Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Srovnávací test: trpaslíci předčí Felicii jen ve městě

  14:29aktualizováno  14:29
- Tuzemský automobilový trh se nese ve znamení souboje Škoda Felicia proti všem. Právě proto se na startovací dráhu srovnávacího testu tentokrát proti Felicii postavila dvojice novinek mezi minivozy - Fiat Seicento a Daewoo Matiz. Nic nevadilo, že Felicia podle zavedeného škatulkování patří mezi vozy kategorie "malé". Všechny tři totiž spojuje to nejdůležitější - jejich cena.

Nejlevnější Seicento stojí 209 900 korun, základní Matiz přijde na 210 900 korun a konečně akční model Felicia X.LINE (40 kW) se prodává za 214 900 korun. Protože dlouhodobým testem MF DNES projíždí nejžádanější Felicia s padesátikilowattovým motorem (od 243 900 korun), nebyly motory nosným bodem srovnávacího testu. Mnohem důležitější bylo například srovnání jízdního pohodlí, využití zavazadlového prostoru, manévrovatelnost a jízdní vlastnosti.
Ukázalo se, jak velkou výhodou minivozů jsou jejich malé rozměry. Uměle vytvořená mezera 4,2 metru v řadě stojících aut řidiče Felicie hodně potrápila. Nejenže s vozem dlouhým 3883 milimetrů trvá popojíždění déle, ale i chybějící posilovač řízení dělá z parkování auta s těžkým motorem kulturistický počin. U obou miniaut při parkování nepřítomnost posilovače řízení nevadila, lehké pohonné jednotky práci s volantem neztěžovaly. "Já se nedivím, že některá žena parkování s Felicií raději vzdá a zaparkuje o blok dále, než aby se s volantem dřela," komentoval ztuha jdoucí řízení Ladislav Hynek z Ústavu pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV). To malý Fiat (3320 mm délky) vklouzl do vymezené mezery jako klíč do zámku. U o něco delšího Daewoo byl jediným problémem špatný přehled za zkosenou přídí. "Že jsem tam měl ještě třicet centimetrů místa?" divil se Ladislav Hynek po zaparkování Matize. "Je těžké určit, za jak dlouho se řidič u tohoto auta naučí správně odhadovat vzdálenosti." Podstatnou roli při parkování hraje i poloměr otáčení. Fiat Seicento je na tom o pár centimetrů lépe než Daewoo Matiz. Felicia však potřebovala při otočení o sto osmdesát stupňů o celou svou šířku více prostoru než minivozy.
Když se auta seřadila těsně vedle sebe, přišlo na řadu srovnání pohodlnosti nastupování na přeplněném parkovišti. Na výbornou obstál Matiz. Jeho sedadla jsou výš než u konkurence, což ocení hlavně starší cestující. Opakem je Felicia, do které řidič i spolujezdci hluboko zapadnou a o to je pak vystupování náročnější. Seicento se zařadilo někam doprostřed, jeho nevýhodou jsou hlavně delší dveře, podél kterých je třeba se protáhnout.
Ačkoliv Daewoo Matiz patří podle svého původu mezi minivozy, svým obdivuhodným vnitřním prostorem spíše konkuruje Felicii. Tuzemská stárnoucí královna přitom patří ke špičce své třídy (viz srovnávací test v AUTO MOTO 19. 8. 1998). Matiz je však zvláštní svým pětidveřovým provedením a vyšší karoserií. Seicento má homologaci jako vůz 2+2, což znamená, že zadní sedačka je brána jako nouzová. A proto nikdo nemůže počítat s tím, že by Seicento využíval pro pravidelný převoz více než dvou osob. Menší rozměry Fiatu jsou znát i při porovnání místa na předních sedadlech, kde Matiz nabízí prostor i pro vzrostlejší pasažéry.
Zajímavé bylo i přímé porovnání zavazadlových prostorů. Jasným vítězem je pochopitelně největší Felicia, druhé Seicento přesvědčilo jak objemem, tak i využitelností zavazadlového prostoru. Nejmenší Daewoo trpělo malým přístupovým otvorem, prohrálo i při rozšiřování zavazadlového prostoru sklopením zadních sedadel. Zatímco u prvních dvou jmenovaných stačí jednoduše vyjmout hlavové opěrky a sedadlo sklopit, u Matize musí řidič vzít do ruky šroubovák. Podle návodu k obsluze totiž neexistuje jiný způsob, jak vyndat zadní opěrky hlavy, než je vysadit po odjištění dvou pojistek právě šroubovákem.
Hodně se diskutuje o kvalitě zpracování u malých vozů, která většinou pokulhává za většími automobily. Zatímco Felicia patří k slabšímu průměru, příjemně překvapil Fiat. Dílenské zpracování předchozího Cinquecenta nebylo nejlepší, nyní s ním hodně kontrastovaly použité materiály i kvalita zpracování. To se projevilo třeba i na celočalouněném zavazadlovém prostoru. To Matiz má na podlaze jen kus mačkavého koberce a chybí mu madlo na zavírání. Seicento posbíralo body za uspořádání interiéru, nabízí dostatek odkládacích ploch, široké kapsy ve dveřích a odvážně řešenou palubní desku. Matiz má z porovnávané trojky zase nejlepší sedačky, u Felicie se do nich člověk hluboce propadne, Seicentu chybí výraznější boční vedení. Pro všechny tři srovnávané vozy platí, že se při jízdě na městských kostkách interiér rozdrnčí.
Zatímco v zahraničí slouží minivozy a koneckonců i Felicia spíš jako druhé auto do rodiny a na nákupy do města, v Česku se s těmito vozy jezdí i na delší cesty. Nejhůře se ovládá Felicia, kde je absence posilovače znát i při jízdách mimo město. Řidič musí vyvíjet větší sílu a dávat větší pozor na to, kam auto jede. "Seicento jede jak po kolejích, poslouchá na každé hnutí volantu. Oproti Daewoo a Škodě má však pedály příliš blízko u sebe," hodnotí vozy Ladislav Hynek po několikanásobném projetí slalomem a po několika vyhýbacích manévrech v takzvaném losím testu. "U Felicie se člověk při řízení nadře, Matiz je zase hodně nervózní, na vině je nejspíš jeho vysoké těžiště. To se negativně projevuje i při jízdě na samé hranici fyzikálních zákonů. Matizu se v losím testu dokonce zvedalo zadní vnější kolo." Seicento i Felicia byly ohodnoceny v jízdních vlastnostech stejně, byť každé si vybojovalo body po svém. Felicia díky většímu a jistějšímu vedení, Seicento zase pro svoje takřka motokárové vlastnosti.
V testu srovnávaná padesátikilowatová Felicia měla nad oběma vozy motorově navrch, slabší motor v levnějším provedení X.LINE však takovou dynamiku a výkony pochopitelně nemá. Přesto je výkonnější než oba konkurenti, za zmínku stojí hlavně vysoký točivý moment. V akceleraci a testu maximální rychlosti u Matize a Seicenta vítězilo Daewoo, v praktických zkouškách na dálnici však oba motory rychle ztrácely dech při sebemenším stoupání. Při delších cestách se na jízdním pohodlí řidiče a pasažérů projevil i vnitřní hluk, kterým trpí hlavně Felicia, nejlépe v tomto ohledu vyšel ze srovnání Fiat.
Neopomenutelným faktem srovnání minivozů a malého auta je i otázka bezpečnosti. "My máme takovou zkušenost, že ve větších autech dopadla pro posádku nehoda vždy lépe než v autě menším," říká Ladislav Hynek. Vzhledem k chybějícím deformačním zónám by bylo ideální, aby v minivozech nechyběly dvojice předních i bočních airbagů. To by však jejich cena šla prudce nahoru. Navíc boční airbagy zatím v příplatkové výbavě nemá žádné ze srovnávaných vozidel. U minivozů je zvlášť děsivá představa bočního nárazu, byť mají všechny tři porovnávané automobily bezpečnostní výztuhy ve dveřích.

