Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Spočítejte si, zda se vám vyplatí benzin, nebo nafta

  12:12aktualizováno  12:12
Cena ropy i pohonných hmot se drží vysoko. Mnoho motoristů proto přemýšlí, jaké koupit auto, aby za jeho provoz zaplatili co nejméně. Je lepší naftové, benzinové, nebo hybridní?
Naftové auto si kupte v případě, že najezdíte hodně kilometrů za krátkou dobu

Naftové auto si kupte v případě, že najezdíte hodně kilometrů za krátkou dobu | foto: Reuters

BENZIN

NAFTA

PLUSY: tišší chod, u starších vozů nižší náklady na servis a údržbu, menší citlivost na kvalitu paliva 

PLUSY: lepší tah už od nízkých otáček, nižší spotřeba

MINUSY: vyšší spotřeba, slabší zátah v nízkých otáčkách

MINUSY: větší hlučnost, nutnost ciltivějšího zacházení v zimě, vyšší nároky na kvalitu paliva, dražší servis a údržba, větší riziko poruch drahých částí (vstřikovač, turbo)

Jezdit za čtyři a půl, nebo za osm litrů na sto kilometrů je docela rozdíl. Kdy se to však vyplatí a kdy má cenu koupit benzinové, naftové, nebo hybridní auto?

Na naftovém autu začnete "vydělávat" většinou až tehdy, když s ním ročně najedete přes dvacet až pětadvacet tisíc kilometrů.

Jeho nižší spotřeba předtím totiž jen umořuje vyšší nákupní cenu vozu. Před několika měsíci hrála dieselům do karet nižší cena nafty.

Ale ta je dnes až o korunu vyšší než nejpoužívanější Natural 95. Jedna ze dvou hlavních výhod tak zmizela. A i do budoucna se dá počítat s tím, že se ceny obou paliv příliš lišit nebudou.

Cenový rozdíl mezi podobně výkonným naftovým a benzinovým autem může být 50 tisíc korun jako u Škody Octavie, 30 tisíc korun jako u Fiatu Linea a někdy je naftová verze dokonce levnější než benzinová.

Důkazem je například Mercedes-Benz třídy C nebo Hyundai Santa Fe. Platí tedy jednoduché pravidlo -čím nižší je cena naftového auta, tím nižší budou i náklady.

Rychle ojet a prodat
"Dieselové auto je ideální pro řidiče, kteří za tři roky zdolají 150 tisíc kilometrů a pak se auta zbaví. V této době jsou náklady na údržbu benzinového a naftového auta prakticky stejné. Takové auto se navíc dobře prodává, protože relativně mladá naftová ojetina s nízkou spotřebou se v bazarech dlouho neohřeje," říká Martin Vaculík, šéfredaktor motoristického časopisu Auto Diesel.

Dieselový motor se moc nehodí pro řidiče, který si auto kupuje na deset let s tím, že ročně najede pět tisíc kilometrů a levnou naftu nejisté kvality bude tankovat u pumpy vzniklé v bývalém JZD.

Benzinový motor si poradí s horším palivem snadno, u dieselů může mít nekvalitní nafta tragické následky.

"Negativně se to projeví na stavu motoru, a proto narostou náklady na opravu, které v případě fatálnějších závad typu zadřené čerpadlo, turbodmychadlo nebo ucpané vstřikovací ventily znamenají desítky tisíc korun. Jen oprava turba vyjde i na třicet tisíc. Návratnost investice do dieselu to pak výrazně prodlužuje," upozorňuje Vaculík.

"Dieselům také určitě neprospěje, když ráno sednete do studeného vozu s turbem a začnete závodit. Další problémy přináší to, že časem se leckterý motorista ve snaze ušetřit přestane o auto starat tak, jak by bylo potřeba."

Malé vozy raději na benzin
Jestliže nejste zapřisáhlí ekologové, kteří koukají jen na to, aby spotřebovávali co nejméně paliva, pak při koupi auta do velikosti Škody Fabia raději hledejte v nabídce benzinových verzí.

