Automatická převodovka Mercedes-Benz 7G-Tronic

Automatická převodovka Mercedes-Benz 7G-Tronic | foto: Mercedes-Benz

Moderní technika je bolavé místo aut. Spolehliví jsou Japonci

  • 198
Technologie pro úsporu spotřeby, zejména pokročilé převodovky spolu s digitálními multimediálními systémy zvyšují závadovost a snižují spolehlivost automobilů. Plyne to z každoročního průzkumu automobilové spolehlivosti, který zveřejnil americký časopis Consumer Reports.

Časopis kvůli snížené spolehlivosti například přestal doporučovat elektrický vůz Model S od firmy Tesla Motors. Akcie Tesly po zprávě klesly o deset procent. Majitelé vozů Model S byli sice byli spokojeni s jejich jízdními vlastnostmi, ale hlásili celou řadu závad, které se týkaly zejména hnacího ústrojí, nabíjecího zařízení a displejů na palubní desce. Consumer Reports zmiňuje také vrzání a chrastění interiéru a střešního okna. „Tesla dostala vysoká hodnocení v testech výkonu, ale spolehlivost je jiná záležitost,“ uvádí magazín.

U vozů, které v zájmu úspor používají automatické převodovky, je podle šéfa testerů Jaka Fishera patrný „trend stále větších potíží“. Fisher jmenuje jako problematické všechny typy automatů dostupných na americkém trhu. Ať už klasické s hydrodynamickým měničem a osmi či devíti rychlostmi, bezestupňové variátorové převodovky (CVT), nebo dvouspojkový mechanismus.

Žebříček spolehlivosti aut

hodnocení amerického magazínu Consumer Reports

  1. Lexus
  2. Toyota
  3. Audi
  4. Mazda
  5. Subaru
  6. Kia
  7. Buick
  8. Honda
  9. Hyundai
  10. Mini
  11. BMW
  12. Volvo
  13. Volkswagen
  14. Porsche
  15. Nissan
  16. Lincoln
  17. Ford
  18. Acura
  19. GMC
  20. Chevrolet
  21. Mercedes-Benz
  22. Chrysler
  23. Dodge
  24. Infiniti
  25. Cadillac
  26. RAM
  27. Jeep
  28. Fiat

Tyto problémy srazily v pořadí spolehlivosti dolů vozy Honda, Nissan, Jeep a dalších značek. Řidiči u nich zaznamenali obtížné řazení, poruchy spojek a u některých těchto aut se musely převodovky během prvního roku vyměňovat i dvakrát, uvádí Consumer Reports. „Auta vyžadují opravu kvůli necitlivému řazení nebo prokluzujícím řemenům u CVT,“ píše časopis.

Consumer Reports ovšem jmenuje i spolehlivé automaty. Audi a BMW prý mají dobré převodovky (Consumer Reports uvádí přesně dvouspojkové automaty, ale u BMW mají tento druh převodovky jen ostré modely řady M a roadster Z4), variátorové převodovky prý zase umí dobře Honda a dobře funguje také planetová převodovka v hybridních toyotách.

Podle magazínu si uživatelé stěžují také na problematickou funkci palubních systémů, takzvaného infotainmentu. Ten dnes stále častěji představuje velká (velmi často dotyková) obrazovka, kterou se ovládají funkce vozu, od těch souvisejících s jízdou a ovládáním vozu až po různé „zábavní“ funkce a různé aplikace. Právě infotainment může například za sestup v aktuálním žebříčku spolehlivosti pro Infiniti a Hondu.

Nejspolehlivějšími zůstávají čtvrtý rok po sobě japonské značky Lexus a Toyota ze skupiny Toyota Motor, které u svých nejnovějších modelů nechaly podle Consumer Reports starší převodovky. První pětku doplňují značky Audi (nejlepší z evropských značek), Mazda a Subaru. Další evropské značky Mini, BMW, Volvo a Volkswagen se dostaly mezi nejlepších patnáct. Porsche sestoupilo z devátého na čtrnácté místo kvůli zhoršenému skóre Caymanu a podprůměrnému nově představenému Macanu.

Lexus GS F

Multimediální centra integrovaná do vozu jsou zdrojem častých problémů, tvrdí průzkum spolehlivosti aut.

Špatně si nevedou korejské značky: Kia je šestá a Hyundai devátý, obě patří dohromady do automobilky Hyundai-Kia. Consumer Report si všímá, že v hodnocení spolehlivosti Kia porazila Hondu, která patří ke značkám ceněným tradičně za kvalitu.

Druhý rok po sobě se do první desítky probojovala jediná americká značka, konkrétně Buick (sedmé místo). Zato Cadillac spadl o sedm míst, srazily ho problémy infotainmentu.

Nejhůře dopadly značky Acura patřící Hondě, Infiniti ze skupiny Nissan, Cadillac od GM, Ram, Jeep a Fiat ze skupiny Fiat Chrysler. Pozorně sledovaný průzkum hodnotil spolehlivost nejnovějších modelů 28 značek na základě odpovědí majitelů 740 tisíc vozů.