Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Srovnání cen EU: Škoda Octavia je v Česku nejdražší

aktualizováno 
Koupit v Česku nové auto se příliš nevyplatí. Malé auto ještě pořídíte za vcelku rozumné peníze, se stoupající cenou a velikostí je ale pravděpodobné, že zaplatíte o mnoho víc než váš zahraniční kolega. Škoda Octavia je u českých dealerů dokonce vůbec nejdražší v celé EU.

Octavii koupíte nejlevněji ve Finsku, v Česku je oblíbená škodovka nejdražší v Evropě | foto: Škoda auto

Evropská unie porovnala ceníkové ceny nových aut ve svých členských zemích. Z 87 vybraných aut jich 11 v Česku neseženete, ze zbývajících 76 je téměř třetina (přesně 24) bezkonkurenčně nejdražší v celé Evropské unii. Studie je datována k prvnímu listopadu 2006, EU ji ale vydala až letos v březnu.

Českého zájemce o nové auto z ciziny zajímají především jeho ceny bez daně. DPH neplatíme v zemi nákupu, ale v ČR. A právě srovnání cen nových vozů ukázalo, že se pro nové auto vyrazit za hranice rozhodně vyplatí.

Zarážející také je, že ač nepatříme k nejbohatším zemím EU, jsme v porovnání s ostatní Evropou superdrazí. Žádné ze srovnávaných aut navíc není v tuzemsku nejlevnější v Unii.

To ve Velké Británíí - která je druhá nejdražší hned po Česku - mají alespoň dvě auta naoplátku nejlevnější v Evropě. Třetí zemí s největším počtem nejdražších aut z výběru je Německo.

Evropská komise zvolila při srovnávání cen zvláštní metodu. Zjistila, v které ze 13 zemí eurozóny se ten který model prodává nejlevněji. Tuto cenu označila za 100 procent a náklady v dalších zemích vztahovala k této úrovni.

Ve výběru je pouze jediné auto, které v Česku nepřekročilo takto vymezenou hranici 100 procent - Suzuki Swift.

Nejdražší v Evropě
S nadsázkou lze říci, že nové auto si koupí v Česku jen blázen, nebo ten kdo má dost peněz. Bezkonkurenčně nejdražší je v kraji pod Řípem mimo jiné Škoda Octavia (131,1 procent), Mazda 3, Fiat Croma, Citroën C4, C5 a Xsara Picasso, Audi A3 a A6, BMW 120d, 523i, X5 a 740i, Ford Mondeo, Peugeot 407 a 807, Seat Toledo, Toyota Avensis, Volva S40, S60 a S80, Mercedes E220, Mitsubishi L200 a Grandis a Renault Espace.

Absolutním rekordmanem je Fiat Croma, která je v Česku o víc než třetinu dražší než byla srovnávací úroveň (33,4 %), na druhém místě je tuzemská octavia, třetí Toyota Avensis (+30,7%).

Čím je auto dražší, tím větší je pravděpodobnost, že za něj zaplatíte nejvíc ze všech Evropanů. Mezi malými auty se automobilky ještě drží při zemi (žádné z aut není na evropském cenovém maximu). U aut velikosti Škody Superb už se ale zahraniční ceníky studovat vyplatí.

V takzvaném segmentu E, tedy vyšší střední třídě reprezentované Audi A6 a Peugeotem 607 jsou z vybraných šesti aut hned čtyři na cenovém maximu Evropské unie. Špatně se v Česku hledá přijatelná cena například i za velké luxusní vozy, lhostejno, jde-li o limuzínu nebo terénní SUV.

Pro malé do Maďarska, pro velké do Dánska
Kam se pro auto vydat? Obecně do Dánska, díky vysokému daňovému zatížení tam jsou nastaveny základní ceny velmi nízko a do Maďarska. V každé z nich má nejnižší ceny devatenáct z balíku srovnávaných aut.

V každé kategorii si v Dánsku vyberete alespoň jedno, které bude mít po očištění od daní nejnižší cenovku z celé EU, v Maďarsku se vyplatí nakupovat spíše auta z nižších cenových kategorií.

Fabii koupíte nejlevněji na Maltě, octavii ve Finsku a superb v Dánsku. BMW 320d je nejlevnější ve Slovinsku, Mazda 6 a BMW X5 v Maďarsku, Seat Toledo ve Finsku, VW Passat a Ford Mondeo v Dánsku, Audi A6 ve Švédsku a Mercedes S350 ve Velké Británii.

Fiat Panda má nejnižší cenu v Dánsku stejně jako Ford Fiesta, Citroën C3 je nejlevnější v Lotyšsku, Opel Corsa ve Finsku, Toyotu Yaris a Renault Clio koupíte nejlaciněji v Maďarsku a Peugeot 207 společně s Fordem Focus opět v Dánsku.

Audi A3 bude nejlevnější ve Švédsku, nejprodávanější evropské auto Opel Astra je nejlacinější ve Slovinsku, Peugeot 307 na Maltě a Renault Mégane společně se Seatem Leon v Maďarsku. Volkswagen Golf koupíte nejvýhodněji v Řecku.

KOMPLETNÍ TABULKY SROVNÁNÍ CEN  ZDE...

Za luxusem určitě do ciziny
Jednotný trh sjednotil podmínky prodeje. Jednoduše příjdete k vybranému prodejci dané značky, vyberete si auto, zaplatíte "českou" daň (VÍCE ZDE...) a zvolíte si dealera, ke kterému budete jezdit na záruční servis.

"Záruční servis a opravy se řeší v autorizovaném servisu, který si zákazník vybere. Menší komplikace mohou nastat pro servis, který musí složitěji proúčtovávat prodejci v zahraničí servisní úkony apod. (Každá automobilka má tento systém nastavený odlišně). To ale zákazníka nemusí zajímat," říká Ladislav Janda z internetového obchodu s auty Automodul.

"Klient, který přijede k českému dealerovi s tím, že u něj chce servisovat v zahraničí zakoupené auto, by měl dostat stejné služby, jako osatní," doplňuje Janda .

Ale upozorňuje: "V praxi záleží na tom, jaký postoj k němu dealer zaujme. Protože u něj zákazník auto nezakoupil, může se stát, že bude až "poslední v řadě", nebude zahrnut do systému bonusů, slev... Nemělo by to tak být, ale stát se to může."

Jediná komplikace může nastat v případě, že se na voze projeví poruchy, na základě kterých bude chtít zákazník auto vrátit (opakující se nebo neodstranitelná závada...). V takovém případě se reklamace uplatňuje u prodejce, u kterého bylo auto zakoupeno - tedy v tomto případě v zahraničí.

"Administrativa a náklady spojené s dovozem auta z ciziny vyjdou na 10 až 25 tisíc, nejde ale rozhodně o masovou záležitost," říká Janda. "Českých dovozců se to podle mého vůbec nedotklo."

"Dovézt auto ze zahraničí se vyplatí od nějakých 800 tisíc výš," říká Ladislav Janda. "Raději bych to vymezil vyšší střední třídou (Audi A6) a výše."





Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Kia cee´d AKČNÍ CENA NA...
Kia cee´d AKČNÍ CENA NA...

r.v. 2014, naj. 54 000 km, diesel
264 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.