Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Spokojenost s auty: Škodovky mezi nejlepšími

  16:39aktualizováno  16:39
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto se v mezinárodním průzkumu zabydluje na špičce v hodnocení značek, které jsou na evropských trzích. Podle poslední studie britské renomované společnosti J. D. Power, která sleduje spokojenost zákazníků s osobními automobily, získaly pro letošní rok nejlepší hodnocení značky Lexus, Škoda a Honda.

Hodnocení podle kategorií automobilů

malé vozy

nižší střední třída

střední třída

vyšší střední třída

MPV

Spokojenost motoristů s automobily je založena především na míře bezpečnosti vozů a provozní spolehlivosti.

To zejména v zahraničí významným způsobem ovlivňuje rozhodování lidí při nákupu nových, ale i ojetých vozů.

Vozy značky Lexus, Škoda a Honda momentálně vycházejí nejlépe.

Lexus je jednička
Už třetí rok za sebou jsou Britové podle studie J. D. Power nejvíce spokojeni s vozy značky Lexus.

50 nejlepších

značka/typ bodů

1.

Honda Jazz

88,1

2.

Lexus IS 200/300

85,5

3.

Toyota yaris

85,1

4.

Škoda Fabia

84,7

 

Škoda Octavia

84,7

6.

BMW 5

84,3

7.

Kia Sorento

84,0

8.

Honda Accord

83,9

 

Toyota Corolla

83,9

10. Porsche Boxster

83,8

11. Mazda 6

83,6

12. Honda Civic

83,2

13. Honda CR-V

83,1

14. BMW 3

82,9

15. Hyundai Santa Fe

82,7

16. Toyota RAV4

82,5

Volvo S80

82,5

Volvo V70

82,5

19. Toyota Avensis

82,2

20. Mini

82,1

Smart City

82,1

Toyota Celica

82,1

23. Volvo S60

82,0

24.

Toyota MR 2

81,8

VW Bora

81,8

26.

Jaguar S-Type

81,6

27. Nissan X-Trail

81,5

 

Suzuki Wagon R+

81,5

29. Saab 9-3

81,4

30.

Audi A2

81,3

Audi A4

81,3

32. Audi A6

81,2

33.

Nissan Almera Tino

81,1

Vyuxhall (Opel) Agila

81,1

35.

Mazda Premacy

81,0

36. Mazda MX-5

80,9

 

Suzuki Ignis

80,9

38. Audi A3

80,8

 

Nissan Micra

80,8

Suzuki Liana

80,8

41.

Volvo S40/V50

80,7

42. Subaru Forester

80,6

43.

Mitsubishi Space Star

80,4

Nissan Primera

80,4

45.

Hyundai Getz

80,3

46. Ford Focus

80,2

 

Jaguar X-Type

80,2

48.

VW Golf

80,0

49.

Hyundai Elantra

79,9

Subaru Impreza

79,9

Nárok na zlaté ocenění (Gold Award) pro rok 2005 potvrdila tato prémiová značka automobilového koncernu Toyota mimořádně již pátým rokem za sebou; získala v průzkumu spokojenosti 848 bodů z 1000 možných, což značně převyšuje průměr 786 bodů.

"Naši značku necharakterizuje pouze kvalita a legendární služby zákazníkům, ale patří k ní také celková zkušenost, která začíná designem interiéru a exteriéru a přechází k zážitku z jízdy a způsobu, jakým se v našich prodejnách se zákazníky jedná," říká beze vší skromnosti Karl Schlicht, viceprezident firmy Lexus Europe. "V následujících dvanácti měsících uvedeme na trh několik nových modelů a budeme nadále usilovat o to, abychom poskytovali služby na vysoké úrovni."

Škodovky mohou být pyšné
Pro vozy Škoda může být přímo vyznamenáním, že už druhý rok za sebou obsadily druhé místo. (V roce 2003 byla značka čtvrtá za Toyotou a BMW.) Škoda se umístila před Hondou a Toyotou (loni byla před Mazdou a Toyotou). S odstupem letos skončily na dalších místech značky BMW, Mini, Volvo, Audi či Saab a ligu uzavírají značky Peugeot, Fiat a Alfa Romeo.

