Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

aktualizováno 
Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí, pijí, kouří, ladí make-up. Interiér je potom tak zaneřáděný bakteriemi, že připomíná latrínu. Čistí se však zoufale málo.

Na volantu je desetkrát více bakterií než na záchodovém prkýnku. Ilustrační foto | foto: iDNES.cz

Lukáš je předpisový majitel auta. Nejezdí v něm denně, ale myje jej zevnitř i zvenčí zhruba jednou za čtrnáct dnů. Pavla má nové auto, jezdí v něm denně do práce, často také dlouhé cesty a vozí v něm své výstavní psy. Na úklid interiéru se však dostalo až před měsícem - po půl roce od doby, kdy si auto koupila. Oba řidiči se spoléhají na vlastní ruce.

V autě trávíme podobně času jako v obývacím pokoji na gauči a provádíme tam také podobné věci. Ovšem na rozdíl od obývacího pokoje interiér vozu uklízíme zoufale málo. Tedy alespoň většina řidičů. Není tak divu, že se auto stává semeništěm virů a baterií, kterým vlhko, špína a teplo nebývale prospívají. Zvlášť pokud jej proměníte v jídelnu nebo kuřárnu.

Kde je to nejhorší?

Klimatizace: kromě bakterií tu najdete i roztoče nebo mikroskopické houby. Jak důležitá je například výměna prachového filtru, dokládá fakt, že ty kvalitní zachytí až 99 procent nežádoucích částic.

Kliky dveří a víka zavazadelníku:  zvenčí a především zevnitř

Volant: zvláště oblíbené látkové doplňkové potahy jsou nebezpečné.

Hlavice řadicí páky: horší jsou ty s koženým potahem než ty plastové.

Koberečky: proto jsou mnohem praktičtější pryžové než látkové.

Prostor pod sedačkami: prach a částečky potravy jsou tam obvykle letité.

V bytě vysáváme prach, umýváme podlahu a záchod zpravidla jednou týdně. „Naopak podle průzkumu, který provedl britský autoklub, čištění interiéru se majitelé aut věnují v průměru jednou za 1,5 až 2 roky. A pravidelnému ročnímu gruntování se věnuje jen necelých 30 procent všech motoristů,“ upozornili experti z Ústředního automotoklubu s tím, že úklid jednou ročně považují skutečně za nejzazší pro to, aby se kabina nestala v podstatě nebezpečím pro samotné pasažéry.

Klimatizace jako gejzír bakterií

Přiznejte si to, kdy jste si naposled nechali vyměnit prachové filtry nebo nechali vyčistit klimatizaci? Každý uživatel auta by si měl uvědomit, že ventilace a klimatizace patří k těm částem vozu, kde se prachu a mikroorganismům líbí nejvíce. Sepnutím ventilačního systému nebo klimatizace se ve voze rozjede kolotoč s bakteriemi, roztoči a mikroskopickými houbami. Přitom kvalitní filtry zachytí až 99 procent všech nežádoucích částic. Základní dezinfekce by se tak měla provádět aspoň jednou za rok.

Prachové částice v autě způsobují dýchací problémy, na horším dýchání a pálení očí se podílejí i mastnoty a bakterie ve ventilační soustavě. Na filtrech klimatizace a ve výparníku, kde se shromažďuje vlhkost, se jim totiž výborně daří.

Svačinky na sedadlech

Ke všemu tomu nezdravému reji ve voze řidiči nevědomky přispívají, když v autě posvačí. Z pečiva se ulomí drobek a dopadne na kobereček, sem tam něco ukápne na potah. Děti na zadních sedadlech a ztuhlé čokolády, gumoví medvídci nebo rozpatlaný kečup jsou kapitolou samou o sobě.

Jak vyčistit klimatizaci

Když klimatizace nepříjemně zapáchá zatuchlinou, stačí koupit speciální sprej, který vyčistí a vydezinfikuje rozvody v kabině auta. Stojí od 100 do 400 korun.
Sprej stříkáme hadičkou přes vzduchové sání v motorovém prostoru, ale komfortnější jsou balení, která postavíte do kabiny doprostřed auta mezi sedačky, auto zavřete a necháte působit. Zapnete klimatizaci naplno, přepnete na vnitřní cirkulaci a sprej spustíte. Ten se nasává do výdechů klimatizace a dezinfikuje vnitřní prostor od mikrobů a plísní. Vyprchá za přibližně pět minut, ideální je nechat klimatizaci zapnutou asi deset minut.
A na závěr ještě jeden trik, který pomůže zabránit množení bakterií: pokud několik minut před koncem cesty vypnete klimatizaci, čistý vzduch, který zvenčí proudí přes ventilaci, všechny součásti osuší.

Když se k tomu přidají zpocené ruce na potahu volantu nebo pot na tlačítkách palubní desky a na řadicí páce, vyjde nám výsledek této jednoduché rovnice: v autě je v průměru desetkrát více bakterií než na záchodech v našich domech a bytech.

