Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Speciál pro horaly, kteří nechtějí sněžný skútr: čtyřpásovka

  14:00aktualizováno  14:00
Jízda na pásech je oproti řízení klasické čtyřkolky hodně specifická, zadní náprava se nedostává do smyku a přední pásy naopak nevedou tak dobře, jako kola. Na oplátku dostanete vynikající trakci, která vás nejen na sněhu vyveze do každého stoupání.

Arctic Cat 1000 Mud Pro s pásy TJD Xgen III má vynikající trakci. | foto: Matěj Oliva, Skutrmania.czpro iDNES.cz

Když napadne hodně sněhu, je i všestranná čtyřkolka s dobrými pneumatikami v koncích a je třeba sáhnout po sněžném skútru nebo po alternativě v podobě pásů na čtyřkolku. Těch je dnes v nabídce celá řada od mnoha výrobců. My jsme byli pozváni na test pásů značky TJD do Pece pod Sněžkou, tedy do ideálního prostředí.

TJD je kanadská značka, která jako první přišla s technologií odpružení pásu, který simuluje pružnost klasické pneumatiky. V nabídce jsou pásy pro čtyřkolky pracovní i sportovní, ale i pro malé bugyny. My jsme měli sadu TJD Xgen III obutou na letošní novince Arctic Cat 1000 Mud Pro.

Arctic Cat 1000 Mud Pro obutá do pásů TJD Xgen III

Jedná se o dlouhou dobu nejobjemnější čtyřkolku na trhu, kterou pohání litrový dvouválec s mohutným točivým momentem. Bohužel tato verze postrádá posilovač řízení, který je pro pásy velice užitečný.

Jistota do závějí

Pásy jsou vyrobené jako celosezonní, tedy s možností používat je i v bahně nebo písku. Mají také homologaci pro provoz na silnici, což pomůže zejména na zasněžených horských silničkách. Na asfalt se s pásy rozhodně nemá smysl pouštět.

Fotogalerie

Čtyřkolka klade s pásy mnohem větší odpor do řízení a je třeba vynaložit víc síly pro zatočení. Na druhou stranu je podstatně stabilnější, stroj se celkově rozšíří a poskytuje patřičnou jistotu.

Ani s pásy ale nejste na sněhu nepřemožitelný, stačí vrstva mokrého sněhu a umrzlá krusta na povrchu a čtyřkolka se při neopatrné jízdě dokáže do sněhu zahrabat. Pak musí přijít ke slovu sériově montovaný naviják, který stroj vytáhne z každého problému. Pro jistotu ale není špatné mít s sebou lopatu.

VIDEO: Závodní skútr v akci

Podívejte se jak se jezdí se superrychlým skútrem s motorem z Yamahy R1

Pásy berou čtyřkolce hodně výkonu a je třeba mít objem alespoň 500 cm³ a samozřejmě i náhon 4 × 4, bez kterého se s pásy jezdit nedá. S pohonem pouze zadních kol se stává stroj prakticky neovladatelný. S litrovým Arctic Catem to samozřejmě nebyl problém. I velký stroj ale na pásech kvůli převodům v pásech hodně zpomalí a spíše než pro rychlé řádění v závějích se pásy opravdu hodí k práci nebo klidné výletní jízdě.

Pás TJD Xgen III

Pásy pro čtyřkolky jsou velice  zajímavou alternativou ke sněžnému skútru zejména pro majitele horských chat a objektů. Zatímco skútr musíte na jaře zavřít do garáže, čtyřkolku stačí přezout na kola a můžete ji dál využívat. Čtyřkolka má samozřejmě homologované tažné zařízení, takže není problém připojit vlek.  Cenově navíc vyjde komplet značkové čtyřkolky a sněžných pásů podobně jako značkový sněžný skútr.

Autoři:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

KTM 1290 Super Adventure S
Rozmazluje a ponouká k lumpárnám. Crossover od KTM je univerzál

Proporce dakarského speciálu, obrovská hromada krouťáku a silou přetékající motor. Potřebuje člověk k pořádnému řádění na dvou kolech víc? Ne! Ale spousta...  celý článek

Arctic Cat Pantera 7000
Arctic Cat Pantera 7000

r.v. 2016, naj. 0 km
479 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.