Britské hodnocení propůjčuje oběma typům, Fabia a Octavia, postavení, o kterém se naprosté většině světových výrobců může jen zdát. Prvenství octavie mezi rodinnými automobily je vysoce ceněno, neboť tato kategorie je v Evropě nejpočetnější, tedy s nejsilnější konkurencí. Rovněž třetí místo fabie, oslazené pěti hvězdičkami, je skvělé. Čtvrté místo obou škodovek v celkovém hodnocení typů jen umocňuje letošní úspěch. Kdo si dnes v této souvislosti vzpomene, že se ještě před nemnoha lety vyprávěly v Británii o škodovkách velmi hanlivé vtipy... Je zajímavé, že výsledky obdobného výzkumu v Německu se loni od britského nijak významně nelišily.

Měřítko spokojenosti
Při podobném průzkumu přílohy Auto moto MF DNES na konci dubna řekl Vladimír Šulc, vedoucí podnikové komunikace Škoda Auto: "Průzkumy, jako dělá společnost J. D. Power, pečlivě sledujeme a vyhodnocujeme. To, že i po otevření naší ekonomiky světu zaznamenáváme vysokou míru loajality ke značce, potvrzuje úspěšnost cesty, kterou se Škoda Auto vydala. Máme prostě kvalitní výrobky srovnatelné s absolutní světovou špičkou."

Seriózní výzkumy zákaznické spokojenosti, uskutečňované v západní Evropě a v USA například právě společností J. D. Power, totiž poskytují zcela nepodjaté výpovědi o tom, jak jsou lidé s různými výrobky různých značek spokojeni.
Náš redakční průzkum byl takovou skromnější českou obdobou.

32 značek pod lupou
Studie společnosti J. D. Power pro rok 2005 se opírá o hodnocení více než 23 000 majitelů vozů 32 značek, kteří vlastnili své vozy v průměru dva roky. Každá ze čtyř hlavních oblastí výzkumu zákaznické spokojenosti má svá pravidla, posudky účastníků průzkumu vycházejí z odpovědí na desítky cílených otázek. V souhrnných výsledcích jsou procenty hodnoceny takto:

 

Co je J. D. Power
J. D. Power je mezinárodní instituce specializující se na nejrůznější průzkumy trhu, tržní předpovědi, konzultační služby, vzdělávání a sledování spokojenosti zákazníků. Centrálu má v kalifornském městě Westlake Village, evropské sídlo je v britském Guildfordu. Výsledky průzkumů J. D. Power jsou publikovány v renomovaných britských motoristických časopisech, ale i v dalších odborných magazínech v Německu, USA a jinde.
* Kvalita a spolehlivost vozidla (30 %).
* Dojem o vozidle, zahrnující výkon, design, komfort a vzhled (28 %).
* Spokojenost se službami - prodej i servis (22 %).
* Provozní náklady, kdy byly posuzovány výdaje za pohonné hmoty, pojištění a ceny servisních služeb/oprav (19 %).

(Chybějící jedno procento do sta je důsledkem zaokrouhlování.)

Je samozřejmé, že když uvedený průzkum probíhá v Británii, jsou v něm zohledněny především značky a modely, které se v této zemi prodávají. Z pohledu českých motoristů proto v průzkumu chybějí některé v tuzemsku prodejně úspěšné vozy, jako například Škoda Superb, Dacia či Lada, ale také Kia Picanto, Renault Thalia, Peugeot 607 a několik známých vozů z kategorie 4x4, MPV a sportovních. Zajímavé je také to, jak jsou Britové kritičtí k tradičním domácím výrobkům.

Hodnocení zákaznické spokojenosti podle značek

srovnání

2005

2004

 

 

značka

bodů

bodů

pořadí

1.

Lexus

848

878

1.

2.

Škoda

847

852

2.

3.

Honda

843

838

5.

4.

Toyota

835

840

4.

5.

BMW

829

836

6.

6.

Mini

821

801

17.

7.

Mazda

817

845

3.

