Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sporťák, který není na prodej: Unikátní Jawa 750

  11:19aktualizováno  11:19
Znovuvzkříšení jednoho z vozů Jawa 750, který byl vyroben jen v šesti kusech, je mimořádnou záležitostí. A navíc, když jde o auto velmi krásné. Sami odborníci z Národního technického muzea v Praze to považují za jeden z nejnáročnějších projektů v historii muzea. Příběh o znovuzrození zcela unikátního vozu, který vyhrál ojedinělý automobilový závod.

Automobilový unikát ožil

Jde o úplnou rekonstrukci vozu, který byl speciálně postaven jen pro jediný účel - pro závod 1000 mil československých, jejž pořádal Autoklub Republiky československé v letech 1933 až 1935. Je to legenda v dějinách domácího automobilového sportu.

***

Renovace stála milion, ale hodnota vozu je teď mnohonásobně vyšší

***

Posledního ročníku závodu se zúčastnila i továrna Jawa se šesti automobily postavenými právě pro tento závod. Měly dvouválcový dvoudobý motor o objemu válců 750 cm3, tři měly otevřenou dvousedadlovou karoserii, zbylé kusy byly jako uzavřené dvousedadlové kupé.

A právě toto kupé bylo stylisticky velmi zdařilé, dodnes je považováno za jeden z nejkrásnějších vozů v dějinách domácí automobilové výroby. Nyní znova ožilo...

Jediný dochovaný exemplář

Nejen motoristický fanda, ale určitě nikdo z těch, kdo umějí ocenit krásné věci, nepřehlédne v hlavní hale muzea nádherně zrestaurovaný unikátní vůz s velmi pohnutou historií. Jde totiž o jediný dochovaný exemplář z původních jen šesti vozů Jawa 750, které se zúčastnily v roce 1935 závodu 1000 mil československých.

V roce 1992 se podařilo Národnímu technickému muzeu získat ho do svých sbírek. Automobil zůstal téměř kompletní, ale v mimořádně špatném stavu, narušen korozí a hnilobou dřevěné kostry karoserie, která se prakticky rozpadala.

Jeho obnova byla dosud nejnáročnějším renovačním projektem v historii automobilové sbírky muzea. Zahájena byla počátkem roku 2001 a ukončena k 15. červnu 2005 - tedy přesně v den 70. výročí startu závodu, pro který byl tento vůz speciálně postaven.

Závod 1000 mil československých, který Jawa 750 absolvovala, uspořádal Autoklub Republiky československé v letech 1933, 1934 a 1935. Řadí se k legendám domácího automobilového sportu. Šlo o rychlostní závod na tehdy nejdůležitější domácí silniční trase Praha - Kolín -Německý Brod - Jihlava - Velké Meziříčí - Brno - Břeclav - Bratislava s tím, že účastníci závodu jeli z Prahy do Bratislavy a zpět do Prahy bez přerušení. A dokonce dvakrát.

Celkem tedy museli ujet téměř 1600 kilometrů v ostré jízdě bez odpočinku. Posledního ročníku závodu se zúčastnila i továrna Jawa se šesti automobily postavenými výhradně pro tento závod. Měly dvouválcový dvoudobý motor o objemu válců 750 cm3, pohon předních kol a neobvyklou bezrámovou konstrukci s nosnou dřevěnou příhradovou karoserií.

Tři z těchto automobilů měly otevřenou dvousedadlovou karoserii roadster, tři byly jako uzavřená dvousedadlová kupé. Zejména kupé bylo stylisticky mimořádně zdařilé a je dodnes považováno za jeden z nejkrásnějších vozů v dějinách domácí automobilové výroby. V závodě vozy Jawa zvítězily v kategorii do 750 cm3 a vyhrály i Teamovou cenu prezidenta republiky.