„Potvrzuje to test, který provedla společnost CosmétiCar, když od září 2016 otestovala 1 200 aut. Konkrétně na potahu věnce volantu a hlavici řadicí páky našli na centimetru čtverečním 800 bakterií, kdežto na záchodovém prkénku je to v průměru jen 80 bakterií,“ upozornili odborníci z ÚAMK. Důvodem je to, že interiéry aut jsou vystaveny vlhkosti a zároveň vysokým teplotám.

A co všechno v nečištěných autech létá? Například o stafylokok, který může zavinit střevní problémy nebo  jako kožní vyrážku. Dále bakterie Bacillus cereus či E Coli, které mohou za nevolnost nebo průjmy a u starších nebo oslabených řidičů způsobí až zvracení. Výskyt těchto bakterií není obecně ohrožující pro zdravé lidi, ale pro citlivé jedince nebo osoby s oslabenou imunitou může představovat riziko (více o testu si přečtěte zde).

Na houbu od dřezu zapomeňte

Z výše uvedeného vyplývá jediné: auto je třeba často čistit. Pokud se do toho řidiči pustí sami, určitě s profesionálními čistícími prostředky, autokosmetikou a novými houbami či hadříky. Nemá smysl do auta z bytu přenášet další bakterie. „Rozhodně nepoužívejte tradiční a běžně používanou houbičku z vaší kuchyně. Podle průzkumu německých odborníků v jediné může být až 73 různých mikroorganismů s hustotou až 50 miliard na centimetr krychlový,“ míní ÚAMK.

Šetřiví řidiči by taky měli zvážit, zda se jim opravdu nevyplatí přenechat čištění interiéru alespoň jednou ročně odborníkovi. Svépomocí totiž odstraníme asi jen 60 procent všech mikroorganismů.

Jak často myjeme auto zevnitř?

  • Kristýna, Kia
    “Zatímco zvenčí umýváme auto dle potřeby, v zimě i jednou za čtrnáct dní, tak interiér čistíme tak jednou za čtvrt až půl roku. Vše čistíme sami, profesionálům bych auto dala až v případě, že bych si například neporadila se skvrnami na čalounění. V autě vysávám, umyji koberečky, plasty a palubní desku čistím sprejem, vyleštím okna zevnitř, sloupek a plasty kolem dveří beru dezinfekčními vlhčenými ubrousky do domácnosti.“
  • Pavel, BMW
    “Zvenčí zajedu podle potřeby na samoobslužnou bezkontaktní myčku, nechci mít poškrábaný lak. Na interiér nemám čas, tak ho jednou za měsíc vysaji a přitom vyčistím a naimpregnuji plasty. 1x ročně nechám auto uvnitř u zvenčí umýt profesionálem.“
  • Pavla, Hyundai
    “Vozím v autě své tři teriéry a auto jsem čistila uvnitř poprvé teď, po půlroce od jeho koupě. Už to bylo opravdu hraniční, takže do budoucna mám v plánu úklid jednou měsíčně. V autě jím, ale všechny odpadky po jízdě okamžitě vyhazuji. Zvenčí i zevnitř si je čistím sama.“
  • Lukáš, Saab
    “Interiér čistím v autě pravidelně, tak jednou za 14 dní. Je to zpravidla poté, co přijedu z myčky. Vysaji potahy a podlahu, koberečky, otřu plasty, okna.“
  • Marta, Suzuki
    “Zvenčí myji auto v kartáčové nebo samoobslužné myčce cca jednou za tři týdny, v zimě častěji. Zevnitř je to boj s časem: ač je to se dvěma dětmi třeba, podaří se mi to tak jednou za dva měsíce. Ale beru to důkladně: vysaji, umyji a naleštím plasty, volant, řadící páku, sloupky, potahy, skla zevnitř. A peru potahy na autosedačky, vytřepávám lentilky a drobky, prostě odshora až dolů. Jednou ročně pak svěřím interiér profesionálovi.“
Autor:


Témata: BMW, Kia, Bacillus cereus

Nejčtenější

Velké srovnání cen autodílů: obří rozdíly, nejdražší jsou Japonci a Opel

Výměna autobaterie

Lehký ťukanec na křižovatce a ceny za opravu šplhají do desítek tisíc korun. Přední nárazník může stát čtyři tisíce,...

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...



Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...

Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...

První jízda s Eclipse Cross. Nová éra Mitsubishi začíná nadějně

Mitsubishi Eclipse Cross

Japonsko je pro Evropana úplně jiný svět. Co je zvykem jinde, se tam nedělá. Třeba se nepřetahují zaměstnanci, prostě...



Další z rubriky

Klasická auta se kvůli autonomním vozům stanou v USA ohroženým druhem

Dodge Dart

Studie analytické společnosti KPMG ukazuje, kam se v USA posune trh s osobními auty po spuštění služeb nabízejících...

Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...

OBRAZEM: Tuneři, šílenosti, legendy - to nejlepší z Essen Motor Show

Essen Motor Show 2017

Desítky světových úpravců předvádějících žhavé novinky pro nadcházející sezonu, stovky vystavených automobilů čítající...



Najdete na iDNES.cz