Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Srovnávací test: Renault Clio zvítězil u odborné i laické poroty

  11:23aktualizováno  11:23
- Celkovým vítězem srovnání čtyř vozů kategorie malých aut, které proběhlo na opuštěném letišti, se stal Renault Clio 1,4. Pouze v porovnání vnitřního prostoru ho pokořila Škoda Felicia 1,6, avšak jen podle názoru poroty odborníků - běžní řidiči opět vsadili na Clio. Mazda 121 oslovila porotce svým šestnáctiventilovým motorem 1,25, Volkswagen Polo 1,4 zapůsobil dílenským zpracováním.

Přímo na letišti hodnotily auta dvě poroty. První tvořila šestice odborníků zabývajících se testováním nových vozů, v druhé, laické porotě, zasedlo pět řadových motoristů. Porotci posuzovali tři základní kritéria čtveřice aut: karoserii včetně interiéru, podvozek a motor s převodovkou. Celkovým vítězem těchto srovnání se stal Renault Clio.

POROTY SE V NÁZORU NA KAROSERIE LIŠILY
Poroty se neshodly jen v názoru na velikost a praktičnost karoserií. Zatímco odborníci umístili na první příčku kabát Škody Felicie, laici dali přednost opět Renaultu Clio. Méně bodů pak dostal interiér Volkswagenu Polo, peloton uzavírala Mazda 121.
Škodovka přesvědčila zejména prostorem a přístupem na přední i zadní sedadla, také v objemu a v možnosti využití zavazadlového prostoru jí ostatní nemohly konkurovat. Naopak hodně ztrácela vinou nepohodlných a hůře tvarovaných sedadel. Právě na nich ale získalo cenné body Clio. Jeho sedadla jsou příjemně měkká, a přesto v zatáčkách tělo podrží. Clio o něco zaostalo za Felicií v prostoru na zadních sedadlech, zvlášť pasažéři vyššího vzrůstu si stěžovali na málo místa pro hlavu. Stejně tak objem zavazadlového prostoru není u Clia výjimečný, jeho využitelnost a čalounění jsou ale prý ukázkové.
Zástupce francouzské automobilky těžil z toho, že byl z testovaných vozů modelově nejmladší. To je znát na designu, jízdních vlastnostech i vnitřní výbavě. "Kdybych hodnotil srdcem, Cliu bych dal maximum a ostatní bych odsunul někam dozadu," řekl stručně a výstižně Michal Kolář z laické poroty.
Mazda 121 má podle obou porot nejméně místa na zadních sedadlech, kritiku sklidilo i otevírání kufru - je možné jen klíčkem. Naopak nadprůměrně byla hodnocena sedadla Mazdy a prostor pro nohy spolujezdce na předním sedadle. 
Vnitřní prostor, hlavně do délky i šířky, ale chyběl Volkswagenu Polo. Moc se nelíbil ani kufr, který je navíc nejmenší a ani s jeho využitelností to není valné. "Připomíná mi hlubokou vaničku," okomentovala zavazadlový prostor Pola zástupkyně laické poroty Martina Klapková. "Je to ale Volkswagen, je z něj cítit solidnost," kontruje Michal Kovář a dokladem jeho hodnocení je i dobrý výsledek Pola v posouzení dílenského zpracování.

