Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Španělsko-švýcarský luxus se vrací. Hispano Suiza vozila už Masaryka

  12:14aktualizováno  12:14
Značku Hispano Suiza znali boháči před válkou velmi dobře. Dnes se snaží vrátit se skvěle oblečeným supersportem. K vidění je na autosalonu v Ženevě. Jako základ použili supersport Audi R8.

Hispano Suiza | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Zpravodajství ze ženevského autosalonu

Pohledné kupé oblékl designér Erwin Himmel, který kdysi působil v designstudiu koncernu VW (namaloval třeba Audi 80 nebo v roce 1991 studii Audi quattro Spider a pracoval na VW Touareg i Seatu Leon).

Nové Hispano Suiza skrývá mechaniku Audi R8. Má tedy hlíníkovo-karbonové tělo a nechybí karbokeramické bzdy. Nové superkupé značky, která má ve znaku švýcarskou vlajku, je vysoké pouhých 125 centimetrů. Interiér se šlechtí podle požadavků zákazníka, chybět nesmí karbon, kůže, hliník.

Kupé s pohonem všech dvaadvacetipalcových kol tedy rozjíždí za zády posádky usazený 5,2litrový desetiválec V10 FSI, který může být spřažený s manuální nebo automatickou převodovkou. Konstruktéři motor osadili dvěma kompresory, díky tomu narostl výkon na 750 koní. Obyčejné Audi R8 má o víc než dvě stovky koní míň. Řidič dvoumístného kupé s váhou 1,6 tuny hospodaří se 700 newtonmetry točivého momentu. Z nuly na stovku rozjede za 3,4 sekundy a rozdovádí se přes 330kilometrovou rychlost.

Konstruktéři ale chystají ještě vylepšenou verzi. K přední nápravě chtějí ještě doplnit 150koňový elektromotor. Což umožní jezdit s nulovými emisemi pomalu a nebo ještě rychleji s 900koňovým stádem. Ostatně, hybridní Hispano Suiza vznikla už před sto lety.

Značka Hispano Suiza vyráběla auta naposledy před druhou světovou válkou, koncepty stejného jména se objevovaly na autosalonu v Ženevě v letech 2000-2002, pak ale projekt vyšuměl. Tvůrci nového modelu vidí své šance mnohem lépe. K hlavnímu snílkovi Himmelovi se pro projekt nadchli ještě další tří: španělská investorka Marta Pou a dva němečtí konstruktéři Roland Mayer a Alexander Medawar. Aby byl španělsko-švýcarský duch značky zachován, bude stavba aut probíhat ve švýcarském Luganu, kde bude také vývojové centrum. Obchodní záležitosti se budou řešit ve španělské pobočce.

První kusy by mohly dorazit za nejrychlejšími zákazníky za půl roku. Stačí zaplatit 700 tisíc eur. Ročně má vzniknout kolem pětadvaceti exemplářů. A plánuje se i otevřená verze spider.

hispano-suiza

Jedenadvacetiletý švýcarský konstruktér Marc Birkigt přišel v roce 1899 do Španělska, aby zde stavěl auta. V polovině června 1904 založil s dalšími dvěma společníky značku Hispano Suiza, ve které byl hlavním konstruktérem. Jméno i vlajky ve znaku označovaly původ zakladatelů: Hispano pro Španělsko a Suiza pro Švýcarsko. Firma vyráběla ve Španělsku a Francii především sportovní a luxusní vozy. Automobilka si vyráběla i vlastní motory a postavila také jeden z nejúspěšnějších leteckých motorů první světové války (vyráběl se i v českoslovgensku). V té době si Hispano Suiza dala do znaku letícího čápa, kterého si vypůjčila od jednoho z francouzských leteckých es první světové války.


V historii veleslavné značky, která stála u zrodu automobilismu najdeme i českou stopu. Ve Škodě Plzeň se totiž licenčně a velmi úspěšně vyráběl luxusní model H6. V Československu sloužily plzeňské Hispano Suizy nejvyšším představitelům bank, firem i státu. Jedním z prvních vozů z asi stokusové série vyrobené v letech 1924-1928, se vozil i prezident T. G. Masaryk.


Automobilka bohužel nepřežila druhou světovou válku. Dnes vyrábí komponenty pro letecký průmysl.

Autor:






Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.