Sporťák, který není na prodej: Unikátní Jawa 750

  11:19
Znovuvzkříšení jednoho z vozů Jawa 750, který byl vyroben jen v šesti kusech, je mimořádnou záležitostí. A navíc, když jde o auto velmi krásné. Sami odborníci z Národního technického muzea v Praze to považují za jeden z nejnáročnějších projektů v historii muzea. Příběh o znovuzrození zcela unikátního vozu, který vyhrál ojedinělý automobilový závod.

Automobilový unikát ožil

Jde o úplnou rekonstrukci vozu, který byl speciálně postaven jen pro jediný účel - pro závod 1000 mil československých, jejž pořádal Autoklub Republiky československé v letech 1933 až 1935. Je to legenda v dějinách domácího automobilového sportu.

***

Renovace stála milion, ale hodnota vozu je teď mnohonásobně vyšší

***

Posledního ročníku závodu se zúčastnila i továrna Jawa se šesti automobily postavenými právě pro tento závod. Měly dvouválcový dvoudobý motor o objemu válců 750 cm3, tři měly otevřenou dvousedadlovou karoserii, zbylé kusy byly jako uzavřené dvousedadlové kupé.

A právě toto kupé bylo stylisticky velmi zdařilé, dodnes je považováno za jeden z nejkrásnějších vozů v dějinách domácí automobilové výroby. Nyní znova ožilo...

Jediný dochovaný exemplář

Nejen motoristický fanda, ale určitě nikdo z těch, kdo umějí ocenit krásné věci, nepřehlédne v hlavní hale muzea nádherně zrestaurovaný unikátní vůz s velmi pohnutou historií. Jde totiž o jediný dochovaný exemplář z původních jen šesti vozů Jawa 750, které se zúčastnily v roce 1935 závodu 1000 mil československých.

V roce 1992 se podařilo Národnímu technickému muzeu získat ho do svých sbírek. Automobil zůstal téměř kompletní, ale v mimořádně špatném stavu, narušen korozí a hnilobou dřevěné kostry karoserie, která se prakticky rozpadala.

Jeho obnova byla dosud nejnáročnějším renovačním projektem v historii automobilové sbírky muzea. Zahájena byla počátkem roku 2001 a ukončena k 15. červnu 2005 - tedy přesně v den 70. výročí startu závodu, pro který byl tento vůz speciálně postaven.

Závod 1000 mil československých, který Jawa 750 absolvovala, uspořádal Autoklub Republiky československé v letech 1933, 1934 a 1935. Řadí se k legendám domácího automobilového sportu. Šlo o rychlostní závod na tehdy nejdůležitější domácí silniční trase Praha - Kolín -Německý Brod - Jihlava - Velké Meziříčí - Brno - Břeclav - Bratislava s tím, že účastníci závodu jeli z Prahy do Bratislavy a zpět do Prahy bez přerušení. A dokonce dvakrát.

Celkem tedy museli ujet téměř 1600 kilometrů v ostré jízdě bez odpočinku. Posledního ročníku závodu se zúčastnila i továrna Jawa se šesti automobily postavenými výhradně pro tento závod. Měly dvouválcový dvoudobý motor o objemu válců 750 cm3, pohon předních kol a neobvyklou bezrámovou konstrukci s nosnou dřevěnou příhradovou karoserií.

Tři z těchto automobilů měly otevřenou dvousedadlovou karoserii roadster, tři byly jako uzavřená dvousedadlová kupé. Zejména kupé bylo stylisticky mimořádně zdařilé a je dodnes považováno za jeden z nejkrásnějších vozů v dějinách domácí automobilové výroby. V závodě vozy Jawa zvítězily v kategorii do 750 cm3 a vyhrály i Teamovou cenu prezidenta republiky.

Nejrychlejší byl šestiválec

O vysoké sportovní úrovni závodu svědčí dosahované jízdní průměry. Absolutně nejrychlejší na této trati byl vítěz druhého ročníku Jindřich Knapp na třílitrovém šestiválci Walter Standard S, který celý závod ujel průměrem téměř 104 km/h a v poslední čtvrtině závodu z Bratislavy do Prahy dokonce dosáhl průměru 111,5 km/h.

Závod 1000 mil československých se těšil mimořádnému zájmu veřejnosti. Zúčastňovali se ho nejvýznamnější domácí jezdci i většina domácích automobilek, které pro tento závod stavěly dokonce i speciální "tisícimílové" vozy.

Jawa 750: Legendární automobil představilo Národní technické muzeoum.

ZÁVODNÍ VŮZ. Automobil Jawa 750 byl vyroben pro závod 1000 mil československých v roce 1935, který se jezdil na trase Praha-Bratislava.

OPRAVENO. Náročná renovace vozu trvala čtyři roky.

FOTO Z ROKU 1935 Jawa 750 na startu závodu 1000 mil československých. Motor měl šestadvacet koní - podstatně více než v sériovém provedení s 19,5 koně - a dokázal rozjet vůz s předním pohonem až na rychlost 110 km/h.

SNÍMEK Z ROKU 1995 Tak vypadala Jawa 750 před začátkem renovace. Nejen karoserie, ale i většina dílů byla ve zcela žalostném stavu.

OBRÁZEK Z ROKU 2003 Jawa již v průběhu renovace. Dobře je patrná nejoriginálnější část vozu - dřevěná příhradová kostra karoserie. Vůz je ovšem zajímavý i jinak: má třístupňovou převodovku, hydraulické brzdy a nezávislé zavěšení kol na párech polovičních příčných listových per.

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Diář petrolheada: Do Mostu za klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...