Špioni mívají často na zkoumání konkurence speciální nářadí - magnetem zjistí, zda je daný díl z oceli, špendlíkem dloubají do obložení interiéru, provázkem berou „míru“ některých dílů.

Špioni mívají často na zkoumání konkurence speciální nářadí - magnetem zjistí, zda je daný díl z oceli, špendlíkem dloubají do obložení interiéru, provázkem berou „míru“ některých dílů. | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Špionů sice ubylo, ale stejně jsme je ve Frankfurtu načapali

  • 24
Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) - Malé fotoaparáty, velké bloky a speciální formuláře na poznámky a v kapse magnet a další netradiční pomůcky, to je nářadí špionů, kteří do detailu zkoumají novinky na autosalonech. Patřili k inventáři evropských autoshow, v posledních letech jich ovšem ubývá. Dva zvědavce jsme však ve Frankfurtu nachytali i tentokrát.

Obvykle na autosalonech „špiónili“ inženýři čínských automobilek. Postupem času si začali na výzvědy posílat evropské brigádníky.

Poslední autosalony ovšem jako by se vytratili. Cynik by řekl, že všechno potřebné už okopírovali. Pravda bude spíš taková, že přešli na sofistikovanější a méně nápadné metody, které používají i zavedené světové značky. Auta rozebírají v klidu a soukromí vývojových center (všichni mají na zkoumání konkurence celá oddělení) a k tomu si mohou zaplatit služby firem, které se na takovou analýzu výrobků specializují.

Hlavně už však čínské automobilky přestaly opisovat. Naučily se hodně, uzavírají partnerství se světovými výrobci, kteří jim tak své know-how předávají bez špionáže. Bohaté čínské firmy spolupracují také se zavedenými výrobci komponentů, kteří dodávají všem automobilkám napříč trhem. A nakonec, Číňané přišli na to, že nejlepší je konkurenční značky rovnou koupit, anebo jim alespoň přeplatit „mozky“.

Dva špiony, které extrémně zajímalo terénní obutí velkého offroadu od Toyoty jsme načapali hned první den autosalonu ve Frankfurtu. Ze zájmu okolí si nic nedělali, hosteska hlídající auta jen krčila rameny...