Hitem mezi těmi, kdo v Německu čerpají šrotovné, je Škoda Fabia.

Hitem mezi těmi, kdo v Německu čerpají šrotovné, je Škoda Fabia. | foto: Škoda Auto

Šrotovné v Německu nejvíc prospívá VW a Škodě, brzy ale dojde

  • 11
Takzvané šrotovné, jímž chce Německo podpořit domácí automobilový průmysl zmítaný krizí, nejčastěji čerpají lidé kupující vozy značek Volkswagen a Škoda.

Uvádí to ve svém aktuálním čísle německý automobilový magazín Auto Motor und Sport. Německý autoklub ADAC však varuje, že prostředky, které vláda na šrotovné vyhradila, by mohly už během příštích týdnů vyschnout. Žádá proto jejich navýšení, což vláda odmítá. Státní prémie je patrně zdrojem výrazného zvýšení zájmu o nové automobily v Německu.

Německý automobilový magazín uvádí, že s využitím státní dotace se dosud prodalo 90 000 volkswagenů a 49 000 škodovek. Ze šrotovného těží také opel, který si pořídilo v kombinaci se žádostí o prémii ve výši 2 500 eur (přes 66 000 Kč) zhruba 40 000 lidí. Italský Fiat a francouzský Renault díky příspěvku za sešrotování nejméně devět let starého auta v Německu prodaly po 30 000 vozech.

Německý autoklub ADAC varuje, že lidé, kteří se pro koupi nového vozu a uplatnění nároku na šrotovné rozhodují teprve nyní, by se už vyplacení prémie nemuseli dočkat. Vláda totiž na ně vyčlenila 1,5 miliardy eur, takže může uspokojit jen omezený počet 600 000 kupců nových vozů. Kupních smluv s žádostmi o šrotovné už přitom bylo podle údajů německého svazu automobilového průmyslu (ZDK) podepsáno nejméně 420 000.

Hovoří se o tom, že peníze na šrotovné by mohly dojít do Velikonoc. Kupující nových vozů se tak ocitají v nejistotě a ADAC požaduje navýšení prostředků. Německá vláda to však dosud striktně odmítá.

Šrotovné patrně zvrátilo negativní trend poklesu prodeje nových vozů v Německu. V únoru se odbyt ve srovnání s loňským únorem zvýšil o 21,5 procenta, oznámila dnes evropská automobilová asociace ACEA. Nárůst přitom zaznamenaly kromě Německa už jen Polsko a Lucembursko.

Celková evropská bilance je negativní. V 25 zemích EU a třech členských státech Evropského sdružení volného obchodu (EFTA) činil v únoru pokles prodeje nových aut 18,3 procenta. Obzvlášť drtivě nynější recese doléhá na prodejce nových automobilů ve Španělsku, kde se vozů ve srovnání s loňskem prodalo o 48,8 procenta méně. V Itálii to bylo téměř o čtvrtinu méně, v Británii o 22 procent. Ještě horší je situace ve Spojených státech, které zaznamenaly mohutný propad o 41 procent.

Ani německé automobilové koncerny jako celek pozitivní čísla v jejich mateřské zemi z krize nevytáhla. Koncern Volkswagen, včetně jeho značek Škoda, Audi či Seat, postihl v únoru desetiprocentní pokles prodeje, BMW a Daimler dokonce téměř 30procentní úbytek.

,