Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stará, nebo nová fabia? Koupit ještě můžete obě, nová je lepší

aktualizováno 
Škoda Fabia je po octavii a rapidu třetí nejprodávanější auto v Česku. Právě nová fabia se tento týden stala miliontou letos vyrobenou škodovkou. Hodně lidí teď řeší dilema: „novou a dražší, nebo starou za dobré peníze?“

Už zase mám nový mobil. A opět se s tím starým nedá srovnat: jemnější displej, lepší foťák, rychlejší procesor, víc paměti, novější Android... A stojí stejně jako před časem ten starý. Jenže funguje to podobně i u aut? Je nová generace vždy technicky lepší a lépe vybavená než ta odcházející? Pokusili jsme se to zjistit a srovnávací test tentokrát pojali jako sportovní utkání – budeme tedy hrát na skóre. K porovnání jsme si vybrali novou, třetí generaci Škody Fabia a její předchůdkyni.

Škody Fabie v číslech

III. generace

  • motory
benzinové 1.0 MPI (44 a 55 kW), 1.2 TSI (66 a 81 kW)
naftové: 1.4 TDI (66 a 77 kW)

  • délka/šířka/výška/rozvor: 3 992/1 732/1 467/2 470 mm
  • velikost kufru 330 l
  • zákl. výbava: 6x airbag, ABS, ESP, XDS+; bez rádia, příplatek za klimatizaci 5 000 Kč

II. generace

  • motory
benzínové 1.2 HTP (51 kW), 1.4 MPI (63 kW), 1.2 TSI (63 a 77 kW)

Vzhledem k tomu, že se doprodávají jen skladové vozy, je nabídka motorů omezená. Nejčastěji seženete benzínové, dieselové verze se nám mezi skladovkami najít nepodařilo.

  • délka/šířka/výška/rozvor: 4 000/1 642/1 498/2 451 mm
  • velikost kufru 315 l
  • zákl. výbava: 6x airbag, ABS, ESP,rádio, příplatek za klimatizaci 10 000 Kč

Obě auta jsou nyní v prodeji současně, protože jsou stále ještě k sehnání nové skladové fabie druhé generace. Nejnovější model 1.2 TSI (81 kW) jsme si půjčili přímo od automobilky, zánovní vůz druhé generace 1.2 TSI (77 kW) jsme sehnali v Auto ESA, které se specializuje na prodej škodovek. Nová fabia měla černou barvu a byla v nejvyšší výbavě Style se spoustou doplňků, takže se její cena vyšplhala ke 400 tisícům korun.

Bílá předchůdkyně byla také v plné výbavě (Elegance). Jen její cena už byla téměř poloviční, něco přes 200 tisíc. 

Starší je vždy o něco levnější

Cenu jsme se rozhodli do souboje nezapočítávat, hodnotili jsme jen vlastnosti obou vozů. Právě cena ale bude v tomto souboji u těch, co se mezi starou a novou generací, rozhodující. Podle aktuálních ceníků nyní přijde nová fabia 1.2 TSI (81 kW) v nejvyšší výbavě Style na 319 900 Kč. Slabší verze s 66 kW je o 14 tisíc levnější. V nejnižší výbavě stojí tento vůz s litrovým tříválcem 235 tisíc korun (s klimatizací). Předchůdkyně je samozřejmě vždy levnější. Ve vybavené akční verzi Ambition Tour s motorem 1.2 TSI (63 kW) ji u dealerů najdete zhruba od 240 tisíc korun; podobně stojí i s motorem 1.4. Základní provedení s tříválcem 1.2 HTP jsou k mání i za 229 tisíc.

Škoda Fabia druhé a třetí generace

Design 1:0

První bod získává nová fabia za design. Její ostře řezané linky se sice už lehce okoukaly na octaviích a rapidech, ale i tak působí hodnotněji a hlavně moderněji než u předchůdkyně. Novinka má také propracovanější detaily a nadčasovější design. Podstatně hezčí je také interiér.

Jízdní vlastnosti 2:0

Další bod dostává letošní fabia za ohromně jistý podvozek. Přilnavost auta k vozovce je i díky systému „aktivního diferenciálu“ XDS+ vynikající. Zatáčky vykrouží brilantně a je skoro nemožné ji utrhnout do smyku. Za to vděčí platformě z Volkswagenu Polo. Starší fabia nepůsobí zejména při rychlejší jízdě zdaleka tak jistě. A ještě jednu věc musíme zmínit: nová fabia má mnohem lepší odhlučnění kabiny, což oceníte zejména při dálniční jízdě na povoleném limitu.

