Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

aktualizováno 
Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí, pijí, kouří, ladí make-up. Interiér je potom tak zaneřáděný bakteriemi, že připomíná latrínu. Čistí se však zoufale málo.

Na volantu je desetkrát více bakterií než na záchodovém prkýnku. Ilustrační foto | foto: iDNES.cz

Lukáš je předpisový majitel auta. Nejezdí v něm denně, ale myje jej zevnitř i zvenčí zhruba jednou za čtrnáct dnů. Pavla má nové auto, jezdí v něm denně do práce, často také dlouhé cesty a vozí v něm své výstavní psy. Na úklid interiéru se však dostalo až před měsícem - po půl roce od doby, kdy si auto koupila. Oba řidiči se spoléhají na vlastní ruce.

V autě trávíme podobně času jako v obývacím pokoji na gauči a provádíme tam také podobné věci. Ovšem na rozdíl od obývacího pokoje interiér vozu uklízíme zoufale málo. Tedy alespoň většina řidičů. Není tak divu, že se auto stává semeništěm virů a baterií, kterým vlhko, špína a teplo nebývale prospívají. Zvlášť pokud jej proměníte v jídelnu nebo kuřárnu.

Kde je to nejhorší?

Klimatizace: kromě bakterií tu najdete i roztoče nebo mikroskopické houby. Jak důležitá je například výměna prachového filtru, dokládá fakt, že ty kvalitní zachytí až 99 procent nežádoucích částic.

Kliky dveří a víka zavazadelníku:  zvenčí a především zevnitř

Volant: zvláště oblíbené látkové doplňkové potahy jsou nebezpečné.

Hlavice řadicí páky: horší jsou ty s koženým potahem než ty plastové.

Koberečky: proto jsou mnohem praktičtější pryžové než látkové.

Prostor pod sedačkami: prach a částečky potravy jsou tam obvykle letité.

V bytě vysáváme prach, umýváme podlahu a záchod zpravidla jednou týdně. „Naopak podle průzkumu, který provedl britský autoklub, čištění interiéru se majitelé aut věnují v průměru jednou za 1,5 až 2 roky. A pravidelnému ročnímu gruntování se věnuje jen necelých 30 procent všech motoristů,“ upozornili experti z Ústředního automotoklubu s tím, že úklid jednou ročně považují skutečně za nejzazší pro to, aby se kabina nestala v podstatě nebezpečím pro samotné pasažéry.

Klimatizace jako gejzír bakterií

Přiznejte si to, kdy jste si naposled nechali vyměnit prachové filtry nebo nechali vyčistit klimatizaci? Každý uživatel auta by si měl uvědomit, že ventilace a klimatizace patří k těm částem vozu, kde se prachu a mikroorganismům líbí nejvíce. Sepnutím ventilačního systému nebo klimatizace se ve voze rozjede kolotoč s bakteriemi, roztoči a mikroskopickými houbami. Přitom kvalitní filtry zachytí až 99 procent všech nežádoucích částic. Základní dezinfekce by se tak měla provádět aspoň jednou za rok.

Prachové částice v autě způsobují dýchací problémy, na horším dýchání a pálení očí se podílejí i mastnoty a bakterie ve ventilační soustavě. Na filtrech klimatizace a ve výparníku, kde se shromažďuje vlhkost, se jim totiž výborně daří.

Svačinky na sedadlech

Ke všemu tomu nezdravému reji ve voze řidiči nevědomky přispívají, když v autě posvačí. Z pečiva se ulomí drobek a dopadne na kobereček, sem tam něco ukápne na potah. Děti na zadních sedadlech a ztuhlé čokolády, gumoví medvídci nebo rozpatlaný kečup jsou kapitolou samou o sobě.

Jak vyčistit klimatizaci

Když klimatizace nepříjemně zapáchá zatuchlinou, stačí koupit speciální sprej, který vyčistí a vydezinfikuje rozvody v kabině auta. Stojí od 100 do 400 korun.
Sprej stříkáme hadičkou přes vzduchové sání v motorovém prostoru, ale komfortnější jsou balení, která postavíte do kabiny doprostřed auta mezi sedačky, auto zavřete a necháte působit. Zapnete klimatizaci naplno, přepnete na vnitřní cirkulaci a sprej spustíte. Ten se nasává do výdechů klimatizace a dezinfikuje vnitřní prostor od mikrobů a plísní. Vyprchá za přibližně pět minut, ideální je nechat klimatizaci zapnutou asi deset minut.
A na závěr ještě jeden trik, který pomůže zabránit množení bakterií: pokud několik minut před koncem cesty vypnete klimatizaci, čistý vzduch, který zvenčí proudí přes ventilaci, všechny součásti osuší.

