Tělo vetší, zrak slábne, ani sluch není co býval. Přibývající roky stárnoucí evropské populace se projeví i ve vztahu k autům. Do přikrčeného sporťáku se s bolavými zády neposkládáte. ADAC proto zjišťuje, která auta se hodí seniorům.
Na seniory už začínají myslet i automobilky. Ve vývoji používají speciální obleky, ve kterých si vývojář, kterého ještě nezačaly opotřebovávat roky, lépe představí, jak se pohybuje a jak vidí starší řidič. V obleku jsou různá závaží, pohyb rukou a nohou omezují bandáže. To se pak volantem točí špatně. Speciálně upravené brýle zúží a zakryjí zorné pole. Na uši se dávají sluchátka a na boty podložky komplikující chůzi. A naložit těžký nákup přes vysokou hranu kufru je vyčerpávající.
V tu chvíli pochopíte oblíbenost aut se zvýšenou polohou za volantem, do kterých se dobře nastupuje. Senior v SUVčku ho často nemá pro to, že by bydlel na samotě u lesa, ale protože se mu do něj dobře nastupuje.
Takový oblek má i německý autoklub ADAC a testuje auta, aby seniorům poradil s nákupem. "Uspět může jen vozidlo, ze kterého je dobrý výhled, do nějž se dobře nastupuje, má lehce přístupný kufr a disponuje výbavou pro seniory. Například parkovací kamerou," popisuje Petr Buček, šéfredaktor magazínu AutemBezpečně.cz.
Letos ADAC hodnotil 13 vozů různých značek i koncepcí. Test vyhrál velkoprostorový Volkswagen Sharan, poslední skončila Škoda Fabia.
Sharan v testu zabodoval díky výbornému výhledu, velkému i dobře přístupnému kufru, mezi jeho přednosti patří také výborná viditelnost při jízdě v noci. "Podle ADAC vychází řidičům-seniorům ve všech ohledech vstříc," tlumočí výsledky Buček.
Body velký volkswagen ztratil jen za nastupování a vystupování. V tomto testu excelovalo francouzské MPV Renault Scénic. "Do francouzského minivanu se výborně nastupuje a lehké je z něj i vystoupit. Díky nízkým a ne příliš širokým prahům a ideální výšce sedadel," vysvětluje Buček. MPVčka mívají vysokou střechu, pod kterou se při nastupování nemusíte shýbat, sedadla bývají výš než u tradičně stavěných aut.
BMW 3 GT bodovalo komfortem a plejádou pomocníků, které usnadňují řízení. Ta chybí právě dosluhující fabii. Malé škodovce, která dostane nástupce příští rok, třeba chybí xenonové světlomety, které osvětlí mnohem lépe noční cestu. Když už zrak slábne, je to důležité. "Také automatický brzdový systém fabie nedostávají. Ještě menší Škoda Citigo jej však má," dodává Petr Buček.
Přesto je fabia u seniorů oblíbená. V Německu je mezi zákazníky nad 60 let sedmým nejkupovanějším modelem.
Nutno dodat, že žebříček nelze brát úplně vážně. Už proto, že srovnává auta různých kategorií a koncepcí. Vítězný volkswagen také sice může bodovat výhledem a komfortem, ale důchodce, který žije sám nebo v páru, tak obrovité auto rozhodně nevyužije. Navíc mu pravděpodobně nebude vyhovovat manévrování s tak velkým autem. Test je spíše vodítkem, na co se zaměřit při výběru auta pro seniora.
model | výhled | nástup | kufr | obsluha | noc | komfort | výbava | celkem | |
1. | VW Sharan | + | + | ++ | ++ | ++ | + | ++ | + |
2. | BMW 3 GT | + | 0 | + | + | ++ | + | ++ | + |
3. | VW Golf Plus | + | + | + | + | + | + | 0 | + |
4. | VW Passat Variant | 0 | 0 | ++ | + | + | + | ++ | + |
5. | VW Golf | + | 0 | + | + | + | + | ++ | + |
6. | Renault Scénic | + | ++ | + | + | + | + | 0 | + |
7. | Opel Mokka | + | + | + | + | + | + | + | + |
8. | Kia Carens | + | + | + | + | + | + | 0 | + |
9. | Volvo V40 | 0 | 0 | 0 | + | + | + | ++ | + |
10. | Renault Mégane | 0 | + | 0 | 0 | + | + | 0 | + |
11. | Peugeot 2008 | + | 0 | + | + | + | + | - | + |
12. | Renault Captur | 0 | + | + | + | 0 | 0 | - | + |
13. | Škoda Fabia | 0 | + | + | + | 0 | 0 | - | 0 |
HODNOCENÍ: ++ velmi dobrý, + dobrý, 0 uspokojivý, - dostatečný, -- nedostatečný | |||||||||
ZDROJ: ADAC |