Snad jen kdybyste třeba v naftovém Fiatu Panda ročně najeli 30 tisíc kilometrů. A to v této kategorii aut není moc obvyklé.

Ve velkém se s naftovým motorem prodávají až vozy nižší střední a střední třídy. Hitem je například naftová Škoda Octavia, Volskwagen Passat, Ford Focus a nově i Kia c’eed.

Na zájem o úsporná auta zareagovaly i automobilky. Škoda chystá Fabii Greenline se spotřebou 4,1 litru nafty na 100 kilometrů, Volkswagen má řadu dieselových nízkospotřebových vozů nazvanou Bluemotion. Podobně úsporné motory má Renault i Ford.

Hybrid šetří, ale je drahý
Dalším způsobem, jak šetřit pohonné hmoty, je varianta hybridního vozu. Ve střední třídě je to Toyota Prius s průměrnou spotřebou 4,3 litru.

Její nevýhodou je vysoká cena, která začíná na ceně 739 900 korun. Dá se však koupit jako ojetá - v Česku na ni v bazaru prakticky nenarazíte, ale v Německu je nabídka velká. Sehnat se dá i za 285 tisíc korun.

V nižší střední třídě se nabízí i Honda Civic Hybrid s průměrnou spotřebou 4,6 litru. Prodává se za 649 tisíc korun. V cenách přes milion korun se pohybují ještě automobily značky Lexus.

Chcete vědět, kdy se vám naftové auto začne vyplácet? 

***

Spočítejte si, zda se vám nafta vyplatí

Naftové auto, které je dražší než benzinové, si pořiďte jen v případě, že za krátkou dobu najezdíte velký počet kilometrů. Pokud jezdíte jen málo, výhody nižší spotřeby dieselového vozu vaše peněženka ocení až za několik let.

Jestliže zvažujete nákup naftového auta, například Škodu Octavii 1.6 MPI, dá se snadno spočítat, zda se vám vybraný vůz vyplatí:

Návod na výpočet
* (cena naftového auta + (povinné ručení x doba vlastnictví vozu v letech)) minus (cena benzinového auta + (povinné ručení x doba vlastnictví vozu v letech)) = cena 1

* (cena benzinu krát průměrná spotřeba benzinu) minus (cena nafty krát průměrná spotřeba nafty)) = cena 2

* cena 1 děleno cena 2, výsledek krát 100 = počet kilometrů, po nichž se vyplatí pořídit si dieselový motor.

Konkrétní příklad výpočtu: Škoda Octavia 1.6 MPI/75 kW za 459 900 Kč, průměrná spotřeba je 7,4 litru benzinu na 100 km.

Škoda Octavia 1.9 TDI PD/77 kW za 509 900 Kč, průměrná spotřeba je 4,9 litru nafty na 100 km.

Roční povinné ručení u benzinové octavie stojí 6 131 Kč.
Roční povinné ručení u naftové octavie stojí 9 843 Kč.
Průměrná cena benzinu je 30,90 Kč.
Průměrná cena nafty je 31,20 Kč.

Doba vlastnictví vozu je například 5 let. Výsledek však tento údaj neovlivní.

(509 900 + (9 843 x 5)) - (459 900 + (6 121 x 5)) / (30,90 x 7,3) - (31,20 x 4,9) x 100 = 94 387

Naftový motor v nové octavii se vyplatí po ujetí 94 387 km. Při pětiletém vlastnictví auta se tedy hodí těm, kteří ročně najedou alespoň 18 900 kilometrů.

Autoři:




Nejčtenější

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Další z rubriky

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Aktivisté Greenpeace protestovali před frankfurtským výstavištěm.
Nejhorší čas na autosalon. Automobilky peskují politici i ekologové

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Autosalon ve Frankfurtu je dnes výsostným polem německých značek. Ostatní, které dorazily, jsou tu chvílemi trochu do počtu. Překvapením jsou čínská auta, ale...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.