Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sportback - Audi A3 povyrostlo a má pět dveří

  0:06aktualizováno  0:06
Doby, kdy rozdíl mezi tří a pětidveřovou verzí jednoho modelu byl právě jen v jednom páru dveří, kterými se cestujícím lépe dostávalo na zadní sedadla, jsou v už pravděpodobně nenávratně pryč. Audi A3 Sportback se třídveřové sestře podobá možná ještě méně než se očekávalo.
Audi A3 Sportback

Audi A3 Sportback | foto: Audi

Momentálně na silnicích potkáváme sportovně se tvářící "třídveřáky" (jmenujme alespoň Fiat Stilo, Hondu Civic, Renault Mégane), kteří se od pětidveřových sourozenců odlišují více, než by stejné jméno v technickém průkazu naznačovalo. "Pětidveřáky" jsou o něco bachratější, vyšší a usedlejší.

Nejnovější trend, který i z pětidveřových zástupců nižší střední třídy dělá "šmrncovní" auta se sportovní příchutí, přichází z Německa.

První z nich, před nedávnem představené BMW řady 1, rozhodně nepůsobí usedlým a zpátečnickým dojmem. Nově přijíždějící pětidveřové Audi A3, které v Ingolstadtu pokřtili Sportback, vypadá neméně sebevědomě.

Ani ryba ani rak
Nové Audi zamotá hlavu už při snaze o zaškatulkování jeho karoserie do klasické škály. Na pětidveřový hatchback je záď moc kombíkovská, naopak na kombi je zadek zadní partie příliš kompaktní... prostě a jednoduše: "Říkejte mi Sportback, Audi Sportback."

S pojmenováním jsme tedy vyřízeni, co dál? Původnímu třídveřovému projektilu z Ingolstadtu narostl nejen zadek, ale též počet dveří, něco málo místa uvnitř pro cestující i bagáž a hlavně, ještě než se s ním stačila automobilka pochlubit, také velký konkurent s emblémem vrtule na kapotě.

Audi a BMW na poli hodně sportovně zaměřených kompaktů s pěti dveřmi, který si vytvořili víceméně pro sebe (uvídíme, jestli se přidá ještě někdo další), svedou pravděpodobně hodně nelítostný souboj.

Pod sto koní nejezdím
Nabídka motoru zahrnuje čtyř i šestiválce spalující benzín i naftu. Objemy motorů začínají u 1,6 litru, pokračují přes dvoulitrové "TDIčko" a končí u 3,2 litrového šestiválce.

Audi však připravilo ještě lahůdku, která sportback katapultuje do jiných dimenzí (bohužel, jak je u Audi zvykem, dá se očekávat i cenových). Ono totiž T v označení motoru 2,0 TFSI není jen tak pro nic za nic. A3 s tímto motorem pod kapotou bude trhat asfalt 147 kiloWatty výkonu (200 koní). Klasické dvoulitrové "FSIčko", které najdeme i pod kapotou nové octavie, totiž dostalo turbodmychadlo. Řidič Audi A3 tak bude mít k dispozici stejnou technologii, kterou skrývaly pod kapotou speciály Audi R8 na závodě v Le Mans. Ve spolupráci s dvouspojkovou automatickou převodovkou DSG bude sportback autem na zbrojní pas.

Motor max. výkon (kW/k) max. kroutící moment (Nm)

1,6

75/102

148

1,6 FSI

85/115

155

2,0 FSI

110/150

200

3,2 V6

184/250

320

1,9 TDI

77/105

250

2,0 TDI

103/140

320


Z designu třídveřové verze zbyly pouze základní linie předku. Novinka totiž dostává i novou čelní masku. Podle vzoru větších sester A8 a A6 bude mít obrovskou jednodílnou mřížku. Na uhlazených linkách velkých "audin" působí trochu jako "pěst na oko", uvidíme, jak se s ní vypořádá sportback.

Převodovku DSG bude možné pořídit také k motorům 3,2 V6 a 2,0 TDI. Ostatní motory dostanou pěti a šestistupňové manuály.

V případě nepřeplňovaného dvoulitrového FSI a 1,6 bude možné připlatit za šestistupňovou automatickou převodovku tiptronic. Samozřejmostí je také možnost připlatit si za pohon všech kol quattro.

Turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec 2.0 TFSI, má maximální výkon 147 kW/200 k. Maximum točivého momentu agregátu 280 Nm je k dispozici v rozmezí 1800 min-1 až 5000 min-1 otáček. Audi A3 Sportback 2.0 TFSI s šestistupňovou manuální převodovkou zrychlí z 0 na 100 km/h během 7,1 s, maximální rychlost činí 234 km/h.


Podvozek vychází z třídveřové verze. Vpředu najdeme závěsy McPherson, vzadu pak čtyřprvkové zavěšení. Od menší sestry sportback přejal také progresivní posilovač řízení (účinek se mění v závislosti na rychlosti jízdy).

***

Test Audi A3 najdete ZDE

***

Oproti třídveřové verzi je pětidveřová delší o 83 milimetrů. O dvacet litrů narostl kufr, 370 litrů objemu v základní konfiguraci lze sklopením asymetricky dělených zadních sedadel zvětšit až na 1120 litrů.

Standardní i nadstandardní výbava nezůstane pozadu za ostatními modely Audi. Nechybí možnost připlatit si za sportovnější podvozek (snížení o 15 mm), navigaci s přehrávačem DVD, 16 až 18 palcová kola, nebo automatickou klimatizaci.

Nejzajímavější položkou, kterou by bylo škoda nezmínit, je velká prosklená střecha "open sky", jejíž přední díl bude možné otevírat (posouvat). Nadšení kazí informace, že bude k mání až od prvního čtvrtletí příštího roku.

Pětidveřové Audi A3 Sportback bude možné objednat začátkem července při odjezdu na prázdniny, k vyzvednutí pak bude začátkem října.

Autoři: ,




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Honda Urban EV Concept
OBRAZEM: Elektrický sen doktora Blažeje, to je nádherná hondička

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Doktor Arnošt Blažej jezdil civikem první generace do nemocnice na kraji města a snilo o něm celé Československo (o autě pánové, o fešákovi Arnoštovi dámy)....  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.