Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šrotovné: Slovákům došly peníze, Německo vyčlení další sumy

  13:59aktualizováno  13:59
Včera v půl osmé večer došly peníze na podporu prodeje aut na Slovensku. Za necelé dva týdny bylo předáno k likvidaci přes 22 tisíc starých aut, stálo to 33 193 000 eur. Průměrný příspěvek na nákup nového auta byl asi 60 tisíc korun.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) - vrak, vrakoviště, ojetina, staré auto | foto: Profimedia.cz

"Šrotovné bylo na Slovensku zastaveno, zájem předčil očekávání," oznámil Výkonný výbor Združenia automobilového priemyslu SR. "Dne 25. března 2009 v 19.30 hodin došlo k vyčerpání vládou schválené dotace (33 193 000 EUR)."

Za třináct pracovních dní odevzdali občané Slovenska přes 22 tisíc starých osobních automobilů. Vyřadilo se 10 451 automobilů starších než 20 let, 9 797 vozidel ve věku 11 až 20 let a zbytek tvořily automobily s datem první registrace v SR před rokem 1999.

"U prodejců se tvořily fronty na nákup nového vozidla a malé osobní automobily se okamžitě prodaly," říká Antonín Šípek, ředitel sekretariátu českého Sdružení automobilového průmyslu.

Průměrná výše státního příspěvku činila 1 495,50 eura a prodejci přidávali v průměru 714,50 eura. Celková průměrná výše příspěvku tedy za uvedené období činila 2 210 eur (asi 60 tisíc korun). Celkem se na šrotovné vydalo 33 193 000 eur.

Podle čerstvých statistik z dnešního rána bylo vyfakturováno přes 13 700 nových osobních automobilů. "Soukromé osoby realizovaly přes 95 % nákupů, pouze v necelých 5 % to byly právnické osoby," upřesňuje slovenské sdružení automobilového průmyslu. "V případě soukromých osob se jedná převážně o občany, kteří by si jinak nový automobil nezakoupili (tedy se jedná o prodeje "navíc").

Nejprodávanějšími značkami byly Dacia/Renault (Logan, Sandero, Thalia), Citroën (C1 a C2), Peugeot (206, 207) a Škoda (Fabia). Cena vozu pro zákazníka dosáhla průměrné hodnoty 8 868 eur (plná průměrná cena vozidla byla 11 078 eur).

"Ani největší zastánci šrotovného nepředpokládali tak velký zájem v tak krátké době," uvádí Antonín Šípek.

"Potvrdily se i argumenty o samofinancování institutu šrotovného (tedy že navíc vybraná DPH pokryje příspěvek), neboť zatím vybraná DPH z navýšení prodejů na Slovensku převyšuje výši poskytnutých státních dotací o cca 1,8 milionu EUR," dodává.

V pondělí bude o navýšení dotace na šrotovné jednat Rada vlády SR pro hospodářskou krizi.

Německá vláda asi navýší peníze na šrotovné

O navýšení částky na šrotovné uvažuje také Německo. Takzvaná šrotovací prémie na největším evropském trhu výrazně zvedla odbyt zejména menších automobilů. Více než polovina prostředků, které na šrotovné německá vláda počátkem roku vyčlenila, však už byla spotřebována. Dosud vláda navýšení prostředků oficiálně odmítala.

Na prolomení dosavadní hranice 1,5 miliardy eur (přes 40 miliard Kč) vyčleněných pro šrotovné se podle německých médií dohodla křesťanskodemokratická (CDU) kancléřka Angela Merkelová s vicekancléřem za sociální demokracii (SPD) Frankem-Walterem Steinmeierem.

Objem dodatečných prostředků není znám. Údajně však trvá původní časový limit pro čerpání státní prémie do konce tohoto roku. O podrobnostech se má rozhodnout v dubnu.

Německo nyní nabízí prémii ve výši 2 500 eur (přes 68 000 Kč) každému, kdo si koupí nový vůz a nechá sešrotovat nejméně devět let starý. Protikrizové opatření pomohlo nejen německým výrobcům automobilů, ale také české Škodě, jejíž nová Fabia se v únoru stala druhým nejprodávanějším modelem na německém trhu.

Původně schválený objem prostředků stačí na uspokojení 600 tisíc žadatelů o šrotovné. Spolkový úřad pro ekonomiku (BAFA) registroval v polovině týdne téměř 347 tisíc podaných žádostí.

V Česku se o možném zavedení šrotovací prémie začalo mluvit znovu ve středu. Se šrotovným počítá  protikrizový plán, který navrhuje ČSSD. VÍCE O ŠROTOVNÉM PRO ČESKO - ZDE

Autoři: ,




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Torzo MG J2, které nalezli archeologové v oblasti Larkhill.
Autofotka týdne: Archeologové hledali svědky války a vyhrabali auto

Oblast okolo Larkhill, městečka zapomenutého kdesi ve středu Británie, už dlouho systematicky prozkoumávají archeologové. To místo, které je na dohled...  celý článek

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona“
Autofotka týdne: Vzácné ferrari ze stodoly prodali za 45 milionů

Říká se jim „barn find“. Auta nalezená po desítkách let, zapomenutá pod hromadou sena ve stodole (barn = anglicky stodola) nebo v garáži, kterou dlouho nikdo...  celý článek

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....
Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech dob. Oproti konkurentovi byla alfa o hodně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.