Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sporťák, který není na prodej: Unikátní Jawa 750

  11:19aktualizováno  11:19
Znovuvzkříšení jednoho z vozů Jawa 750, který byl vyroben jen v šesti kusech, je mimořádnou záležitostí. A navíc, když jde o auto velmi krásné. Sami odborníci z Národního technického muzea v Praze to považují za jeden z nejnáročnějších projektů v historii muzea. Příběh o znovuzrození zcela unikátního vozu, který vyhrál ojedinělý automobilový závod.

Automobilový unikát ožil

Jde o úplnou rekonstrukci vozu, který byl speciálně postaven jen pro jediný účel - pro závod 1000 mil československých, jejž pořádal Autoklub Republiky československé v letech 1933 až 1935. Je to legenda v dějinách domácího automobilového sportu.

***

Renovace stála milion, ale hodnota vozu je teď mnohonásobně vyšší

***

Posledního ročníku závodu se zúčastnila i továrna Jawa se šesti automobily postavenými právě pro tento závod. Měly dvouválcový dvoudobý motor o objemu válců 750 cm3, tři měly otevřenou dvousedadlovou karoserii, zbylé kusy byly jako uzavřené dvousedadlové kupé.

A právě toto kupé bylo stylisticky velmi zdařilé, dodnes je považováno za jeden z nejkrásnějších vozů v dějinách domácí automobilové výroby. Nyní znova ožilo...

Jediný dochovaný exemplář

Nejen motoristický fanda, ale určitě nikdo z těch, kdo umějí ocenit krásné věci, nepřehlédne v hlavní hale muzea nádherně zrestaurovaný unikátní vůz s velmi pohnutou historií. Jde totiž o jediný dochovaný exemplář z původních jen šesti vozů Jawa 750, které se zúčastnily v roce 1935 závodu 1000 mil československých.

V roce 1992 se podařilo Národnímu technickému muzeu získat ho do svých sbírek. Automobil zůstal téměř kompletní, ale v mimořádně špatném stavu, narušen korozí a hnilobou dřevěné kostry karoserie, která se prakticky rozpadala.

Jeho obnova byla dosud nejnáročnějším renovačním projektem v historii automobilové sbírky muzea. Zahájena byla počátkem roku 2001 a ukončena k 15. červnu 2005 - tedy přesně v den 70. výročí startu závodu, pro který byl tento vůz speciálně postaven.

Závod 1000 mil československých, který Jawa 750 absolvovala, uspořádal Autoklub Republiky československé v letech 1933, 1934 a 1935. Řadí se k legendám domácího automobilového sportu. Šlo o rychlostní závod na tehdy nejdůležitější domácí silniční trase Praha - Kolín -Německý Brod - Jihlava - Velké Meziříčí - Brno - Břeclav - Bratislava s tím, že účastníci závodu jeli z Prahy do Bratislavy a zpět do Prahy bez přerušení. A dokonce dvakrát.

Celkem tedy museli ujet téměř 1600 kilometrů v ostré jízdě bez odpočinku. Posledního ročníku závodu se zúčastnila i továrna Jawa se šesti automobily postavenými výhradně pro tento závod. Měly dvouválcový dvoudobý motor o objemu válců 750 cm3, pohon předních kol a neobvyklou bezrámovou konstrukci s nosnou dřevěnou příhradovou karoserií.

Tři z těchto automobilů měly otevřenou dvousedadlovou karoserii roadster, tři byly jako uzavřená dvousedadlová kupé. Zejména kupé bylo stylisticky mimořádně zdařilé a je dodnes považováno za jeden z nejkrásnějších vozů v dějinách domácí automobilové výroby. V závodě vozy Jawa zvítězily v kategorii do 750 cm3 a vyhrály i Teamovou cenu prezidenta republiky.

Nejrychlejší byl šestiválec

O vysoké sportovní úrovni závodu svědčí dosahované jízdní průměry. Absolutně nejrychlejší na této trati byl vítěz druhého ročníku Jindřich Knapp na třílitrovém šestiválci Walter Standard S, který celý závod ujel průměrem téměř 104 km/h a v poslední čtvrtině závodu z Bratislavy do Prahy dokonce dosáhl průměru 111,5 km/h.

Závod 1000 mil československých se těšil mimořádnému zájmu veřejnosti. Zúčastňovali se ho nejvýznamnější domácí jezdci i většina domácích automobilek, které pro tento závod stavěly dokonce i speciální "tisícimílové" vozy.

Jawa 750: Legendární automobil představilo Národní technické muzeoum.

ZÁVODNÍ VŮZ. Automobil Jawa 750 byl vyroben pro závod 1000 mil československých v roce 1935, který se jezdil na trase Praha-Bratislava.

OPRAVENO. Náročná renovace vozu trvala čtyři roky.

FOTO Z ROKU 1935 Jawa 750 na startu závodu 1000 mil československých. Motor měl šestadvacet koní - podstatně více než v sériovém provedení s 19,5 koně - a dokázal rozjet vůz s předním pohonem až na rychlost 110 km/h.

SNÍMEK Z ROKU 1995 Tak vypadala Jawa 750 před začátkem renovace. Nejen karoserie, ale i většina dílů byla ve zcela žalostném stavu.

OBRÁZEK Z ROKU 2003 Jawa již v průběhu renovace. Dobře je patrná nejoriginálnější část vozu - dřevěná příhradová kostra karoserie. Vůz je ovšem zajímavý i jinak: má třístupňovou převodovku, hydraulické brzdy a nezávislé zavěšení kol na párech polovičních příčných listových per.

Autoři:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona“
Autofotka týdne: Vzácné ferrari ze stodoly prodali za 45 milionů

Říká se jim „barn find“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Renault Captur
Ojetý Renault Captur: cliu na chůdách se vážné problémy vyhýbají

Před čtyřmi lety Renault přišel s městským crossoverem Captur. Vůz, který je módní alternativou ke klasickému cliu, si rychle získal oblibu. Je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.