Když se k tomu přidají zpocené ruce na potahu volantu nebo pot na tlačítkách palubní desky a na řadicí páce, vyjde nám výsledek této jednoduché rovnice: v autě je v průměru desetkrát více bakterií než na záchodech v našich domech a bytech.

„Potvrzuje to test, který provedla společnost CosmétiCar, když od září 2016 otestovala 1 200 aut. Konkrétně na potahu věnce volantu a hlavici řadicí páky našli na centimetru čtverečním 800 bakterií, kdežto na záchodovém prkénku je to v průměru jen 80 bakterií,“ upozornili odborníci z ÚAMK. Důvodem je to, že interiéry aut jsou vystaveny vlhkosti a zároveň vysokým teplotám.

A co všechno v nečištěných autech létá? Například o stafylokok, který může zavinit střevní problémy nebo  jako kožní vyrážku. Dále bakterie Bacillus cereus či E Coli, které mohou za nevolnost nebo průjmy a u starších nebo oslabených řidičů způsobí až zvracení. Výskyt těchto bakterií není obecně ohrožující pro zdravé lidi, ale pro citlivé jedince nebo osoby s oslabenou imunitou může představovat riziko (více o testu si přečtěte zde).

Na houbu od dřezu zapomeňte

Z výše uvedeného vyplývá jediné: auto je třeba často čistit. Pokud se do toho řidiči pustí sami, určitě s profesionálními čistícími prostředky, autokosmetikou a novými houbami či hadříky. Nemá smysl do auta z bytu přenášet další bakterie. „Rozhodně nepoužívejte tradiční a běžně používanou houbičku z vaší kuchyně. Podle průzkumu německých odborníků v jediné může být až 73 různých mikroorganismů s hustotou až 50 miliard na centimetr krychlový,“ míní ÚAMK.

Šetřiví řidiči by taky měli zvážit, zda se jim opravdu nevyplatí přenechat čištění interiéru alespoň jednou ročně odborníkovi. Svépomocí totiž odstraníme asi jen 60 procent všech mikroorganismů.

Jak často myjeme auto zevnitř?

  • Kristýna, Kia
    “Zatímco zvenčí umýváme auto dle potřeby, v zimě i jednou za čtrnáct dní, tak interiér čistíme tak jednou za čtvrt až půl roku. Vše čistíme sami, profesionálům bych auto dala až v případě, že bych si například neporadila se skvrnami na čalounění. V autě vysávám, umyji koberečky, plasty a palubní desku čistím sprejem, vyleštím okna zevnitř, sloupek a plasty kolem dveří beru dezinfekčními vlhčenými ubrousky do domácnosti.“
  • Pavel, BMW
    “Zvenčí zajedu podle potřeby na samoobslužnou bezkontaktní myčku, nechci mít poškrábaný lak. Na interiér nemám čas, tak ho jednou za měsíc vysaji a přitom vyčistím a naimpregnuji plasty. 1x ročně nechám auto uvnitř u zvenčí umýt profesionálem.“
  • Pavla, Hyundai
    “Vozím v autě své tři teriéry a auto jsem čistila uvnitř poprvé teď, po půlroce od jeho koupě. Už to bylo opravdu hraniční, takže do budoucna mám v plánu úklid jednou měsíčně. V autě jím, ale všechny odpadky po jízdě okamžitě vyhazuji. Zvenčí i zevnitř si je čistím sama.“
  • Lukáš, Saab
    “Interiér čistím v autě pravidelně, tak jednou za 14 dní. Je to zpravidla poté, co přijedu z myčky. Vysaji potahy a podlahu, koberečky, otřu plasty, okna.“
  • Marta, Suzuki
    “Zvenčí myji auto v kartáčové nebo samoobslužné myčce cca jednou za tři týdny, v zimě častěji. Zevnitř je to boj s časem: ač je to se dvěma dětmi třeba, podaří se mi to tak jednou za dva měsíce. Ale beru to důkladně: vysaji, umyji a naleštím plasty, volant, řadící páku, sloupky, potahy, skla zevnitř. A peru potahy na autosedačky, vytřepávám lentilky a drobky, prostě odshora až dolů. Jednou ročně pak svěřím interiér profesionálovi.“
Autor:


Témata: BMW, Kia, Bacillus cereus


Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Škoda Superb 1,8 TSI Style...
Škoda Superb 1,8 TSI Style...

r.v. 2016, naj. 47 365 km, benzín
639 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.