DOBRÝ PODVOZEK JE POHODLNÝ, ALE I TUHÝ
Při srovnávaní podvozků, kdy řidiči projížděli slalomovou dráhu, vyhýbali se překážce (losí test) a s pískotem gum brali ostrou zatáčku, kralovalo Clio. "Je pohodlné, příjemně měkké, ale při tvrdém projetí zatáčky vyhoví i sportovně založeným řidičům," komentoval Clio Petr Jansa, redaktor Motorevue Českého rozhlasu 1. Jak ukázal běžný provoz, Clio dobře tlumí příčné i podélné nerovnosti, ve městě řidiči ocení jeho ovladatelnost.
"Mazda 121 je vhodná pro ty, kdo se chtějí za volantem vyřádit," řekl na adresu druhého auta v pořadí Ladislav Hynek, šéf testovacích jezdců Ústavu pro výzkum motorových vozidel. "Má tvrdší až motokárový podvozek a i ve smyku se dá řídit." Svou roli v dobrém hodnocení hrála i příkladná ovladatelnost Mazdy při běžné rodinné nebo rychlé sportovní jízdě. Příznivý dojem navíc umocnil robustní volant.
Na bronzový stupínek si v hodnocení podvozků dojelo Polo. "Tohle auto se pěkně vodí a má přesné řízení, ale při přejíždění příčných nerovností je příliš tvrdé," prohlásil o něm Vladimír Petruš z laické poroty. Všichni zúčastnění se shodli na tom, že posilovač řízení, který je u všech ostatních testovaných vozů samozřejmostí, Polu výrazně chybí.
S odstupem skončila v hodnocení podvozku poslední Felicia. Ztrácela v ovladatelnosti, při průjezdu ostrou zatáčkou jen stěží držela jízdní stopu a v slalomu se v porovnání s ostatními těžkopádně převalovala ze strany na stranu. Svůj díl viny nese i to, že se řidiči Felicie jen těžko hledá optimální pozice za volantem. Ten není výškově nastavitelný a jeho sklon má k ideálu daleko. Felicia nepřesvědčila ani tlumením nerovností a její brzdy měly nepříjemně pomalý nástup, přičemž ostatní vozy reagovaly na sešlápnutí brzdy bezprostředně.

U MOTORŮ SE CENÍ SÍLA A TICHÝ CHOD
Trojice vozů měla pod kapotou pětasedmdesát koňských sil, Polo jich mělo o patnáct méně - přesto patří ve své třídě k nejdražším.
V pružnosti a jízdní dynamice si to o titul vítěze testu rozdalo Clio a Mazda 121. Mazda s malým zdvihovým objemem měla jako jediná šestnáctiventilový motor, který překvapil svým zátahem odspodu a ochotou rychle se vytáčet. Navíc byl i příjemně tichý. Osmiventilové Clio se Mazdou nenechalo zahanbit. Pozadu, tentokrát bok po boku s Polem, zůstala Felicia. Ta, i přes nejobjemnější motor a podle firemních údajů i s největším točivým momentem, působila proti prvním dvěma autům těžkopádně. Podíl viny na tom může nést i o sto kilogramů vyšší pohotovostní hmotnost než u konkurentů. Motor Felicie byl ze srovnávané čtyřky také nejhlučnější. Nejslabší Polo působilo až do devadesátikilometrové rychlosti živě, pak však chybějících patnáct koní bylo znát. "Hlavně při plném obsazení je Polo lenivější než ostatní," postěžovala si Martina Klapková.

Testované vozy v základních verzích

Model

Škoda Felicia 1,6 LX

Renault Clio 1,4 RT

Mazda 121 1,25 16V - Ford Fiesta 1,25 Trend

Volkswagen Polo 1,4

Výkon motoru (kW/k)

55/75

55/75

55/75

44/60

Max. točivý moment(Nm)

135

114

110

116

Počet ventilů na válec

2

2

4

2

Maximální rychlost (km/h)

170

170

170

160

Zrychlení 0-100 km/h (s)

12

12,1

12,7

14,9

Spotřeba (l/100 km) 1)

10,1/6,1/7,6

8,8/5,6/6,8

9,2/5,7/7,0

8,7/5,2/6,5

Rozměry d/š/v (mm)

3855/1635/1415

3775/1640/1420

3830/1635/1330

3715/1655/1420

Rozvor (mm)

2450

2470

2446

2400

Objem zavazadlového prostoru (l)

272/967

255/1035

250/930

245/975

Výbava porovnávaných vozů

Airbag řidiče/spolujezdce

9800/19 600 oba

ano/9900

ano/ne 2)-ano/6760

11 729/15 488

Boční airbagy

8900

9900

ne-ne

ne

ABS

19 800

24 000

ne 2)-22 460

23 485

El. ovládaná přední okna

7000

9000

8950-12 270 3)

