Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Spotřeba podle tabulek je utopie. Francouzi naměřili až o 55 % více

  13:00aktualizováno  13:00
Rozdíl mezi tabulkovými hodnotami spotřeby, které se měří v laboratorních podmínkách, a realitou je výrazný. Dokazují to výsledky měření francouzského koncernu PSA, který vyrábí citroëny a peugeoty. V extrémním případě byla reálná spotřeba o více než polovinu vyšší než tabulková.

Měření emisí v reálném provozu | foto: PSA

Zákazníci se už dávno srovnali s tím, že tabulková hodnota spotřeby jejich vozu je číslo, se kterým nemá reálný provoz nic společného. Automobilky musí podle předpisů měřit spotřebu v laboratoři přesně danými postupy. Právě to jim dalo možnost technicky a softwarově upravovat vozy tak, aby právě v laboratorních podmínkách dosahovaly skvělých hodnot spotřeby (jak se měří spotřeba v laboratoři, čtěte zde). Přesně daný, jednoduše identifikovatelný a vždy stejný měřicí cyklus auto pozná a upraví své chování tak, aby „žralo“ co nejméně a vypouštělo co nejméně emisí. Diskuzi kolem celé této problematiky loni odstartovala aféra Dieselgate.

Skupina PSA a dvě neziskové společnosti Transport & Environment (T&E) a France Nature Environnement (FNE) vyrazily naměřit skutečné spotřeby paliva 30 modelů značek Peugeot, Citroën a DS. Audit výsledků provedla společnost Bureau Veritas.

Nejmenší rozdíl, který PSA naměřilo, je 1,2 litru, o tolik více vypil v provozu Peugeot 208 (1.6l BlueHDi 100 BVM5) oproti tabulkové spotřebě, přesně 4,7 litru na sto kilometrů oproti 3,5 litru.

Ale u Peugeotu 3008 1.2l PureTech 130 S&S BVM6 naměřili rozdíl 2,7 litru (7,6 l/100km oproti tabulkové 4,9). To je nárůst o 55 procent!

Běžný naměřený rozdíl je v rozmezí 1,5 až 2 litry paliva, výjimečné nejsou ani více než dvoulitrové diference.

„Protokol, který se inspiroval u projektu RDE - Real Driving Emissions, měří spotřebu paliva pomocí přenosného přístroje instalovaného na vozidle,“ popisuje Lenka Martinová z českého zastoupení automobilky. Spotřeba se měří tak, že se měří množství vypouštěného oxidu uhličitého (CO2), z něho se pak dopočítá spotřebované množství paliva a určí se spotřeba.

Měření emisí v reálném provozu

Měření probíhala na veřejných komunikacích (25 km v městském provozu, 39 km mimo město a 31 km na dálnici) a za reálných jízdních podmínek (zapnutá klimatizace, zatížení zavazadly a posádkou, různorodý reliéf vozovky).

PSA uvádí, že naměřené hodnoty jsou srovnatelné s výsledky vozů zákazníků získaných z nezávislých průzkumů. O tom, že při prodeji a v reklamních materiálech láká zákazníky na tabulkové hodnoty spotřeby, o kterých ví, že nejsou v reálu dosažitelné, už automobilka mlčí.

Ředitel pro výzkum a vývoj koncernu Gilles Le Borgne uvedl, že PSA do konce roku zveřejní údaje o dalších 20 modelech. V roce 2017 se rozšíří měření i na znečišťující emise oxidů dusíku (NOx) v běžných podmínkách provozu.

Protokol T&E l/100kmHomologace l/100kmRozdíl l/100km
Peugeot 108 1.2l PureTech 82 BVM5 pneu 15'' STD6,14,31,8
Peugeot 208 1.6l BlueHDi 100 BVM5 pneu 16'' TBRR4,73,51,2
Peugeot 208 1.6l BlueHDi 120 S&S BVM5 pneu 16'' UBRR4,731,7
Peugeot 2008 1.6l BlueHDi 100 BVM5 pneu 16'' TBRR5,13,71,4
Peugeot 2008 1.6l BlueHDi 120 S&S BVM6 pneu 16'' TBRR5,23,71,5
Peugeot 2008 1.2l PureTech 82 BVM5 pneu 16'' TBRR6,44,91,5
Peugeot 2008 1.2l PureTech 110 S&S EAT6 pneu 16'' TBRR7,14,82,3
Peugeot 308 1.6l BlueHDi 120 S&S BVM6 pneu 16'' UBRR4,93,21,7
Peugeot 308 1.2l PureTech 130 S&S BVM6 pneu 16'' TBRR6,64,62
Peugeot 308 1.2l PureTech 110 S&S BVM5 pneu 16'' UBRR6,342,3
Peugeot 3008 1.6l BlueHDi 120 S&S BVM6 pneu 17'' TBRR6,14,12
Peugeot 3008 1.2l PureTech 130 S&S BVM6 pneu 17'' UBRR7,64,92,7
Peugeot 508 2.0l BlueHDi 180 S&S EAT6 pneu 17'' UBRR
6,342,3
Peugeot PARTNER 1.6l BlueHDi 120 S&S BVM5 pneu 15'' TBRR6,14,31,8
Citroën C1 PureTech 82 BVM Feel pneu 15'' STD6,14,31,8
Citroën C3 PureTech 82 BVM Exclusive pneu 16'' TBRR6,34,61,7
Citroën C3 Picasso BlueHDi 100 BVM Confort pneu 16'' TBRR5,73,81,9
Citroën C3 BlueHDi 75 S&S BVM pneu 15'' UBRR4,93,01,9
Citroën C4 Cactus BlueHDi 100 BVM Shine pneu 16'' TBRR5,13,61,5
Citroën C4 Cactus PureTech 110 S&S BVM Shine pneu 16'' TBRR6,14,31,8
Citroën C4 BlueHDi 100 BVM Feel pneu 16'' TBRR5,13,61,5
Citroën C4 Picasso BlueHDi 120 S&S EAT6 Intensive pneu 17'' TBRR6,53,92,6
Citroën Grand C4 Picasso BlueHDi 120 S&S BVM6 Attraction pneu 16'' UBRR5,741,7
Citroën Grand C4 Picasso PureTech 130 S&S BVM6 Intensive pneu 17'' TBRR7,452,4
Citroën Berlingo BlueHDi 100 BVM pneu 15'' TBRR6,14,31,8
DS DS 3 BlueHDi 120 S&S BVM6 Sport Chic53,61,4
DS DS 3 PureTech 110 S&S BVM So Chic
64,31,7
DS DS 4 PureTech 110 S&S BVM So Chic
5,43,81,6
TBRR = pneumatika s velmi nízkým valivým odporem / UBRR = pneu s ultranízkým valivým odporem
Autor:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Transit Connect 1,8...
Ford Transit Connect 1,8...

r.v. 2008, naj. 194 000 km, diesel
131 890 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.