Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sporťák, na který se všichni těší, pomáhal ladit prezident automobilky

aktualizováno 
S tím autem se nedá mluvit, tvrdil prezident Toyoty při testování sportovního konceptu Toyoty a jeho vývojový tým se nestačil divit. Ředitel a prezident největší asijské automobilky se totiž rozhodl, že si bude auta testovat sám. A na nové kupé extra dohlédne.

Toyota GT-86 | foto: Toyota

Do Česka dorazí nový, dlouho očekávaný sporťák Toyoty v polovině roku.
"V Evropě se bude prodávat pod označením GT-86," říká mluvčí českého zastoupení automobilky Tomáš Vaněk. "Je to reminiscence na dva legendární sportovní modely Toyoty, nejznámější sporťák GT2000 z šedesátých let a Toyotu Corollu Levin AE86, v Japonsku nazývanou hachiroku."

Toyota GT-86

V Evropě má Toyota GT-86 stát kolem třiceti tisíc eur, což odpovídá přibližně třičtvrtě milionu korun.

Benzinový čtyřválec s protiběžnými písty má objem 1 998 m³. Boxer s výkonem 200 koní (147 kW) posílá na zadní kola 205 newtonmetrů točivého momentu. Na výběr bude mezi šestistupňovou manuální převodovkou a automatem se stejným počtem stupňů. Na zadní nápravě nebude chybět samosvorný diferenciál. Maximální rychlost slibuje Toyota 230 km/h,  zrychlení z nuly na stovku zvládne novodobá "hachina" za šest sekund.

GT 86 má mezi toyoty vrátit radost z řízení, slibuje automobilka. Novodobá "hachina" má pod kapotou dvoulitrový plochý motor původem od Subaru.

Boxer ale motoráři Toyoty osadili systémem přímého vstřikování. Dvě stovky koní budou tahat kupé, které váží necelých dvanáct set kilo.

Koncept sportovního vozu Toyota FR-S představila automobilka minulý rok na autosalonu v New Yorku pod značením Scion. Vůz vyvíjela společně se Subaru, který do něj dodal dvoulitrový motor boxer pro pohon zadních kol. Subaru bude svou verzi modelu nabízet pod označením BRZ.

Pod dohledem nejvyššího

U Toyoty na vývoj osobně dohlížel prezident společnosti Akio Toyoda. Vnuk zakladatele Toyoty se loni v únoru na prvních předváděcích jízdách vyvíjeného modelu objevil ve svém černočerveném závodním overalu, popisuje magazín Automotive News.

Subaru BRZ

Na subaru má nové kupé málo poháněných kol - jen ta dvě zadní. Motor boxer ale

Čtěte o dvojčeti nové toyoty více zde

Nešlo přitom o pouhý marketingový tah, čtyřiapadesátiletý prezident totiž nové kupé pravidelně projížděl každý měsíc jako testovací jezdec a podle informací Automotive News nebýval vždycky zrovna spokojený.

Ne vždy ale jeho podivnému slovníku rozuměl vývojový tým. Podle Tetsuya Tady, hlavního inženýra při jedné jízdě prohlásil 'S tím autem nemůžu mluvit'. "Všichni jsme se dívali kolem sebe a nikdo z nás nevěděl, co tím prezident vlastně myslí," vzpomíná Tada.

Podle Toyody by vůz měl řidičům dát zpětnou vazbu podle způsobu řízení a povrchu, na kterém se auto pohybuje. "Pokud řídíte špatně, vůz by vám to měl dát najevo," vysvětluje hlavní inženýr slova Toyody co znamená ztráta komunikace.

Fotogalerie

Toyodovi také vadilo, že sportovní kupé bylo při jízdě až příliš sterilní. Výkon, rychlost i další nastavení bylo podle technických plánů v pořádku, ale místo toho, aby se novodobé hachiroku chovalo jako ostrý vůz se zadním pohonem, připomínalo obyčejnou předokolku.

Způsob, jakým čtyřiapadesátiletý Toyoda zasahoval a stále zasahuje do výzkumu je v automobilovém světě přinejmenším nezvyklý. Automobilky většinou používají profesionální testovací řidiče a spoléhají na jejich posudek.

Toyoda chce ale mít nad výrobky své automobilky dohled a svoji roli při vývoji popisuje tak, že autům přidává určité specifické rysy. A vyzdvihuje právě svoji schopnost komunikovat s autem.

Zpoždění kvůli kritice šéfa

"Je opravdu kritický a přímočarý," říká Tetsuya Tada. "Nevybavuji si, že by některý z minulých prezidentů řídil naše testovací vozy. Jsem za to vděčný, i když určitým způsobem je to pro nás přítěž."

Toyota FT-86 II

Akio Toyoda se za volant nehrne jen z titulu své funkce, je znám jako skvělý řidič s velkým řidičským citem. Podílel se tedy na ladění nové generace Lexusu GS a Automotive News připomíná, že právě jeho nespokojenost a připomínky mohou z velké části za zpoždění uvedení supersportovního Lexusu LFA. 

Akio Toyoda teď plánuje 200 testovacích jízd za rok. Myšlenku na testování mu vnukl jeden novinář, který mu řekl, že to vypadá, že vedení automobilky tráví víc času na golfu než kolem svých aut. "Bral jsem to jako kritiku. I já jsem hrál golf, ale rozhodl jsem se věnovat víc času testování aut."

Autoři: ,




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.