17 593 3)

Klimatizace

25 000

35 000

ne 2)-26 560

35 101

Posilovač řízení

ano

ano

ano-ano

17 900

Centrální zamykání

7400 4)**

ano

13 735-12 270 3)

17 593 3)

Cena (Kč)

284 900

329 900

306 800-314 100

311 100

Poznámka: 1)město/mimo město/kombinace,; 2)součást paketů vyšší výbavy; 3)elektrická okna s centrálním zamykáním; 4)včetně alarmu

Pramen: AUTO MOTO

 

Hodnocení srovnávaných aut - odborná porota

Model

Škoda Felicia 1,6

Renault Clio 1,4

Mazda 121 1,25

Volkswagen Polo 1,4

KAROSERIE A INTERIÉR

Prostor na předních sedadlech

9

8

7

7

Prostor na zadních sedadlech

8

6

5

6

Přístup na přední sedadla

8,5

8

7,5

8

Přístup na zadní sedadla

8

6

6

7

Sedadla

6

8

7

7

Využití zavazadlového prostoru

8

7

6

6

Přístup k zavazadlovému prostoru

8

7

6

7

Výhled z vozu

8

8

7,5

7

Vybavení interiéru

6

8

7

6

Dílenské zpracování

7

8

7

8

CELKEM

76,5

74

66

69

PODVOZEK

Jízdní vlastnosti (v krajních mezích)

6

9

9

8

Řízení a ovladatelnost

6

9

8

7

Tlumení nerovností

6,5

9

6,5

6

Brzdy

6

9

8

7

CELKEM

24,5

36

31,5

28

MOTOR A PŘEVODOVKA

Výkonnová charakteristika

7

8,5

8,5

6

Pružnost

7

9

9

7

Řazení/odstupňování převodovky

6

9

8

7

Hluk

6

8

8

7

CELKEM

26

34,5

33,5

27

Poznámka: Hodnocení je stupnicí od 1 (zcela nevyhovující) do 10 (špičkový). Hodnocení je výsledkem testovacích jízd šesti řidičů, zabývajících se testováním nových aut

Pramen: AUTO MOTO

Hodnocení srovnávaných aut - laická porota

Model

Škoda Felicia 1,6

Renault Clio 1,4

Mazda 121 1,25

Volkswagen Polo 1,4

KAROSERIE A INTERIÉR

Prostor na předních sedadlech

8

9

7

7

Prostor na zadních sedadlech

8

7

5

6

Přístup na přední sedadla

8

8

7

7

Přístup na zadní sedadla

7

7

6

6

Sedadla

7

8

7,5

6,5

Využití zavazadlového prostoru

9

8

7

7

Přístup k zavazadlovému prostoru

9

8

7

8

Výhled z vozu

8

9

8

7

Vybavení interiéru

5

7

6

6

Dílenské zpracování

6

8

7

7

CELKEM

75

79

67,5

67,5

PODVOZEK

Jízdní vlastnosti (v krajních mezích)

6

9

9

7

Řízení a ovladatelnost

6

9

8

7

Tlumení nerovností

7

9

7

8

Brzdy

6

9,5

7

9

CELKEM

25

36,5

31

31

MOTOR A PŘEVODOVKA

Výkonnová charakteristika

6

9

7,5

6

Pružnost

6

7

7

6

Řazení/odstupňování převodovky

5

8

7

7

Hluk

6

8

8

6

CELKEM

23

32

30

25

Poznámka: Hodnocení je stupnicí od 1 (zcela nevyhovující) do 10 (špičkový). Hodnocení je výsledkem testovacích jízd pěti řidičů, kteří zastupovali motoristickou veřejnost

Pramen: AUTO MOTO

Největší a nejpraktičtější kufr má z porovnávaných aut Škoda Felicia (druhé vpravo)

Kvarteto vozů na startu srovnávacího testu.

Renault Clio dokázal, že nejnovější modely mají většinou navrch před modely staršími.

Autor:




Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.