 

Hodnocení srovnávaných aut

Model

Fiat Seicento S

Daewoo Matiz S

Škoda Felicia

KAROSERIE A INTERIÉR

Prostor na předních sedadlech

5

7

8

Prostor na zadních sedadlech

3

7

8

Přístup na přední sedadla

7

9

5

Přístup na zadní sedadla

4

8

8

Sedadla

5

7

5

Využití zavazadlového prostoru

7

6

9

Přístup k zavazadlovému prostoru

8

5

8

Výhled z vozu

9

5

8

Vybavení interiéru

9

6

8

Dílenské zpracování

7

5

7

Celkem

64

65

74

PODVOZEK

Jízdní vlastnosti (v běžném provozu)

8

6

8

Jízdní vlastnosti (v krajních mezcích)

7

5

7

Řízení a ovladatelnost

9

7

5

Tlumení nerovností

7

5

7

Brzdy

8

7

8

Celkem

39

30

35

MOTOR A PŘEVODOVKA

Výkonová charakteristika

6

7

9*

Pružnost

6

8

9*

Řazení/odstupňování převodovky

6

4

6*

Hluk

8

7

6*

Celkem

26

26

30*

Poznámka: Hodnocení je stupnicí od 1 (zcela nevyhovující) do 10 (špičkový). Hodnocení je výsledkem testovacích jízd tří řidičů (vedoucího zkušebních řidičů ÚVMV a dvou redaktorů MF DNES); *motor s výkonem 50 kW

Mléčná čokoládová tyčinka znamená pro dítě malou kalorickou bombu.

Tuto značku mohou mít pouze produkty ekologického zemědělství, kterou uděluje a garantuje komise ministerstva zemědělství.

Obsluha doporučuje zpočátku jen tři minuty kyslíkového osvěžení.

Pasta Clinomyn ya 63,50 Kč.

Autor:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Autofotka týdne: První auťák má ve třech letech, jezdí s ním Newcastlem

Brit Keith Mitchell vyrobil pro svého tříletého syna funkční elektrickou...

Keith Mitchell z britského Newcastlu je otec roku: svému tříletému synovi Oscarovi postavil k narozeninám dokonalou...

Autovychytávky: Dominik bojuje s horkem, lednici nakonec ocenili chodci

Otestovali jsme autochladničku. Posloužila i jako krámek se zmrzlinou

Lednice původně určená do kufru auta se dá využít i jinak, redaktor iDNES.cz Dominik Vršanský to vyzkoušel. Největší...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Najdete na iDNES.cz