Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Exoti si pomáhají: Spyker dostane motor Koenigsegg vyrobený 3D tiskem

aktualizováno 
Ženevský autosalon přinesl nejedno překvapení, ale od malé luxusní značky Spyker jej čekal málokdo. Oním překvapením nebyl samotný model C8 Preliator Spyker, ale jeho motor. Firma totiž oznámila, že bude odebírat agregáty od jiného malého výrobce: Koenigseggu.

Motor Koenigsegg pro Spyker | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Dosavadní Koenigseggy, luxusní a vizuálně úchvatné supersporty značky, kterou zmítaly finanční problémy, se doposud spoléhaly na agregáty původem od Audi.

Teď se ale dvorním dodavatelem automobilky, která snad zažehnala největší potíže, stává švédský Koenigsegg – automobilka, která proslula nejen superrychlými vozy, které soupeří s těmi nejrychlejšími na světě, ale také svou technickou zdatností.

Spyker C8 Preliator

Té teď využije i Spyker. Osmiválec s objemem 5,1 litru a výkonem 441 koní (600 koní) vychází ze supervýkonných přeplňovaných agregátů Koenigseggu, o turbodmychadla ovšem přišel, má tedy atmosférické plnění.

Mimochodem, ani tyto agregáty nepochází tak úplně od Koenigseggu – jejich původ můžeme najít v závodních motorech Fordu, ale časem byly tak silně přepracovány, že je lze považovat za vlastní konstrukci. Tento motor bude pohánět nejen Spyker, ale i kupé Preliator, které bylo představeno v Ženevě v loňském roce.

Osmiválec, který švédský Koenigsegg připravil exkluzivně pro nizozemský Spyker, na první pohled nebudí zdání tak nezvyklého technického zázraku, jako některé ostatní motory švédské automobilky.

Nemá jedinečné pneumaticko-hydraulické ovládání ventilů bez vačkové hřídele (které Koenigsegg licencoval čínské automobilce Qoros) a ani není spojen s nezvyklým způsobem pohonu bez klasické převodovky, jaký má supersport Regera. Jenže motor je technologicky velmi vyspělý a umožní Spykeru dosáhnout nečekaného technologického pokroku.

Ne, nedosáhne ho třeba díky takovému vtipnému detailu, jako je logo Koenigseggu na každém pístu uvnitř motoru. Agregát je nezvyklý například tím, že velká část jeho dílů je vyrobena metodou 3D tisku. Agregát je také připraven na spojení s elektrickým systémem, a Spyker tak v budoucnu může uvést hybridní modely, díky kterým si bude moci automobilka snížit flotilové emise.

Údajně na hybridní Spyker nebudeme čekat příliš dlouho. Prvním takovým modelem by mohlo být sériové provedení někdejší studie SUV Peking-to-Paris – i to by mělo dostat pohon od švédské firmy.

A kdo ví, další revoluční technologie se možná pod kapotu Spykeru dostanou později – dohoda totiž samozřejmě dovolí Koenigseggu financovat vývoj dalších nových technických řešení a o ty by se mohla firma se Spykerem časem podělit. Snílkové Christian Koenigsegg a Victor Muller, zakladatelé automobilek, jsou totiž prý přátelé a vzájemně se ve svém automobilovém snažení podporují.

Fotogalerie

Můžeme jen doufat, že je přátelství a podpora naopak nepřivedou do problémů, do kterých se Muller dostal, když se rozhodl před lety převzít švédskou automobilku Saab – tu nakonec nedokázal oživit a s potížemi šel ke dnu i Spyker.

V roce 2015 ale firma vystoupila z insolvence a má opět ambiciózní plány. Modely C8 Preliator s hliníkovým šasi a karbonovou karoserií mají být jen začátkem.

To Koenigsegg je přece jen obchodně úspěšnější. A pomáhají mu právě i jeho technické inovace. Bezpřevodovkový pohon pro hybridní model Regera z něj dělá jedno z nejrychlejších a nejdynamičtějších aut světa, což samozřejmě přitahuje pozornost.

Inovace v podobě bezvačkové technologie ovládání ventilů motoru by měla přinést i dost peněz: čínská automobilka Qoros představila koncept budoucího sériového agregátu Qamfree už v listopadu loňského roku. Firma plánuje, že se z přeplňovaného agregátu 1,6 litru s pneumaticko-hydraulicko-elektronickým ovládáním ventilů stane první velkosériový motor s takovým řešením.

Pokud šestnáctistovka s výkonem 230 koní a točivým momentem 320 Nm uspěje, mohla by se o techniku Koenigseggu zajímat i některá z tradičních velkých automobilek.

To by dalo naději i takovým vozům, jako je nový Spyker, který na techniku Koenigseggu spoléhá.





Nejčtenější

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Další z rubriky

Automobilka Porsche představila třetí verzi SUVéčka Cayenne
Nový cayenne je zatím bez dieselu a má ochranu před odřením ráfků

Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) Na autosalonu ve Frankfurtu si svou výstavní světovou premiéru odbývá Porsche Cayenne třetí generace. SUV, které před patnácti lety v podstatě zachránilo...  celý článek

Škoda Vision E na autosalonu ve Frankfurtu
Škoda pro koncern VW vymýšlí, jak vyrábět levná auta pro rozvojové trhy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Škoda ve Frankfurtu představuje plány na elektrickou budoucnost. Koncept elektrického SUV Vision E ukazuje, jak bude vypadat sériový elektromobil, který dorazí...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Řidiči od ledna zaplatí „pokutu“ za každý den bez povinného ručení

Na nepojištěné řidiče se od ledna znovu chystá bič. Česká kancelář pojistitelů od nich bude vymáhat příspěvek za každý den bez povinného ručení. Poslanci toto...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.