Škoda Fabia druhé a třetí generace

Komfort 3:1

Remízu jsme oběma rivalkám přiznali v kategorii pohodlí – bod dostaly obě. Novinka je nesmírně komfortní i na nízkoprofilových gumách (215/45/R16). O dírách víte jen díky tlumenému bouchnutí někde v dálce. Vyžehlí i drnčivé dlažební kostky a uvnitř auta nic ani nevrzne. Stará fabia nás na rozbité cestě rozmazlovala ještě víc. Například retardéry odtlumila lépe. Fakt, že se za to platí většími náklony v zatáčkách, nebude většinu majitelů moc trápit. Jen k tomu potřebovala vyšší pneumatiky (195/55/15).

Co se týče posezení, vpředu jsme neměli výhrady ani u jednoho z aut, místa je v obou dost. Také možnosti nastavení jsou příkladné. U zadních sedadel se nám trochu víc líbilo sezení ve starším modelu – sedáky jsou o pár centimetrů výše, takže lépe podepřou nohy. Je to tím, že novinka je o tři centimetry nižší, a protože místa nad hlavou mají cestující v obou vozech stejně, muselo jít sedadlo níže.

Ergonomie a praktičnost 4:1

„Dvojkové“ fabii zde novinka ujíždí o parník. Už jen tím, že je širší v oblasti loktů řidiče, a to hned o čtyři centimetry, vzadu o jeden. Také kufr má novinka větší, byť jen o 15 litrů. Velká pochvala pro nový model míří k vybavení výplní zadních dveří držáky, do nichž dáte litrovou lahev, stejně jako je to i vpředu. Ve staré fabii se tam vejde leda tatranka...

Škoda Fabia druhé generace

Škoda Fabia druhé generace

Škoda Fabia třetí generace

Škoda Fabia třetí generace

Novinka je na tom rozhodně lépe i v ergonomii. V prvé řadě má logičtěji umístěný pětipalcový dotykový displej navigace. Je nahoře, mnohem blíže zornému poli řidiče – přesně v těch místech, kde má starší fabia trochu nesmyslně ovladače klimatizace.

Novinka navíc umí „zrcadlit“ obraz z mobilního telefonu, čímž je řešena i již zmíněná navigace. Jen drobná poznámka: poslední „dvojkové“ fabie už od letošního léta dostávaly modernizovaný volant, stejný, jako je v novince. Testovaná má ovšem ještě ten původní.

Motor a spotřeba 5:2

Do testu přijely obě fabie s motory 1.2 TSI – novinka se ovšem chlubí o 4 kW vyšším výkonem (81 vs 77 kW). Novější fabia byla vybavena sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG, jež občas při razantnějším rozjezdu malinko tápala, který stupeň zařadit. Starší měla klasický pětistupňový manuál.

Slabší motor nám nepřišel o moc letargičtější, nezaostával ani v pružnosti. Třeba při zrychlení z 90 na 130 km/h na tom byly oba prakticky stejně. Čtyři kilowatty výkonu, o něž novinka posílila, nejsou výrazně znát. Zanedbatelný je rozdíl v maximálních rychlostech i zrychlení z nuly na 100 km/h.

Fotogalerie

Zastavíme se jen u spotřeby – ta by papírově měla být u novinky nižší o půl litru: 4,8 vs. 5,3. Oběma agregátům jsme však při stejném jízdním režimu (dálnice/město) naměřili téměř stejně: 6,5 nové, starší pak 6,7 litru. A to při normálním klidném ježdění. Takže opět remíza.

Závěr: nová vyhrává

Výsledek našeho srovnání vystihuje, jaká nová fabia je: tedy výrazně lepší než ta dosavadní. Nejnovější škodovácký přírůstek se bude líbit hlavně těm, kteří se rádi svižně projedou – v tomto směru nemá ve své třídě momentálně konkurenci. A i když za ni zaplatíte víc než za končící generaci, vyplatí se to.





Nejčtenější

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Další z rubriky

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Lexus LC
Supersport s přehazovačkou je první hybrid, který řidiče baví

U Lexusu jsou frajeři, že takové auto v této podobě dovedli do výroby. Kupé LC je automobilová socha a navíc i technická lahůdka. Za 2,8 milionu.  celý článek

Tuktuk Bajaj
Nejbizarnější motoristický zážitek je jízda tuktukem. Rád dělá kotrmelce

Byl to jeden z nejbizarnějších zážitků mého motoristického života, a to jsem jezdil už skoro se vším, co má čtyři kola. No jo, on má vlastně tuktuk jen tři,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.