Nejrychlejší byl šestiválec

O vysoké sportovní úrovni závodu svědčí dosahované jízdní průměry. Absolutně nejrychlejší na této trati byl vítěz druhého ročníku Jindřich Knapp na třílitrovém šestiválci Walter Standard S, který celý závod ujel průměrem téměř 104 km/h a v poslední čtvrtině závodu z Bratislavy do Prahy dokonce dosáhl průměru 111,5 km/h.

Závod 1000 mil československých se těšil mimořádnému zájmu veřejnosti. Zúčastňovali se ho nejvýznamnější domácí jezdci i většina domácích automobilek, které pro tento závod stavěly dokonce i speciální "tisícimílové" vozy.

Jawa 750: Legendární automobil představilo Národní technické muzeoum.

ZÁVODNÍ VŮZ. Automobil Jawa 750 byl vyroben pro závod 1000 mil československých v roce 1935, který se jezdil na trase Praha-Bratislava.

OPRAVENO. Náročná renovace vozu trvala čtyři roky.

FOTO Z ROKU 1935 Jawa 750 na startu závodu 1000 mil československých. Motor měl šestadvacet koní - podstatně více než v sériovém provedení s 19,5 koně - a dokázal rozjet vůz s předním pohonem až na rychlost 110 km/h.

SNÍMEK Z ROKU 1995 Tak vypadala Jawa 750 před začátkem renovace. Nejen karoserie, ale i většina dílů byla ve zcela žalostném stavu.

OBRÁZEK Z ROKU 2003 Jawa již v průběhu renovace. Dobře je patrná nejoriginálnější část vozu - dřevěná příhradová kostra karoserie. Vůz je ovšem zajímavý i jinak: má třístupňovou převodovku, hydraulické brzdy a nezávislé zavěšení kol na párech polovičních příčných listových per.

Autoři:



Nejčtenější

Svítí vám na palubní desce Aladinova lampa? Okamžitě zastavte

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka

Vyznáte se ve všech kontrolkách, které na vás blikají na palubní desce vašeho vozu? Že ne? Nejste jediní. Pokud vám ale...

Nemrznoucí kapaliny do ostřikovačů: mrznou, leptají auto a opijí vás

Ilustrační foto

Kapalinu do ostřikovačů vybírá většina řidičů podle dvou parametrů: deklarované odolnosti mrazu a ceny. I "modrá voda“...



Boom značek na přání pominul: jsou drahé a nedají se nahradit

Za tímto autem se vám pojede klidněji. Pokud teda jeho registrační značka na...

Registrační značky na přání mají dva roky. Zatímco v lednu 2016 zažívala auta s originálními nápisy místo změti čísel a...

Prodáváme ojetého exota. Smlouvají i profesionálové z bazaru

Chrysler PT Cruiser

Po telefonu vám slíbí cokoliv, ale když pak přijedete na výkup, je z toho rázem polovina - taková je běžná zkušenost s...

Škoda nestíhá vyrábět, fabie vozí lakovat daleko do Německa

(Ilustrační snímek)

Česká značka má maximálně vytížené kapacity. Výroba jede naplno. Na některé žádané modely se čeká velmi dlouho, na SUV...

Další z rubriky

Prodáváme ojetého exota. Smlouvají i profesionálové z bazaru

Chrysler PT Cruiser

Po telefonu vám slíbí cokoliv, ale když pak přijedete na výkup, je z toho rázem polovina - taková je běžná zkušenost s...

Ferrari se narodil před 120 lety. Jeho život provázela sláva i tragédie

Enzo Ferrari

Italskému konstruktérovi a výrobci závodních a sportovních automobilů Enzovi Ferrarimu přichystal osud řadu šťastných i...

Ojeté B je nejlevnější cestou k modernímu mercedesu. Je to držák

Mercedes-Benz třídy B

Zatímco ceny ojetých Fordů C-Max nebo Renaultů Scénic z roku 2012 už klesly hluboko pod dvě stě tisíc, jejich současník...

Najdete na iDNES.cz