Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kam se hrabe ocel. Američan si postavil sporťák z konopí

  10:00aktualizováno  10:00
Na floridských silnicích bývá k vidění krásný malý červený sporťáček. Na první pohled připomíná mazdu nebo staré vzácné ferrari a od klasicky vyrobených aut ho téměř nerozeznáte. Ale zdání klame. Vůz sice jezdí na podvozku mazdy, ale karoserie je celá vyrobena z technického konopí.

„Když se na ten vůz podíváte, pravděpodobně si budete myslet, že je vyrobený ze sklolaminátu, nebo dokonce z oceli,“ říká Američan Bruce Dietzen, autor celého projektu.

Fotogalerie

Jenže krásný červený vůz je vyroben zhruba ze 45 kilogramů technického konopí. Jeho výhodou je samozřejmě nižší hmotnost celé karoserie, ale Dietzen přitom upozorňuje, že konopí má i desetkrát větší odolnost proti deformaci než ocelové plechy, které se běžně používají pro karoserie automobilů. Svoje slova hned demonstroval tím, že několikrát prudce bouchl pěstí do kapoty. Odolala bez viditelného poškození.

Inspiraci našel Dietzen u Henryho Forda, který ve 40. letech minulého století experimentoval s konopným autem (karoserie byla vyrobená z materiálu z konopí a sójových bobů) a dokonce i s použitím konopného benzinu. Dietzen tvrdí, že Fordovo konopné auto bylo už v té době ekologicky třikrát šetrnější než současné elektromobily.

Američan si vyrobil vlastní sporťáček z technického konopí.

Červený krasavec vyšel na neuvěřitelných 200 tisíc dolarů (zhruba pět milionů korun), ale Dietzen věří, že jeho projekt je důležitou zprávou pro celé lidstvo. „Lidé by měli vědět, že auto se dá vyrobit i z rostlin,“ doplňuje.

Dietzena nejvíce mrzí, že technické konopí musel na Floridu dovézt až z Číny. „Můžeme ho pěstovat tady a zaměstnat přitom spousty lidí. Je to ztracená příležitost.“

Autor:




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.