Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Španělská střela: unikátní IFR Aspid zvládne stovku za 2,8 sekundy

aktualizováno 
Španělsko nikdy nebylo automobilovou velmocí. S výjimkou koncernového sourozence naší Škody - Seatu - se na mapu automobilového světa příliš nezapsalo. Unikátní supersport IFR Aspid ale může pohled na španělské automobily změnit.

IFR Aspid | foto: IFR Automotive

Nedaleko Barcelony ve městě Reus se narodil nejen světoznámý architekt Gaudí, ale sídlí zde i společnost IFR Automotive. Tu založil Ignacio Fernadnez Rodriguez za jedením účelem – splnit si sen. Sen v podobě unikátně tvarovaného supersportu, který nabídne úžasné výkony i jízdní vlastnosti.

IFR Aspid

Již na první pohled zaujme jeho zhmotněný sen se jménem Aspid svým nezvyklým designem. Španělský supersport si vzal něco z legendárního Lotusu 7, což se projevuje na dlouhé přídi a na sedmnáctipalcových kolech, které jsou umístěné vně samotné karoserie.

Design španělského supervozu je ale navýsost současný. To dokazují dveře, které se vyklápí vpřed. Pro snadné nastupování je ještě nutné nadzvednout střechu, která se skládá ze dvou výklopných částí pro každého ze dvou cestujících. Dveře lze navíc zcela odmontovat.

IFR Aspid

Přední světlomety jsou umístěny na tykadlech stejně jako v případě zmiňovaného Lotusu. Design reflektorů ale dává jasně najevo, že Aspid patří do 21. století. Přední část Aspidu působí agresivně, což se dá říci i o zadních partiích. Kraťounká záď, která končí těsně za dvěma sedačkami, dává na odiv šestici kulatých světel.

Design ale není tím hlavním, čím Aspid zaujme. Při vývoji si tvůrce zaregistroval čtyři patenty. Jeden se týká hliníkového šasi, které váží pouhých 75 kilogramů. Další se tyká zavěšení kol.

IFR Aspid

Unikátní jsou patentované brzdy. Každé kolo totiž má dvojité ventilované brzdové kotouče. Díky nim španělský supersport zastaví ze 160 km/h na nulu za 3,1 sekundy. Poslední patent se týká elektronického systému. Veškerá nastavení (brzdy, ABS, trakce, světlá výška, charakteristika tlumení atd.) lze totiž ovládat přes dotykový displej.

Motor Aspidu pochází z Hondy S2000. Dvoulitrový čtyřválec se dodává bez přeplňování do verze nazvané Sport a s přeplňováním do varianty Supersport. V Aspidu Sport motor podává maximální výkon 198 kW. Točivý moment dosahuje 225 Nm.

IFR Aspid

Zajímavější výkony samozřejmě předvádí přeplňovaná verze Supersport. Na poháněná zadní kola lze přenést výkon až 298 kW při 8600 otáčkách za minutu a točivý moment 326 Nm dosahovaný při 7800 otáčkách za minutu. Obě provedení španělské střely na kolech používají šestistupňovou manuální převodovku.

Maximální rychlost obou verzí je elektronicky omezena na 250 km/h. Aspid se může pochlubit velmi nízkou hmotností (Sport: 699 kg; Supersport: 740 kg) a tak nepřekvapí bleskurychlé zrychlení. Přeplňovaná varianta vystřelí z nuly na stovku za 2,8 sekundy, nepřeplňovaná verze potom za 3,7 sekundy. Z nuly na 160 km/h zrychlí Aspid Supersport za 5,9 sekundy. 400 metrovou dráhu zvládne výkonnější provedení z klidu za 9,1 sekundy.

IFR Aspid

Aspid s rozměry 3750 x 1870 x 1160 milimetrů nabídne přes svůj ryze sportovní charakter i dostatek pohodlí. V základní výbavě najdeme MP3 přehrávač, rádio, USB konektor a připojení na internet přes wi-fi.

Na přání může být španělský supersport vybaven GPS navigací, datovým připojením přes GPRS, připojením přes Bluetooth a Hi-Fi audio soustavou. Sedačky mohou být kožené, carbonové nebo v provedení Carbon-kevlar. Ze stejných materiálů může být vytvořen i celý interiér.

 IFR Aspid

Plánovaná roční výrobní kapacita je kolem 45 až 50 vozů. Nepřeplňovaná verze Sport stojí 82 000 eur, tedy v přepočtu 2 300 000 korun. Za výkonnější přeplňovanou variantu Supersport si výrobce účtuje 114 000 eur, tedy v přepočtu 3 200 000 korun.

Autoři:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.