Motoráři Seatu vyždímali z TFSIčka oproti Golfu GTI nebo české Octavii RS dalších třicet kilowattů navíc.
Sport na druhou: Leon Cupra
Ještě ani nevychladly kapoty sportovního Leonu Formula Racing a ze Španělska přilétává těžký kalibr. Komu je 200 koní právě uvedeného FRka málo, počká do zimy na Cupru.
I obyčejný leon je na pohled rychlý už při parkování u chodníku, designéři dostali za úkol jeho líbivé tvary pro potřeby cupry trochu zdrsnit. Přepracovali nárazníky, namalovali nová osmnáctipalcová kola. Pro řidiče Fabie Junior mají zvláštní kouzlo zrcátka vyvedená v černé barvě .
Do Leonu Cupra se dostal nejsilnější motor, který se kdy pod kapotu sériového seatu podíval. Z přeplňovaného přímovstřikového dvoulitru vyždímali pánové s velkým S na klopách bílých plášťů 240 koní. Asfalt masíruje 300 newtonmetrů. Z nuly na stovku to cupře trvá 6,4 sekund, kilometr prolétne za 26,4 sekund a ručička rychloměru má dvěstěpadesátku na dohled z šestikilometrového odstupu.
Laboratorní péče se dočkal nejen motor, cupra má nižší a tvrdší podvozek, strmější je převod řízení. Kola obula botky velikosti 225/40 R18. Oproti "sérii" jsou větší brzdové kotouče: Přední mají v průměru 345, zadní pak 286 milimetrů.
Kdo se chystá s cuprou dovádět ještě o něco více, může si připlatit za čtyřpístkové brzdiče od Bremba.
Interiér se dočkal úprav v závodnickém stylu. Jiná jsou sedadla - nově mají opěrku hlavy integrovanou do opěradla, jejich patřičné profilování je samozřejmostí. Pedály dostaly kovové nástavce, vyšperkováni se dočkal také volant a hlavice řadicí páky.
Cupra v číslech |
|
Motor |
2,0 TFSI |
Výkon |
177 kw/ 240 k |
Max. kroutící moment |
300 Nm |
Max. rychlost |
244 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h |
6,4 s |
Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) |
12,3/7,0/8,9 |
Pneumatiky |
225/40 R18 |
Pohotovostní hmotnost |
1375-1437 kg |
Předkrm: Leon FR
Zkrátit čekání na ostrou cupru dostal na starosti Leon FR. Krotší seat s přídomkem Formula Racing je nově k mání i na českém trhu s benzinovými i naftovými přeplňovanými dvoulitry.
Sportovního ducha naznačují přepracované nárazníky a chromové doplňky (koncovka výfuku, kryty zrcátek). Že FR stojí o stupínek níže než cupra, naznačují o palec menší kola (225/45 R17). Sportovní ladění má samozřejmě také interiér.
TFSIčko v Leonu FR dává 147 kilowattů (200 koní), gumy na přední nápravě si musí poradit s 280 newtonmetry kroutícího momentu. Naftoví sportovci budou v FRku kočírovat 170 TDIčkových koní (125 kW).
Dieselový Leon FR pokoří stovku za 8,2 sekund, benzinový o devět desetin sekundy dříve. S benzinem v nádrži ujede za hodinu o 15 kilometrů více - maximálka naftové verze je 214, benzinové 229 kilometrů v hodině. V disciplině průměrné spotřeby ovšem vítězí diesel výsledkem 6 : 7,9.
Při míchání sportovního koktejlu nezapomněli ve Španělsku ani na bezpečnost. ABS s kontrolou prokluzu kol TCS je doplněna sériově montovaným stabilizačním strážcem ESP. Nechybí šest airbagů, nebo kontrola tlaku v pneumatikách. Specialitou je asistent DSR (Driver Steering Recommendation), který řidiči v případě smyku napovídá, kam natočit volant.
Ceny benzinového Leonu FR začínají na 662 900 korunách, za naftový motor je třeba připlatit 31 tisíc.