nadšeně Hořava.

Jeho automobilu z roku 1969 se nevyhnuly ani technické závady. Během stoupání na nejvyšší průsmyk východních Alp Passo dello Stelvio prasklo v automobilu lanko od plynu.

"Nahradil jsem ho kusem drátu a do průsmyku se vyšplhal na jedničku,“ říká s úsměvem.

Na jakém místě se v závodě umístil, se však dozví teprve dnes, kdy budou sečteny všechny body, které během cesty nasbíral.

"Bylo to úžasné, a pokud to vyjde, chtěl bych s kachnou jet příští rok i závod Ride Afrika,“ plánuje.

Závod, který vedl z francouzského Calais až do Prahy, absolvoval Hořava sám v autě pro dvě osoby. "Moje kachna budila všude veliký ohlas,“ přiznává Hořava.


Autoři: ,

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Jozef Kabaň: Změny budou, hlavně musí posouvat BMW správným směrem

Šéfdesignér značky BMW Jozef Kabaň

Jozef Kabaň se v Česku proslavil především coby šéfdesignér domácí automobilky Škoda. Když před rokem přestoupil do...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Další z rubriky

Před 150 lety v Londýně vyzkoušeli semafor, test ukončil až výbuch

semafory

První mechanický semafor v historii byl nainstalován před 150 lety, 10. prosince 1868, na křižovatce před sídlem...

Češi si užívají peněz, kupují stále dražší ojetiny

Ilustrační snímek

Čeští motoristé více utrácejí. Za pět let vzrostla průměrná cena ojetého vozu financovaného z úvěru téměř o polovinu,...

Peugeot 407: francouzský hezoun je tajný tip na zajímavou ojetinu

Peugeot 407

Francouzský švihák dodnes neztratil šmrnc. Dnes k tomu navíc jako ojetý láká skvělými cenami. Prostorem v kabině...

Najdete na iDNES.cz