Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Španělsko zpomalí kvůli Kaddáfímu. Na dálnicích nově nejvýš 110 km/h

  11:32aktualizováno  19:57
Španělsko má krásnou, hustou dálniční síť. Ještě posledních několik desítek hodin po ní můžete beztrestně jet maximálně stodvacítkou. Španělská vláda rozhodla o snížení rychlosti kvůli stoupajícím cenám ropy.
Španělsko začíná šetřit palivo

Španělsko začíná šetřit palivo | foto: iDNES.cz

Omezení na 110 kilometrů v hodině platí od pondělí 7. března. Španělsko tak bojuje proti stále rostoucím cenám pohonných hmot, které šponuje libyjská krize.

Španělsko totiž dováží zhruba třináct procent své potřeby z Libye, kde je postupně kvůli nepokojům omezovaná těžba. Nikdo pořádně neví, o kolik se snížila, ale některé odhady uvádějí již pětasedmdesát procent. Začátkem tohoto týdne navíc Libye zastavila export ropy. 

Pozor na spícího Alonsa

Španělské hvězdě, pilotovi F1 Fernandu Alonsovi se nový rychlostní limit nezamlouvá. Nechal se slyšet, že pro něj "bude obtížné neusnout", až pojede po dálnici.

Španělský vicepremiér Rubalcaba mu odpověděl: "V některých zemích Evropské unie mají maximální limit 110 km/h také a když jsem tam jel, neviděl jsem nikoho při řízení spát. Ani v Norsku, ani ve Švédsku, Rusku, Anglii nebo Irsku."

Španělská vláda tvrdí, že snížení maximálky o deset kilometrů zmenší spotřebu benzinu o 15 a nafty o 11 procent.

Doporučuje také Španělům, aby víc využívali veřejnou dopravu, což podpořila také snížením jízdného. Vláda rovněž vyzvala samosprávy, aby snížily jízdné v hromadné dopravě.

Rafinerie mají přidávat do paliva víc biosložek. Běžně tvoří 5,8 procenta z jeho objemu, nově mají stoupnout na sedmiprocentní hranici.Snížení rychlosti a další opatření jsou jen dočasné.

"Cílem je snížit spotřebu ropy a plynu," vysvětluje člen vlády Alfredo Perez Rubalcaba. Španělsko je totiž velmi citlivé na vývoj trhu, 80 procent energie totiž nakupuje v zahraničí.

Růst cen ropy má velký dopad na španělskou státní kasu, vláda se tedy co nejvíce snaží zamezit plýtvání. Podle Rubalcaby každých deset dolarů, o které stoupne cena barelu ropy, stojí španělský rozpočet asi šest miliard eur ročně (144 miliard korun). Vláda ale zdůrazňuje, že opatření neznamená nedostatek ropy pro Španělsko.

Strach v Tripolisu

Co se děje v Libyi čtěte zde

Barel ropy (159 litrů) stál koncem minulého týdne 112 dolarů, ve čtvrtek se prodávala za necelých 115 dolarů, ale ještě začátkem února stál barel pod sto dolarů.

Poučení z krizového vývoje

Není to poprvé, podobné omezení zavedli ve Španělsku už v roce 1973 v době ropné krize. Rychlost tehdy snižovaly i Spojené státy a Velká Británie.

Málo se dnes už ví, že stejný důvod mělo zavedení rychlostních limitů v sedmdesátých letech minulého století v tehdejším Československu. Nebylo to kvůli bezpečnosti, jak se dnes mylně uvádí, ale záměr byl stejný jako nyní ve Španělsku. Do té doby se v ČSSR jezdilo bez jakýchkoliv omezení a rozhodnutí o maximálně o devadesátce mimo město a stodesítce na rychlostních komunikacích bylo zavedeno hlavně kvůli omezení spotřeby v době ropné krize. Pří těchto rychlostech není totiž spotřeba tak vysoká.

Autor:


Nejčtenější



Další z rubriky

Škoda dostává v koncernu VW na starost Indii, Seat se postará o Afriku

Škoda Rapid v Indii

Německý koncern VW decentralizuje svou teritoriální strukturu, chce tak zvyšovat dynamiku rozvoje a efektivitu. Škoda...

Sprintující kolosy: závody trucků jsou náramná podívaná

Závody trucků na Hungaroringu

Maďarský okruh Hungaroring hostil v půli června druhý podnik evropského šampionátu FIA European Truck Racing...

Změny STK a značky pro elektrovozy. Do sněmovny jde novela silničního zákona

Tesla X

Motoristé zřejmě budou moci žádat pro vozidla na elektrický nebo vodíkový pohon o zvláštní registrační značky označené...

Najdete na iDNES.cz