Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

SSangyong je zpátky v Česku. Malé SUV Tivoli je hezké a levné

Značka SsangYong se zkouší v Česku uchytit na třetí pokus, největší šanci u zákazníků bude mít určitě pohledné malé SUV s italským designem i jménem. Malé Tivoli za příjemnou cenu má našlápnuto na prodejní úspěch. Dojem kazí jen automatická převodovka.
Tivoli měří 4,2 metru a s rozvorem 2,6 m patří k největším ve své třídě. Nabízí...

Tivoli měří 4,2 metru a s rozvorem 2,6 m patří k největším ve své třídě. Nabízí prostornou kabinu, velkorysou pro čtyři dospělé cestující, i ti na zadních sedadlech mají pro nohy a hlavy dostatek místa. | foto: Martin Šidlákpro iDNES.cz

Zelí kimchi s tagliatelle na kari, to by byla mňamka, nad níž byste asi zaplakali. Ale když se smíchá korejský základ s italským a indickým kořením v automobilovém průmyslu, může to fungovat velmi dobře. Jako SsangYong Tivoli. Výrobek nejstarší korejské automobilky, která dnes patří indickému koncernu Mahindra, stejně jako italské studio Pininfarina, jež se podílelo na designu novinky. 

Tivoli

Tivoli je město přibližně 30 kilometrů východně od Říma. Bylo oblíbeným letním letoviskem movitých Římanů, papežů, kardinálů i římské šlechty, kteří zde stavěli své honosné vily. Nejslavnější je 

Villa d´Este ze 16. století, která je obklopena renesanční zahradou s terasami, sochami, fontánami a vodotrysky.

Značka SsangYong se zkouší v Česku uchytit na třetí pokus: poprvé se k nám podívala v 90. letech a pak po roce 2004. Auta měla bytelná, ale s hodně extravagantním vzhledem, což byl asi problém. Novinka pojmenovaná po italském městě Tivoli je už italsky elegantní. Tvar zadních světel sice dost připomíná lancii, ale auto je svébytným designérským dílem. Vzhled ještě můžete vylepšit třeba objednáním až osmnáctipalcových kol, odlišně lakované střechy nebo barevných pruhů na kapotě.

Tivoli nezaostává za konkurencí, není to levné asijské auto se zastaralou technikou. Verze s pohonem všech kol má vzadu standardně víceprvkovou nápravu. Systém 4x4 je řízen elektromagnetickou spojkou, která za běžných podmínek posílá výkon na přední kola a ta zadní připojuje podle potřeby automaticky – má ale i funkci Lock, umožňující pevně „zamknout“ čtyřkolku v poměru 50:50. Takže tam, kde konkurenti uvíznou v blátě nebo sněhu, tivoli jede dál.

Sofistikovaná náprava u čtyřkolky pracovala nad očekávání. Nerovnosti tlumí podvozek bez větších výtek, snad jen občas slyšíte hluk od tlumičů, což by mohla řešit menší kola s vyšším profilem, než byla 18“ na testovaném voze. Jinak je interiér dobře odhlučněný i ze strany od motoru, což je další příjemné překvapení.

Tivoli se cítí dobře ve městě nebo naopak v lehčím terénu, na ostřejší jízdu v zatáčkách není úplně stavěné a jeho přirozená nedotáčivost je cítit. Benzinová 1.6 o výkonu 94 kW je sice papírově hodně výkonná, ale oproti konkurenci má vcelku nízký maximální točivý moment: 160 Nm.

Výkonová špička je tak hodně vysoko, což si nerozumí s automatickou šestistupňovou převodovkou. Ta je největší slabinou vozu. Na rovině a při klidné jízdě docela funguje, ale když chcete, byť v mírném kopečku, přidat třeba na konci vesnice či při předjíždění, šlápnete na plyn – a nic se nestane. Automat váhá a s cuknutím přeřadí až s velkým zpožděním. Je proto třeba podřadit manuálně.

SsangYong Tivoli: interiér je pohledný, hezký je dobře tvarovaný volant i přístrojový štít s dvěma výraznými kruhovými budíky.

Auto v téhle konfiguraci ani neoslní vysokou papírovou spotřebou. Tam, kde třeba Peugeot 2008 1.2 96 kW slibuje 5,1 litru na 100 kilometrů, tivoli udává 8,4 litru. Na rozdíl od jiných je to ale údaj reálný, jezdili jsme za 8,6 litru.

Zajímavá cena

SsangYong Tivoli

1.6 e-XGI AT 4x4

  • Motor: čtyřválcový benzinový
  • Maximální výkon: 94 kW/128 k
  • Maximální rychlost: 160 km/h
  • Převodovka: 6stupňová automatická
  • Průměrná spotřeba udaná/v testu: 8,4/8,6 l
  • Délka/šířka: 4 195/1 795 mm
  • Výška/rozvor: 1 590/2 600 mm
  • Zavazadlový prostor: 327 l
  • Zákl. cena 1.6 e-XGI 2WD: 349 900 Kč
  • Cena testovaného vozu: 532 400 Kč

Některé cenové kombinace tivoli jsou velmi zajímavé. Začíná na 350 tisících za předokolku s manuálem a testovanou 1.6. Základní výbava je však velmi střídmá. Manuální klimatizace sice nechybí, ale nedostanete třeba ani rádio. Logičtější volbou by byl aspoň druhý stupeň výbavy, který to vše obsahuje, stejně jako třeba bluetooth handsfree či přední mlhovky – za 380 tisíc. Jen málo konkurentů je levnějších (Renault Captur 96 kW za 343 tisíc korun). Většina soupeřů má ovšem základní cenu vyšší než tivoli.

Stejně jako u nich si u ssangyongu citelně připlatíte za pohon všech kol. Sám o sobě sice stojí 34 tisíc korun, můžete ho však mít pouze s automatem za dalších 30 tisíc. Podobnou částku dáte za čtyřkolku třeba i u Suzuki Vitara (jen bez automatu). Konkurence s výjimkou zmíněné vitary, Mazdy CX-3 a Volkswagenu T-Roc pohon všech kol nenabídne, a i tyto tři vozy by ve srovnatelné konkurenci byly dražší.

Ještě lepší poměr cena/výkon pak nabídne tivoli u dieselu 1.6 e-XDI 85 kW, kde s automatem a čtyřkolkou zaplatíte ve stupni výbavy DLX s dvouzónovou automatickou klimatizací a předními i zadními parkovacími senzory 554 700 korun. Zkrátka: tivoli je prostorné a ne moc drahé auto s neokoukaným zevnějškem, který se vymyká průměru třídy malých SUV. Je to dobrý pokus, jak se uchytit na trhu, který se zdál být už rozebraný.

SsangYong Tivoli
Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...