Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Elektromobil je čistý jen naoko, spalovací motor ještě dlouho vydrží

  11:22aktualizováno  11:22
Aktuálním tématem v oblasti automobilového průmyslu je potenciál různých typů pohonů. Podle ředitele Centra vozidel udržitelné mobility Bohumila Mareše má perspektivu zatím i spalovací motor, například při použití alternativních paliv.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Mazda

Podle Mareše už je poměrně běžně rozšířenou alternativou k benzinu a naftě stlačený zemní plyn, CNG. „Právě plynná paliva mají budoucnost,“ uvedl na specializované konferenci AutoSympo 2017, která probíhá v Roztokách  u Prahy, kde také Centrum vozidel udržitelné mobility (CVUM) sídlí.

Ve výzkumném centru v Roztokách je také speciální zařízení pro míchání směsí různých plynů pro spalovací motory. Oblastí, kde se dá ještě zlepšit účinnost a snížit emise, je například řízení spalování.

„Myslím, že zdaleka nejenom můj názor je, že se spalovacím motorem budeme žít ještě dost desítek let, než ho dokážeme nahradit něčím jiným,“ uvedl Mareš. Čistota provozu elektromobilů podle něj může být jen zdánlivá, pokud použitá elektřina pochází ze zdrojů, jako jsou tepelné elektrárny na hnědé uhlí, a nikoliv z obnovitelných zdrojů.

Elektromobily jsou v současnosti vhodné do oblastí s hustou dopravou, například ve městech, kde uleví od emisí, ale spalovací motory nedokážou v nejbližších letech nahradit.

Podle Mareše je největšího pokroku dosahováno v oblastech, které jsou nejméně prozkoumané, velký potenciál pro rozvoj tak lze očekávat v elektropohonech a hybridních pohonech. „V případě spalovacích motorů je ten potenciál sice ještě pořád značný, ale procentuálně k tomu, co už vyzkoumané je, máme omezené možnosti,“ dodal ředitel.

CVUM a Ústav automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidel spojují pracovníky a postgraduální studenty Fakulty strojní a Fakulty elektrotechnické Českého vysokého učení v Praze s dalšími výzkumnými a vývojovými pracovišti a průmyslovými partnery.

Centrum vozidel udržitelné mobility spolupracuje se společnostmi z automobilového průmyslu, ale přesný rozsah kooperace nelze kvůli utajení projektů veřejně prezentovat. Propojení však podle ředitele velmi dobře funguje a nové technologie nacházejí uplatnění v automobilovém průmyslu. Centrum se snaží získat i další firmy pro spolupráci, například z oblasti materiálů pro použití v konstrukci motorů.

Autoři: ,



Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sůl umí sežrat i nové auto. Postřik za pár tisíc podvozek ochrání

Ošetření podvozku je hodně špinavá a ne zrovna příjemná práce.

Zdálo se, že moru v podobě rzi se automobilky zbavily. Ale auta reznou stále, jen to není tolik vidět. Největším...

V Nošovicích startuje výroba nového auta. Ladného fastbacku Hyundai

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show

Právě dnes startuje výroba dalšího auta z Česka. Ladný Hyundai i30 Fastback doplňuje nabídku aut vyráběných ve...

Čínské pneumatiky na cestě do Evropy. Linglongu pomáhají Španělé i Češi

Testuje se mimo jiné ovalita – pneumatika se roztočí a stroj zjistí, jestli...

Čínský výrobce pneumatik Linglong plánuje expanzi v Evropě. V Číně nyní otevírají nejmodernější testovací trať na...

Další z rubriky

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

VIDEO: Papež dostal lamborghini, ale užije si ho jen do května

Nový papamobil? Papež František dostal Lamborghini

Papež František dostal od šéfa Lamborghini Stefana Domenicaliho supersport. Huracán v provedení RWD (to znamená pohon...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.