IFR Aspid

IFR Aspid | foto: IFR Automotive

Španělská střela: unikátní IFR Aspid zvládne stovku za 2,8 sekundy

  • 38
Španělsko nikdy nebylo automobilovou velmocí. S výjimkou koncernového sourozence naší Škody - Seatu - se na mapu automobilového světa příliš nezapsalo. Unikátní supersport IFR Aspid ale může pohled na španělské automobily změnit.

Nedaleko Barcelony ve městě Reus se narodil nejen světoznámý architekt Gaudí, ale sídlí zde i společnost IFR Automotive. Tu založil Ignacio Fernadnez Rodriguez za jedením účelem – splnit si sen. Sen v podobě unikátně tvarovaného supersportu, který nabídne úžasné výkony i jízdní vlastnosti.

IFR Aspid

Již na první pohled zaujme jeho zhmotněný sen se jménem Aspid svým nezvyklým designem. Španělský supersport si vzal něco z legendárního Lotusu 7, což se projevuje na dlouhé přídi a na sedmnáctipalcových kolech, které jsou umístěné vně samotné karoserie.

Design španělského supervozu je ale navýsost současný. To dokazují dveře, které se vyklápí vpřed. Pro snadné nastupování je ještě nutné nadzvednout střechu, která se skládá ze dvou výklopných částí pro každého ze dvou cestujících. Dveře lze navíc zcela odmontovat.

IFR Aspid

Přední světlomety jsou umístěny na tykadlech stejně jako v případě zmiňovaného Lotusu. Design reflektorů ale dává jasně najevo, že Aspid patří do 21. století. Přední část Aspidu působí agresivně, což se dá říci i o zadních partiích. Kraťounká záď, která končí těsně za dvěma sedačkami, dává na odiv šestici kulatých světel.

Design ale není tím hlavním, čím Aspid zaujme. Při vývoji si tvůrce zaregistroval čtyři patenty. Jeden se týká hliníkového šasi, které váží pouhých 75 kilogramů. Další se tyká zavěšení kol.

IFR Aspid

Unikátní jsou patentované brzdy. Každé kolo totiž má dvojité ventilované brzdové kotouče. Díky nim španělský supersport zastaví ze 160 km/h na nulu za 3,1 sekundy. Poslední patent se týká elektronického systému. Veškerá nastavení (brzdy, ABS, trakce, světlá výška, charakteristika tlumení atd.) lze totiž ovládat přes dotykový displej.

Motor Aspidu pochází z Hondy S2000. Dvoulitrový čtyřválec se dodává bez přeplňování do verze nazvané Sport a s přeplňováním do varianty Supersport. V Aspidu Sport motor podává maximální výkon 198 kW. Točivý moment dosahuje 225 Nm.

IFR Aspid

Zajímavější výkony samozřejmě předvádí přeplňovaná verze Supersport. Na poháněná zadní kola lze přenést výkon až 298 kW při 8600 otáčkách za minutu a točivý moment 326 Nm dosahovaný při 7800 otáčkách za minutu. Obě provedení španělské střely na kolech používají šestistupňovou manuální převodovku.

Maximální rychlost obou verzí je elektronicky omezena na 250 km/h. Aspid se může pochlubit velmi nízkou hmotností (Sport: 699 kg; Supersport: 740 kg) a tak nepřekvapí bleskurychlé zrychlení. Přeplňovaná varianta vystřelí z nuly na stovku za 2,8 sekundy, nepřeplňovaná verze potom za 3,7 sekundy. Z nuly na 160 km/h zrychlí Aspid Supersport za 5,9 sekundy. 400 metrovou dráhu zvládne výkonnější provedení z klidu za 9,1 sekundy.

IFR Aspid

Aspid s rozměry 3750 x 1870 x 1160 milimetrů nabídne přes svůj ryze sportovní charakter i dostatek pohodlí. V základní výbavě najdeme MP3 přehrávač, rádio, USB konektor a připojení na internet přes wi-fi.

Na přání může být španělský supersport vybaven GPS navigací, datovým připojením přes GPRS, připojením přes Bluetooth a Hi-Fi audio soustavou. Sedačky mohou být kožené, carbonové nebo v provedení Carbon-kevlar. Ze stejných materiálů může být vytvořen i celý interiér.

 IFR Aspid

Plánovaná roční výrobní kapacita je kolem 45 až 50 vozů. Nepřeplňovaná verze Sport stojí 82 000 eur, tedy v přepočtu 2 300 000 korun. Za výkonnější přeplňovanou variantu Supersport si výrobce účtuje 114 000 eur, tedy v přepočtu 3 200 000 korun.