Toyota GT-86

Toyota GT-86 | foto: Toyota

Sporťák, na který se všichni těší, pomáhal ladit prezident automobilky

  • 65
S tím autem se nedá mluvit, tvrdil prezident Toyoty při testování sportovního konceptu Toyoty a jeho vývojový tým se nestačil divit. Ředitel a prezident největší asijské automobilky se totiž rozhodl, že si bude auta testovat sám. A na nové kupé extra dohlédne.

Do Česka dorazí nový, dlouho očekávaný sporťák Toyoty v polovině roku.
"V Evropě se bude prodávat pod označením GT-86," říká mluvčí českého zastoupení automobilky Tomáš Vaněk. "Je to reminiscence na dva legendární sportovní modely Toyoty, nejznámější sporťák GT2000 z šedesátých let a Toyotu Corollu Levin AE86, v Japonsku nazývanou hachiroku."

Toyota GT-86

V Evropě má Toyota GT-86 stát kolem třiceti tisíc eur, což odpovídá přibližně třičtvrtě milionu korun.

Benzinový čtyřválec s protiběžnými písty má objem 1 998 m³. Boxer s výkonem 200 koní (147 kW) posílá na zadní kola 205 newtonmetrů točivého momentu. Na výběr bude mezi šestistupňovou manuální převodovkou a automatem se stejným počtem stupňů. Na zadní nápravě nebude chybět samosvorný diferenciál. Maximální rychlost slibuje Toyota 230 km/h,  zrychlení z nuly na stovku zvládne novodobá "hachina" za šest sekund.

GT 86 má mezi toyoty vrátit radost z řízení, slibuje automobilka. Novodobá "hachina" má pod kapotou dvoulitrový plochý motor původem od Subaru.

Boxer ale motoráři Toyoty osadili systémem přímého vstřikování. Dvě stovky koní budou tahat kupé, které váží necelých dvanáct set kilo.

Koncept sportovního vozu Toyota FR-S představila automobilka minulý rok na autosalonu v New Yorku pod značením Scion. Vůz vyvíjela společně se Subaru, který do něj dodal dvoulitrový motor boxer pro pohon zadních kol. Subaru bude svou verzi modelu nabízet pod označením BRZ.

Pod dohledem nejvyššího

U Toyoty na vývoj osobně dohlížel prezident společnosti Akio Toyoda. Vnuk zakladatele Toyoty se loni v únoru na prvních předváděcích jízdách vyvíjeného modelu objevil ve svém černočerveném závodním overalu, popisuje magazín Automotive News.

Subaru BRZ

Na subaru má nové kupé málo poháněných kol - jen ta dvě zadní. Motor boxer ale

Čtěte o dvojčeti nové toyoty více zde

Nešlo přitom o pouhý marketingový tah, čtyřiapadesátiletý prezident totiž nové kupé pravidelně projížděl každý měsíc jako testovací jezdec a podle informací Automotive News nebýval vždycky zrovna spokojený.

Ne vždy ale jeho podivnému slovníku rozuměl vývojový tým. Podle Tetsuya Tady, hlavního inženýra při jedné jízdě prohlásil 'S tím autem nemůžu mluvit'. "Všichni jsme se dívali kolem sebe a nikdo z nás nevěděl, co tím prezident vlastně myslí," vzpomíná Tada.

Podle Toyody by vůz měl řidičům dát zpětnou vazbu podle způsobu řízení a povrchu, na kterém se auto pohybuje. "Pokud řídíte špatně, vůz by vám to měl dát najevo," vysvětluje hlavní inženýr slova Toyody co znamená ztráta komunikace.

Toyodovi také vadilo, že sportovní kupé bylo při jízdě až příliš sterilní. Výkon, rychlost i další nastavení bylo podle technických plánů v pořádku, ale místo toho, aby se novodobé hachiroku chovalo jako ostrý vůz se zadním pohonem, připomínalo obyčejnou předokolku.

Způsob, jakým čtyřiapadesátiletý Toyoda zasahoval a stále zasahuje do výzkumu je v automobilovém světě přinejmenším nezvyklý. Automobilky většinou používají profesionální testovací řidiče a spoléhají na jejich posudek.

Toyoda chce ale mít nad výrobky své automobilky dohled a svoji roli při vývoji popisuje tak, že autům přidává určité specifické rysy. A vyzdvihuje právě svoji schopnost komunikovat s autem.

Zpoždění kvůli kritice šéfa

"Je opravdu kritický a přímočarý," říká Tetsuya Tada. "Nevybavuji si, že by některý z minulých prezidentů řídil naše testovací vozy. Jsem za to vděčný, i když určitým způsobem je to pro nás přítěž."

Toyota FT-86 II

Akio Toyoda se za volant nehrne jen z titulu své funkce, je znám jako skvělý řidič s velkým řidičským citem. Podílel se tedy na ladění nové generace Lexusu GS a Automotive News připomíná, že právě jeho nespokojenost a připomínky mohou z velké části za zpoždění uvedení supersportovního Lexusu LFA. 

Akio Toyoda teď plánuje 200 testovacích jízd za rok. Myšlenku na testování mu vnukl jeden novinář, který mu řekl, že to vypadá, že vedení automobilky tráví víc času na golfu než kolem svých aut. "Bral jsem to jako kritiku. I já jsem hrál golf, ale rozhodl jsem se věnovat víc času testování aut."

,