Spalovací motor do muzea nepatří, úspěšně čelí nástupu elektromobilů

Automobilky se pod tlakem různých pravidel o snižování emisí snaží ze současných technologií vymáčknout maximum. Auta s běžnými spalovacími motory doznala v posledních letech tolik inovací, jako snad nikdy předtím. To podle některých odborníků oddálí nástup elektromobilů v praxi.

Tříválec EcoBoost od Fordu je ukázkou toho, jak velký pokrok spalovací motory za několik posledních let udělaly. | foto: Ford

Elektromobily a různé hybridní vozy jsou čím dál častějšími novinkami nejen na stáncích výrobců na autosalonech, ale i v showroomech. Odhady o tom, jak rychlý bude nástup elektromobilů se silně liší, ale jisté je, že než začnou hrát opravdu důležitou roli, bude to trvat několik desítek let.

A nejnovější vývoj v oblasti spalovacích motorů naznačuje, že nástup elektromobilů a vůbec vozů s různými alternativními druhy pohonu nebude tak rychlý, jak by někteří předpokládali. Mnohými zatracovaná technologie se totiž v posledních letech až nečekaně zmáhá.

Zatímco vznětové motory zaznamenaly v posledních zhruba patnácti letech obrovský technologický skok především díky technologii Common Rail, ve světě přece jenom stále celkově oblíbenější motory zážehové víceméně stagnovaly. Výkon sice rostl a s novými technologiemi a lepšími výrobními postupy i mírně klesala spotřeba, ale vcelku nic zásadního se nedělo.

Automobilky jednoduše neměly důvod se zážehovými motory něco výrazného dělat – jednoduchá a spolehlivá technologie byla nestárnoucí klasikou a teprve zvýšený zájem zákazníků o velmi úsporné, ale často hodně drahé vznětové motory ukázal, že klasický benzinový motor je tak trochu dinosaurus.

Dříve, než se ale s tím rozhodly něco udělat samy automobilky, které byly najednou vlastně spokojeny s náhlým nárůstem zájmu o drahé diesely, zakročily světové vlády. V řadě zemí nařídily přísné emisní limity, které musí plnit celé flotily aut vyráběné jednotlivými automobilkami.

Před několika lety tedy nastal čas, kdy se trochu spící vývoj benzinových motorů opět rozjel na plné obrátky. A dnes už začínáme sklízet plody tohoto vývoje. Jistě, moderní benzinové, většinou přeplňované motory jsou často náchylnější na jízdní styl, ale pokud chceme, dovedou být nebývale úsporné.

Dvouválec Fiat TwinAir, tříválcový motor DIG-S z Nissanu Micra nebo nový litrový tříválec EcoBoost od Fordu jsou jenom několika ukázkami toho, že auta s benzinovým motorem mohou jezdit s velmi podobnou spotřebou jako moderní turbodiesely. A to ještě vývoj v oblasti spalovacích motorů jako takových není rozhodně na konci.

Technologie jako pokročilý stop-start systém (vypne motor i třeba při jízdě bez plynu z kopce nebo "plachtění" na dálnici), různé "setrvačníkové" (KERS) systémy nebo rekuperace odpadního tepla z motorů (BMW TurboSteamer nebo Thermoeelectric Generator) jsou opět jen drobnými ukázkami toho, co ještě může dnešní technika ze spalovacích motorů vyždímat.

S tím, jak bude klesat spotřeba klasických automobilů se spalovacími motory, bude s nejvyšší pravděpodobností klesat i zájem zákazníků přecházet na jiné alternativní způsoby pohonu. Obzvlášť na ty, které jim budou poskytovat méně komfortu a uživatelské svobody než současné technologie. Doba, než průměrný elektromobil ujede na jedno nabití tolik, co dnes běžný vůz na jednu nádrž, je jistě hodně vzdálená. Podstatně vzdálenější než doba, kdy průměrný hatchback nižší střední třídy bude jezdit s průměrnou spotřebou čtyři litry paliva na sto kilometrů.

"U spotřeby okolo 50 mil na galon (tedy 4,7 litru na 100 kilometrů – pozn. red.) ztrácí většina konzumentů na celém světě zájem o elektromobily," tvrdí Joe Vitale, šéf Tohmatsu Ltd – automobilové analytické pobočky Deloitte Touche. Studie společnosti Deloitte ukazuje, že očekávání zákazníků ohledně dojezdu a nabíjecích časů elektromobilů se zcela vymykají současné realitě. Více, než polovina respondentů přitom zároveň odmítá za elektromobil zaplatit víc než za běžný automobil dané třídy.

Server Automotive News uvedl, že dealeři v USA se setkávají s velkým zájmem zákazníků o elektromobil s prodlouženým dojezdem Chevrolet Volt. Jenže Volt si většinou jenom obhlédnou, a pak se jdou podívat na jiné modely – často skončí u kompaktního sedanu cruze, který známe i z našich showroomů. Američané si za cenu voltu mohou koupit cruze rovnou dva a tato prostá matematika u zákazníků jednoznačně nahrává klasickému modelu.

Elektromobily tedy budou muset v podstatě projít takovou revolucí, jakou v současnosti prochází spalovací motory. Budou muset udělat výrazný technologický skok kupředu a je otázkou, kdy se jim to podaří. Dokud se nepovede výrazně prodloužit jejich dojezd a zkrátit nabíjecí časy, budou elektromobily vhodné prakticky jenom pro přepravu po městě.

K tomuto úkolu se zdají být ideální, jenže jejich ceny zákazníky stále odrazují. Je otázkou, kolik by vlastně byli zákazníci ochotni zaplatit za jednoúčelový elektrický městský dopravní prostředek. Náš tip je, že ona psychologická hranice k pořízení výhradně městského elektromobilu leží někde u sta tisíc korun, nebo chcete-li, pěti tisíc eur.

Nástup elektromobilů tedy bude velmi pozvolný a spalovací motory budou ještě poměrně dlouhou dobu dominantním druhem pohonu. Možná po delší dobu, než si někteří zastánci alternativních pohonů přejí. Ale ani sázka na elektromobily není vůbec jistá.

Například automobilka Toyota, která je průkopníkem na poli hybridních vozů, v podstatě elektromobilům jako takovým příliš nevěří. Namísto toho, aby chystala nějaký ten klasický elektromobil, chce už za necelé čtyři roky prodávat auto s pohonem na vodík. Je tedy možné, že elektromobily budou pouze jakousi přestupní stanicí k vodíkovým automobilům, podobně jako jsou hybridy často považovány za přestupní stanici k elektromobilům.

Jako nejpravděpodobnější se ale jeví možnost, že v budoucím automobilovém světě bude vedle sebe existovat hned celá řada alternativních pohonných technologií. Celosvětový trh s automobily je tak obrovský, že vedle spalovacích motorů je tu jistě místo i pro několik dalších druhů pohonu.

Který nakonec převládne, to se dozvíme v hodně vzdálené budoucnosti. Jisté je, že spalovací motory budou jednou spíše raritou, ale prozatím před sebou mají ještě hodně dlouhou cestu, během níž se mohou vyhřívat na výsluní.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Motorismus podle ekolobbistů: malá auta místo SUV a povinné elektro do firem

Evropské leasingové společnosti mají ohromný potenciál pro elektromobilitu. Ale...

Vlivná lobbistická bruselská organizace Transport & Environment ukázala v nejnovější analýze na...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Velvyslanectví Alžírské demokratické a lidové republiky
Administrativní pracovník

Velvyslanectví Alžírské demokratické a lidové republiky
Praha

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...