Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Spotřeba podle tabulek je utopie. Francouzi naměřili až o 55 % více

  13:00aktualizováno  13:00
Rozdíl mezi tabulkovými hodnotami spotřeby, které se měří v laboratorních podmínkách, a realitou je výrazný. Dokazují to výsledky měření francouzského koncernu PSA, který vyrábí citroëny a peugeoty. V extrémním případě byla reálná spotřeba o více než polovinu vyšší než tabulková.

Měření emisí v reálném provozu | foto: PSA

Zákazníci se už dávno srovnali s tím, že tabulková hodnota spotřeby jejich vozu je číslo, se kterým nemá reálný provoz nic společného. Automobilky musí podle předpisů měřit spotřebu v laboratoři přesně danými postupy. Právě to jim dalo možnost technicky a softwarově upravovat vozy tak, aby právě v laboratorních podmínkách dosahovaly skvělých hodnot spotřeby (jak se měří spotřeba v laboratoři, čtěte zde). Přesně daný, jednoduše identifikovatelný a vždy stejný měřicí cyklus auto pozná a upraví své chování tak, aby „žralo“ co nejméně a vypouštělo co nejméně emisí. Diskuzi kolem celé této problematiky loni odstartovala aféra Dieselgate.

Skupina PSA a dvě neziskové společnosti Transport & Environment (T&E) a France Nature Environnement (FNE) vyrazily naměřit skutečné spotřeby paliva 30 modelů značek Peugeot, Citroën a DS. Audit výsledků provedla společnost Bureau Veritas.

Nejmenší rozdíl, který PSA naměřilo, je 1,2 litru, o tolik více vypil v provozu Peugeot 208 (1.6l BlueHDi 100 BVM5) oproti tabulkové spotřebě, přesně 4,7 litru na sto kilometrů oproti 3,5 litru.

Ale u Peugeotu 3008 1.2l PureTech 130 S&S BVM6 naměřili rozdíl 2,7 litru (7,6 l/100km oproti tabulkové 4,9). To je nárůst o 55 procent!

Běžný naměřený rozdíl je v rozmezí 1,5 až 2 litry paliva, výjimečné nejsou ani více než dvoulitrové diference.

„Protokol, který se inspiroval u projektu RDE - Real Driving Emissions, měří spotřebu paliva pomocí přenosného přístroje instalovaného na vozidle,“ popisuje Lenka Martinová z českého zastoupení automobilky. Spotřeba se měří tak, že se měří množství vypouštěného oxidu uhličitého (CO2), z něho se pak dopočítá spotřebované množství paliva a určí se spotřeba.

Měření emisí v reálném provozu

Měření probíhala na veřejných komunikacích (25 km v městském provozu, 39 km mimo město a 31 km na dálnici) a za reálných jízdních podmínek (zapnutá klimatizace, zatížení zavazadly a posádkou, různorodý reliéf vozovky).

PSA uvádí, že naměřené hodnoty jsou srovnatelné s výsledky vozů zákazníků získaných z nezávislých průzkumů. O tom, že při prodeji a v reklamních materiálech láká zákazníky na tabulkové hodnoty spotřeby, o kterých ví, že nejsou v reálu dosažitelné, už automobilka mlčí.

Ředitel pro výzkum a vývoj koncernu Gilles Le Borgne uvedl, že PSA do konce roku zveřejní údaje o dalších 20 modelech. V roce 2017 se rozšíří měření i na znečišťující emise oxidů dusíku (NOx) v běžných podmínkách provozu.

Protokol T&E l/100kmHomologace l/100kmRozdíl l/100km
Peugeot 108 1.2l PureTech 82 BVM5 pneu 15'' STD6,14,31,8
Peugeot 208 1.6l BlueHDi 100 BVM5 pneu 16'' TBRR4,73,51,2
Peugeot 208 1.6l BlueHDi 120 S&S BVM5 pneu 16'' UBRR4,731,7
Peugeot 2008 1.6l BlueHDi 100 BVM5 pneu 16'' TBRR5,13,71,4
Peugeot 2008 1.6l BlueHDi 120 S&S BVM6 pneu 16'' TBRR5,23,71,5
Peugeot 2008 1.2l PureTech 82 BVM5 pneu 16'' TBRR6,44,91,5
Peugeot 2008 1.2l PureTech 110 S&S EAT6 pneu 16'' TBRR7,14,82,3
Peugeot 308 1.6l BlueHDi 120 S&S BVM6 pneu 16'' UBRR4,93,21,7
Peugeot 308 1.2l PureTech 130 S&S BVM6 pneu 16'' TBRR6,64,62
Peugeot 308 1.2l PureTech 110 S&S BVM5 pneu 16'' UBRR6,342,3
Peugeot 3008 1.6l BlueHDi 120 S&S BVM6 pneu 17'' TBRR6,14,12
Peugeot 3008 1.2l PureTech 130 S&S BVM6 pneu 17'' UBRR7,64,92,7
Peugeot 508 2.0l BlueHDi 180 S&S EAT6 pneu 17'' UBRR
6,342,3
Peugeot PARTNER 1.6l BlueHDi 120 S&S BVM5 pneu 15'' TBRR6,14,31,8
Citroën C1 PureTech 82 BVM Feel pneu 15'' STD6,14,31,8
Citroën C3 PureTech 82 BVM Exclusive pneu 16'' TBRR6,34,61,7
Citroën C3 Picasso BlueHDi 100 BVM Confort pneu 16'' TBRR5,73,81,9
Citroën C3 BlueHDi 75 S&S BVM pneu 15'' UBRR4,93,01,9
Citroën C4 Cactus BlueHDi 100 BVM Shine pneu 16'' TBRR5,13,61,5
Citroën C4 Cactus PureTech 110 S&S BVM Shine pneu 16'' TBRR6,14,31,8
Citroën C4 BlueHDi 100 BVM Feel pneu 16'' TBRR5,13,61,5
Citroën C4 Picasso BlueHDi 120 S&S EAT6 Intensive pneu 17'' TBRR6,53,92,6
Citroën Grand C4 Picasso BlueHDi 120 S&S BVM6 Attraction pneu 16'' UBRR5,741,7
Citroën Grand C4 Picasso PureTech 130 S&S BVM6 Intensive pneu 17'' TBRR7,452,4
Citroën Berlingo BlueHDi 100 BVM pneu 15'' TBRR6,14,31,8
DS DS 3 BlueHDi 120 S&S BVM6 Sport Chic53,61,4
DS DS 3 PureTech 110 S&S BVM So Chic
64,31,7
DS DS 4 PureTech 110 S&S BVM So Chic
5,43,81,6
TBRR = pneumatika s velmi nízkým valivým odporem / UBRR = pneu s ultranízkým valivým odporem
Autor:




Nejčtenější

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Další z rubriky

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Aktivisté Greenpeace protestovali před frankfurtským výstavištěm.
Nejhorší čas na autosalon. Automobilky peskují politici i ekologové

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Autosalon ve Frankfurtu je dnes výsostným polem německých značek. Ostatní, které dorazily, jsou tu chvílemi trochu do počtu. Překvapením jsou čínská auta, ale...  celý článek

Mazda CX-5 2.2 D 2015 · 4x4,CZ
Mazda CX-5 2.2 D 2015 · 4x4,CZ

r.v. 2015, naj. 78 400 km, diesel
600 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.