 

Volvo

817

818

8.

9.

Audi

810

817

9.

10.

Saab

808

815

12.

11.

Jaguar

807

804

13.

12.

Daihatsu

803

819

7.

 

Subaru

803

817

9.

14.

Nissan

801

802

16.

15.

Hyundai

795

800

18.

16.

VW

791

794

22.

17.

Ford

789

803

14.

18.

Mitsubishi

781

799

19.

19.

Suzuki

780

796

20.

20.

Vauxhall (Opel)

778

803

14.

21.

Mercedes-Benz

773

795

21.

22.

Seat

773

790

23.

23.

Daewoo (Chevrolet)

768

770

28.

24.

Renault

768

778

24

25.

Kia

767

760

31.

26.

Citroën

766

776

26.

27.

Chrysler

763

772

27.

28.

MG Rover

756

777

25.

29.

Land Rover

755

756

32.

30.

Peugeot

746

764

30.

31.

Fiat

745

765

29.

32.

Alfa Romeo

734

749

33.

 

Průměr

786

797

Velká bitva mezi typy
Podobně jako značky jsou vyhodnocovány také jednotlivé typy aut, a to celkově, "bez rozdílu vah" v sedmi samostatně sledovaných kategoriích. Největší úspěch přineslo českým barvám hodnocení střední třídy. V Británii je charakteristicky označovaná jako třída rodinných vozů. Pro někoho překvapivým, ale jistě zaslouženým vítězem se stala Škoda Octavia. Letmý pohled na sestavu konkurentů, složenou ze samých kvalitních hráčů zvučných jmen, potvrzuje, jakou hodnotu pro Škodovku toto vítězství má.

Bez šancí na dobré umístění by asi nebyla ani Škoda Superb ve vyšší střední třídě, ale ta zde hodnocena nebyla. Trochu překvapující je zde umístění obou modelů BMW, které v nedávných hodnoceních spolehlivosti, podle metodiky TÜV, dopadly dost špatně.

Mezi více než 30 malými vozy jsou tři pětihvězdičkové, ale i devět dvouhvězdičkových. Z nejmenší kategorie také vzešel absolutní vítěz -Honda Jazz, ale i vozy na třetím a čtvrtém místě celkového hodnocení (tedy i Škoda Fabia).

V nižší střední třídě se mnoho nezměnilo: Toyota Corolla kraluje dál, následovaná Hondou Civic.

Kategorie velkoprostorových vozů je jedinou, v níž nedosáhl alespoň vítěz pěti hvězdiček, u vozů s pohonem 4x4 a sportovních to byl vždy alespoň jeden.
Přes veškeré úspěchy značky Škoda by nebylo dobré výsledky přeceňovat.

Hodnocení J. D. Power hodně odráží i očekávání uživatelů, účastníků ankety. Ti samozřejmě předpokládají u drahých aut renomovaných značek jen to nejlepší, hledí se na ně daleko přísněji. Ale i u nich se stává, že někdy zazlobí. Naopak od levnějších vozidel jejich uživatelé tolik neočekávají, a pokud nabídnou solidní kvalitu, hospodárnost a jsou spolehlivá, pak vyvolávají zákaznickou spokojenost nesrovnatelně vyšší.

V Americe
Zajímavé je také porovnání podobného průzkumu, který se uskutečnil za oceánem. V Americe totiž zvítězila značka Toyota, následována Lexusem, Chevroletem a pro někoho možná překvapivě korejskou značkou Hyundai.

"Je to skvělá zpráva, pro firmu to znamená velmi mnoho," komentoval výsledek prezident firmy Hyundai Motor Choi Jae-Kook.

Studie je v USA založena na poněkud jiném principu: na odpovědích 171 000 kupců nebo nájemců nových vozů. Poměřuje také schopnost značek udržet zákazníky, kteří chtějí koupit nové vozidlo.

Hodnocení podle kategorií automobilů

malé vozy

nižší střední třída

střední třída

vyšší střední třída

MPV

Autoři:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....
Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech dob. Oproti konkurentovi byla alfa o hodně...  celý článek

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.