Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kam se hrabe ocel. Američan si postavil sporťák z konopí

  10:00aktualizováno  10:00
Na floridských silnicích bývá k vidění krásný malý červený sporťáček. Na první pohled připomíná mazdu nebo staré vzácné ferrari a od klasicky vyrobených aut ho téměř nerozeznáte. Ale zdání klame. Vůz sice jezdí na podvozku mazdy, ale karoserie je celá vyrobena z technického konopí.

„Když se na ten vůz podíváte, pravděpodobně si budete myslet, že je vyrobený ze sklolaminátu, nebo dokonce z oceli,“ říká Američan Bruce Dietzen, autor celého projektu.

Fotogalerie

Jenže krásný červený vůz je vyroben zhruba ze 45 kilogramů technického konopí. Jeho výhodou je samozřejmě nižší hmotnost celé karoserie, ale Dietzen přitom upozorňuje, že konopí má i desetkrát větší odolnost proti deformaci než ocelové plechy, které se běžně používají pro karoserie automobilů. Svoje slova hned demonstroval tím, že několikrát prudce bouchl pěstí do kapoty. Odolala bez viditelného poškození.

Inspiraci našel Dietzen u Henryho Forda, který ve 40. letech minulého století experimentoval s konopným autem (karoserie byla vyrobená z materiálu z konopí a sójových bobů) a dokonce i s použitím konopného benzinu. Dietzen tvrdí, že Fordovo konopné auto bylo už v té době ekologicky třikrát šetrnější než současné elektromobily.

Američan si vyrobil vlastní sporťáček z technického konopí.

Červený krasavec vyšel na neuvěřitelných 200 tisíc dolarů (zhruba pět milionů korun), ale Dietzen věří, že jeho projekt je důležitou zprávou pro celé lidstvo. „Lidé by měli vědět, že auto se dá vyrobit i z rostlin,“ doplňuje.

Dietzena nejvíce mrzí, že technické konopí musel na Floridu dovézt až z Číny. „Můžeme ho pěstovat tady a zaměstnat přitom spousty lidí. Je to ztracená příležitost.“

Autor:




Nejčtenější

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Vision E na autosalonu ve Frankfurtu
Škoda pro koncern VW vymýšlí, jak vyrábět levná auta pro rozvojové trhy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Škoda ve Frankfurtu představuje plány na elektrickou budoucnost. Koncept elektrického SUV Vision E ukazuje, jak bude vypadat sériový elektromobil, který dorazí...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.