Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Španělé oblékli motor ze zmije, unikátní GTA Spano s ním pojede 350 km/h

aktualizováno 
Španělská automobilka GTA Motor se angažuje ve formuli 3, má tedy bohaté zkušenosti s produkcí špičkových podvozků schopných zvládnout i ty nejextrémnější situace. Jenže pro běžný provoz se formulový vůz rozhodně nehodí a asi by si ho na každodenní použití koupil málokdo. A přesně pro ty účely postavili spano.

GTA Spano | foto: GTA Motor

U GTA Motor se rozhodli vytvořit sportovní vůz pro běžný provoz, který si  vezme to nejlepší z formulových zkušeností, které má.

Design se španělským návrhářům rozhodně povedl. Tvary sice nepředstavují nic výjimečně originálního, spíš zaujmou čistotou linií. Nezaujatý pozorovatel může v liniích spana spatřit například modely Lamborghini. Zaujmou originální boční zaoblené linky nebo čelní sklo protažené až do střechy. Výborná je hodnota součinitele odporu vzduchu, Cx 0,35 je na podobný vůz výborná hodnota.

Podvozek pocházející z formulového vývoje byl vytvořen z těch nejextrémnějších dostupných materiálů. Z kevlaru, hliníku a titanu. Podobné materiály pak použil výrobce i na karoserii. Nepřekvapí tak relativně nízká hmotnost 1 350 kilogramů.

GTA Spano

Motor z formule by se asi pro běžný provoz nehodil, a tak konstruktéři sáhli po oblíbeném agregátu z Dodge Viperu, tedy americké zmije (anglicky "viper"), která nedostatkem výkonu rozhodně netrpí. Motor má po americku muskulaturní objem 8,3 litru a deset válců rozevřených do písmene V.

Po odladění dává motor výkon 780 koní (582 kW) a s těžko představitelným točivým momentem 920 Nm vyžene ručičku tachometru až na bájnou hranici 350 kilometrů za hodinu. Sprint bude také silnou stránkou spana, na stovku vystřelí za 2,9 sekundy.

GTA Spano

Motor uložený před zadní nápravou bude samozřejmě pohánět kola zadní nápravy. Vedle technických fines podvozku a motoru se výrobce soustředil i na interiér. Místo spartánského formulového kokpitu připravil pohledný interiér, který sice nenabídne kdovíjak velký prostor, ale luxus a útulnost mu upřít nelze.

Cenu výrobce zatím nesdělil, ale nízká rozhodně nebude. Jenom uhlíko-keramické kotoučové brzdy přijdou na stovky tisíc. Šťastných majitelů nebude ani stovka, GTA Motor plánuje vyrobit jen 99 unikátních supersportů.

V případě prodejního úspěchu ale značka plánuje vytvářet další speciální série vycházející ze základní verze. Produkce by měla započít ještě letos, ale všech 99 kusů asi bude výrobce produkovat minimálně do roku 2011. 

Autoři:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Volvo XC40
XC40: nejmenší volvo přináší novou platformu, přidá i nové tříválce

XC40 je nejmenší SUV švédské značky a zároveň první zástupce nové generace kompaktních modelů Volvo. Vyrábět se bude v Belgii a dostane několik novinek, které...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.