Spánek a únava: co udělat, abyste neusnuli za volantem

aktualizováno 
Ospalý řidič, který sotva sleduje vozovku, je nepřítelem sobě i ostatním. Jeho reakční doba se snižuje, riziko narůstá. Proto je dobré vyrazit na cestu dostatečně odpočatý, ihned zastavit při prvním pocitu únavy, vůbec častěji zastavovat a hodně pít.

Spánek přichází pomalu, o to je nebezpečnější. | foto: Profimedia.cz

Miroslav Mánek z Prahy loni s rodinou vyrazil na desetidenní dovolenou do Chorvatska. Jenže cesta skončila už v Rakousku. Mikrospánek, rána do svodidel, šok, prakticky zničené nové BMW a kupa starostí. "Z Prahy jsme odjížděli v osm večer, abychom ráno byli u moře. Jenže den předtím jsem byl ještě v kanceláři, takže moc odpočatý jsem nebyl. A vymstilo se mi to. Naštěstí to odneslo jen auto," vzpomíná Mánek.

Být u moře co nejdřív bez ohledu na vlastní únavu – to je nejčastější chyba řidičů, kteří na okamžik usnou za volantem. "Vyjíždět odpočatý fyzicky i psychicky je základní pravidlo," radí lékařka Irena Kudrovská. Před dlouhou cestou je například také dobré vědět, kdo je jaký typ řidiče.

Někomu vyhovuje jízda ve dne, jiný dává přednost cestování v noci, kdy je menší provoz a není horko. Před jízdou v noci, která je z pohledu únavy rizikovější, je třeba se vyspat den předem.

"Rozhodně není dobré jít v pátek ráno do práce, odpoledne balit věci a večer si sednout za volant s vidinou tisíc kilometrů dlouhé cesty," říká Václav Špička z Autoklubu ČR.

Mikrospánek trvá několik vteřin. Ale mohou změnit celý váš život.

Kdy je čas zastavit

Mikrospánek trvá 3 až 15 sekund. Během této doby řidič přestane vnímat okolí. Šofér začíná mít zpožděné reakce, může vjet do protisměru a velmi často nevědomky zvyšuje rychlost jízdy. "Dalším signálem také bývá leknutí při vjezdu do osvíceného prostoru, například do tunelu. Poukazuje to na nedostatečné soustředění a sníženou schopnost reagovat na změnu, která na silnici nastane," říká lékař Martin Pretl.

V takové chvíli pomáhají přestávky: v ideálním případě po třech hodinách. Neméně důležitý je i pitný režim. Ideální je vypít 2,5 až 3,5 litru tekutiny za den. "Energetické nápoje a káva povzbudí jen krátkodobě, po delší době spíš způsobí útlum. Rozhodně bych jimi nenahrazovala vodu," radí Irena Kudrovská.

K jídlu si dopřejte něco lehčího, bagety na pumpách nejsou nejlepším řešenímPokud jde o jídlo, je lepší se před jízdou "naplnit" něčím lehčím, například těstovinami. Tradiční řízky a bagety z čerpacích stanic v létě rozhodně doporučit nelze.

"Ideální je zastavit se cestou v restauraci a dát si lehký oběd a polévku," říká Kudrovská. Když už se do převážení řízků pustíte, vezte je v chladicím boxu, kde jeden den vydrží, aniž se zkazí.

Proti únavě pomáhá i protažení a opláchnutí se studenou vodou. To však neznamená, že na parkovišti musíte cvičit spartakiádní sestavu. Stačí párkrát obejít auto, "okopat" pneumatiky nebo se projít po parkovišti.

S dětmi cesta trvá déle

Kdo jede s dětmi, musí počítat s tím, že cesta bude delší. Je potřeba častěji stavět na toaletu i na jídlo. Děti určitě ocení, když zastavíte u čerpací stanice, kde je dětské hřiště. Roční potomek by podle lékařky Kudrovské měl většinu cesty prospat. "Pokud ne, je mu třeba horko nebo naopak kvůli klimatizaci zima."

Starší děti je potřeba zabavit i během jízdy. Tady dobře fungují například DVD přehrávače, na nichž dětem můžete pustit pohádku. Prodávají se za cenu od dvou tisíc korun.

Pokud máte sebou děti, snažte se zastavit na místech, kde jsou dětská hřiště.

Pokud máte s sebou děti, snažte se zastavit na místech, kde jsou dětská hřiště.

Usnutí brání technika

Odvrátit nehodu, jejíž příčinou je únava řidiče, pomůže i technika. V automobilech vyšších tříd se poměrně nově nabízejí zařízení, která snímají chování řidiče, a pokud vyhodnotí, že začíná usínat, upozorní ho zvukovým signálem nebo vibracemi volantu.

Vybaveny bývají i kamerami, které snímají silnici i čáry na ní;  ve chvíli, kdy je vůz začne přejíždět, aniž spustí směrová světla, auto vydá zvukový signál, rozvibruje sedadlo řidiče nebo volant.

Vyšší verze tohoto systému už dokážou samy otočit volantem a auto udržet ve správném pruhu.

Dalším prvkem je zvukové varování, které se spustí tehdy, pokud se příliš rychle blížíte k autu před vámi. Tyto systémy bohužel zatím nabízejí vrcholové vozy automobilek Lexus, Mercedes-Benz, Volkswagen, Citroën nebo Volvo, jejichž ceny začínají na částce blížící se milionu korun.

S levnější variantou nyní přišla firma Hale, která podobný systém varující před ztrátou pozornosti a usnutím řidiče začala nabízet i majitelům starších aut. Cena i s montáží však stále přesahuje částku 20 tisíc korun.

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Kodiaq RS poprvé naživo v Česku. Je to nejdražší škodovka

Návštěvníci si prohlížejí automobil Škoda Kodiaq RS na výstavišti v Lysé nad...

V Lysé nad Labem právě začal třídenní autosalon Kola 2018. Při slavnostním zahájení festivalu byl veřejnosti poprvé v...

Další z rubriky

Na zimní gumy zatím přezulo osmdesát procent řidičů, méně než loni

ADAC test letních pneumatik

Na zimní pneumatiky má v současnosti přezuto kolem osmdesáti procent českých řidičů, což je o jednotky procent méně než...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Crashtest aut, která dělí 20 let, ukázal, jak se posunula bezpečnost

Crashtest aut, které dělí dvacet let - Ford Fiesta z roku 1998 proti vozu z...

Simulovaná srážka dvou Fordů Fiesta, které dělí 20 let, ukázala, jak dramatický pokrok v bezpečnosti auta za tu dobu...

Najdete na iDNES.cz