Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Lada, padlá hvězda finských silnic

  13:00aktualizováno  13:00
Věřili byste, že tahle automobilová fosilie patřila od sedmdesátých let do poloviny devadesátých do desítky nejprodávanějších aut ve Finsku? Legendární lada má dodnes v severské zemi mnoho příznivců. Pojďte na sraz finského Lada klubu.

Země mistrů volantu Kimiho Raikkonena a Tommiho Makinena, kteří na tratích F1 a rally patří ke špičce, je i zemí automobilových paradoxů. Extra pro potřeby finského trhu třeba vznikl zapomenutý Saab 90. A v jedné fabrice se tam potkávala Lada Samara a Porsche Boxster.

V sedmdesátých letech byla lada běžné auto finských silnic a nebylo to rozhodně jediné auto z východního bloku, které silnice severské země okusilo. Ve Finsku znají třeba i wartburgy (dovážené v letech 1955 až 1991) a Škodovky 105 a 120.

A rozhodně nešlo o ojedinělého zbloudilého exota. Lada byla podle Reuters v letech 1972 až 1996 stálým členem klubu desítky nejprodávanějších aut ve Finsku.

Sraz finského Lada klubu

Každý rok se jich tam prodávalo přes 10 tisíc. Nutno upřesnit, že to bylo hlavně kvůli nízké ceně. Ve své době stála o 40 procent méně než třeba srovnatelně velký opel.

V letech 1996–1998 se ve finské fabrice Valmet lady dokonce vyráběly. Na linkách továrny ve městě Uusikaupunki se Lada Samara potkávala třeba se saaby, porschi (boxster) nebo Opelem Calibra. V roce 1988 se ve Finsku snad i díky tomu prodalo celkem 15 390 lad, což dělalo desetinu tehdejších prodejů a byl to prodejní rekord ruské (sovětské) značky.

Pak nastal tvrdý pád. V roce 2011 vzdal svůj boj dlouholetý místní dovozce, který podle vlastního prohlášení neprodal od roku 2009 jedinou novou ladu.

Sraz finského Lada klubu
Sraz finského Lada klubu

V devadesátých letech bylo Česko plné nájezdníků z Ruska, kteří skupovali staré lady a odváželi je zpátky do svého rodiště. Za otlučené, unavené žigulíky nabízeli často neuvěřitelné částky.

Ve Finsku měli stejné žně. Mají to tam přes hranici. Podle odhadů finského znalce lad Rista Nykanena se stejným způsobem do země původu vrátilo víc než 30 tisíc lad. "Je to pravá mechanika. Odolá atomové bombě," líčí své nadšení pro lady Nykanen v novinách New York Times. Jeho ruská manželka ovšem chová k ladám mnohem chladnější city...

Dnes už je to jiné. Finsko je známé tím, že tam jsou auta velmi drahá, to šponuje i ceny ojetin. Lada se v Česku dá pořídit od deseti tisíc, slušná za dvojnásobek. Ve Finsku se dobře zachovalý kousek prodává podle Reuters za víc než dva tisíce eur (50 tisíc korun).

Fotogalerie

Posměváčky, kteří poukazují na italský původ lady (původ má ve Fiatu 124), uzemňují finští ladisté s tím, že je to skvělé auto do tuhé zimy. "Startuje za každého počasí," ujišťuje Mikko Holopainen, jeden z nadšených ladistů.

A tak si dali sraz 160 kilometrů na sever od Helsinek v městě Kangasala. "Koupil jsem si první ladu před deseti lety, potřeboval jsem auto na ježdění z bodu A do budu B. Pár měsíců potom byl první sraz, a tak jsem na něj vyrazil se svou ženou. Zalíbilo se mi to," popisuje šéf lada klubu Jarno Pajari.

Ladisté vyzdvihují stejné kvality jako ti čeští. "Jsou levné na údržbu, můžu je opravovat sám a ceny oprav jsou přijatelné, protože je lehké koupit laciné náhradní díly," popisuje Juha Laaksonen. Další jmenované kvality je třeba brát s rezervou, nostalgici to tak ale vidí: "Je radost je řídit a líbí se mi vzhled," dodává Laaksonen.





Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Renault Captur
Ojetý Renault Captur: cliu na chůdách se vážné problémy vyhýbají

Před čtyřmi lety Renault přišel s městským crossoverem Captur. Vůz, který je módní alternativou ke klasickému cliu, si rychle získal oblibu. Je...  celý článek

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.