Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEOobjev: Nový ssangyong změní barvu na přání

aktualizováno 
Apríl auto.idnes.cz - SsangYong byl ještě před rokem na zavření. Výroba stála a čekalo se, co s ním bude. Korejská značka se ale přestupem do týmu indického koncernu Mahindra & Mahindra zmátořila. Pokouší se o návrat do Evropy s novým modelem a navrch má lak jako nikdo na světě. Stačí mít v kapse iPhone.

Nový model Korando má velmi atraktivní vzhled, který mu dala italská ikona autodesignu Giorgetto Giugiaro. Oblým tvarům navíc lichotí originální prvek výbavy: lak karoserie, který mění barvu. Henry Ford v začátcích masového automobilismu říkal o svém legendárním modelu T, že ho můžete mít v jakékoliv barvě, pokud bude černá. U SsangYongu je to stejné, jen si musíte koupit bílé korando.

O nové vychytávce prozatím automobilka moc nemluví. Ale když si pořídíte nejnovější model značky v bílém lakování a přikoupíte si ve speciálním on-line obchodě za pět dolarů aplikaci LIRPA pro iPhone, můžete ráno vyrazit v autě, které přesně pasuje k vašemu outfitu.

Jiné řešení

Američtí vědci už několik let pracují na jiném řešení podobného problému. Pro změnu barvy používají elektřinu. Proud pouštějí do speciálního polymerového laku, který obsahuje paramagnetické nanočástice. Proud vytvoří elektrické pole, které změní vzdálenost mezi krystalky, což se projeví na odrazivosti světla. Tím se změní barva, kterou lidské oko vnímá.

S ovládáním částic pomocí magnetického pole pracují také výrobci tlumičů, kteří tak mění jejich tuhost. Dnes tyto tlumiče používá mnoho automobilek. Stačí zmáčknout tlačítko a podvozek přitvrdí.

SsangYong ale novou vychytávku stále testuje, proto se s ní tolik nechlubí. "Můžete zvolit jakýkoliv odstín, na který si vzpomenete," popisuje zdroj z evropského zastoupení automobilky, který nechce být jmenován. "Problém je, že můžete také navolit odstíny, které jsou zakázané. V Německu třeba nemohou jezdit auta s barvou chromu. V Saúdské Arábii zase růžová nebo zlatá (zlato musí být v Arábii pouze zlaté, nikoliv "kočičí" – pozn. red.)," vysvětluje. Značka prý bojuje s úřady, aby jí povolila všechny barvy. Má prý ale připravenou záložní variantu, že zablokuje v řídící jednotce vozu volby barev, které jsou zakázané.

Způsob, jakým se barva laku mění, je tajný. Podle nepotvrzených informací má hrát hlavní roli teplota. V jedné ze spodních vrstev laku jsou kanálky, do kterých aktivní termomanagement motoru na pokyn řídící jednotky ovládané na dálku mobilem vpouští teplý vzduch a ohřívá tím povrch karoserie. Různým teplotám pak odpovídá jiná barva laku.

Když není motor zahřátý, je korando vždy bílé. Podle zástupce automobilky prý není problém ani v zimním období. Po zahřátí můžete měnit barvy i v hlubokých mrazech.

SsangYong Korando

SsangYong Korando

Mělo by jít o podobnou technologii, kterou slibuje americký excentrický milionář a milovník motorů Alfred J. DiMora pro své dlouho připravované superfáro. V případě DiMory Natalia ale nebude možné změny barvy ovládat, postará se o to sluníčko zahřívající karoserii. Víc o projektu DiMora Natalia čtěte zde

SsangYong by mohl s novou technologií získat velký náskok před konkurencí právě teď. Kvůli japonskému zemětřesení automobilkám dochází zásoby pigmentů do některých barev, které používají na své vozy. Některé barvy si nyní neobjednáte. A protože se zatím ani nezačalo s obnovováním výroby důležité přísady, není jisté, kdy si třeba ford v barvě Tuxedo Black nebo červeně metalízovanou octavii objednáte. To korando stačí kupit v bílé barvě a máte i všechny ostatní.

Takové průkopnictví by od SsangYongu nepoučený zákazník nečekal. Byla to ale třeba právě v Evropě málo rozšířená automobilka, která pro svět vymyslela auto kombinující kupé a SUV. Jmenuje se actyon. Bohužel pro SsangYong, na podobně tvarovaném kříženci vydělalo až BMW, když uvedlo arogantní model X6, který jde hlavně v Česku na dračku.

Vážení čtenáři, dnes je 1. dubna, tedy APRÍL. Berte, prosím, tento článek jako aprílový žertík! Hezký zbytek dne přeje Auto.iDNES.cz.

Autoři:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Fiat Ducato 3.0 8 míst č.87.
Fiat Ducato 3.0 8 míst č.87.

r.v. 2007, naj. 215 000 km, diesel
279 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.