Srovnávací testy MF DNES: Nafta poráží konkurenty, benzin zaostává

Jedno vítězství a jedno druhé místo -
to jsou výsledky Škody Fabia ve dvou srovnávacích testech, které uspořádala MF DNES spolu s pořadem České televize Jízda. Fabia se poměřovala s přímou konkurencí ve třídě malých vozů.

Výhry se dočkala Škoda Fabia 1.9 SDI, za níž se ve srovnávacím testu (MF DNES - 26. dubna 2000) na druhé příčce umístil Volkswagen Polo 1.9 SDI, třetí byl Peugeot 206 společně s Fiatem Punto 1.9 D a poslední skončila Škoda Felicia 1.9 D. Nejvyšší bodové ohodnocení dostala fabia od poroty za nízkou spotřebu nafty, prostornou karoserii, jistý podvozek a tichý motor. Jediné závažnější výtky se týkaly motoru, který se v porovnání s konkurenty ukázal méně pružný. Škoda Fabia 1.9 SDI Classic stojí 339 900 korun. Navzdory rostoucímu zájmu o naftové motory však v tuzemsku zůstávají nejžádanější malé vozy s benzinovými motory o výkonu kolem 50 kilowattů. Ve srovnávacím testu pětice zástupců této kategorie (MF DNES 29. 12. 1999) zvítězil Fiat Punto 1.2. Za druhou Fabií 1.4 (50 kW) byl třetí Renault Clio 1.2, čtvrtý skončil Opel Corsa a poslední příčka zbyla stejně jako v testu naftových vozů na škodu Felicia 1.3 (50 kW). Porota, která hodnotila-vozy na dráze na letištní ploše mimo běžný provoz, opět vyzdvihla prostor a bezpečné jízdní vlastnosti fabie, naopak kritiku sklidil líný, a přitom mezi srovnávanými automobily nejžíznivější benzinový motor. Kromě už zmíněných vlastností, které Škodu Fabia zdobí, ukázaly testy MF DNES i na další typické znaky automobilu. "Zpracování fabie působí výborně," hodnotil jeden ze zástupců poroty Jakub Stehlík, redaktor pořadu Jízda. Další porotkyni, Erice Hlaváčkové, která pracuje jako překladatelka a profesionální řidička, se nezamlouvaly tvary přístrojové desky fabie. "Kdo má možnost přesednout do fabie z Peugeotu 206, tomu se nemůže škodovácká přístrojová deska líbit," soudila Erika Hlaváčková. "U fabie mi vadí středový panel, který mne tlačí do nohy," všiml si další porotce, vysokoškolský student Lukáš Kučera. "Konečně má škodovka výborné sedačky, které chyběly hlavně felicii," řekl Ivan Zatyko, povoláním zkušební technik automobilů. A na adresu benzinového motoru 1.4 (50 kW) nejčastěji z úst porotců zaznělo. "Jeho elasticita je podprůměrná." Součástí redakčních srovnávacích testů je tradičně také srovnání cen vybraných náhradních dílů pro testované vozy. Škoda Fabia 1.4 (50 kW) se zařadila mezi Škodu Felicia, která je v ceně součástek tradičně nejlevnější, a zahraniční automobily s díly obvykle dražšími. U naftové fabie se projevily vyšší náklady na údržbu motoru z koncernu Volkswagen. Fabia s motorem 1.9 SDI je v cenách náhradních dílů plně srovnatelná se zahraničními vozy, které v některých případech dokonce překonává.