SsangYong Korando 2011

SsangYong Korando 2011 | foto: SsangYong

SsangYong, výrobce nejošklivějších aut přežil a chystá jedno pěkné SUV

  • 51
Nejmenší jihokorejská automobilka přežila svou klinickou smrt. Koupila ji indická Mahindra a na trh pouští nový model Korando, který by se v Evropě mohl líbit. V SsangYongu podle všeho vyhlásili konec experimentům a svěřili návrh designu slavnému Giugiarovi. Je to ale jeho poslední nezávislá práce, italské designstudio totiž už patří Volkswagenu.

Loni musel SsangYong vyhlásit bankrot, zaměstnanci stávkovali a dlouho nebylo jasné, jestli značka přežije, či nikoliv. Nakonec o SsangYong projevilo zájem hned několik velkých výrobců a dalších investorů. Souboj vyhrála indická společnost Mahindra, která plánuje nové modely prodávat i na domácím trhu pod svou značkou.

SsangYong Korando 2011

Pokud jste si nevylámali jazyk při vyslovení značky SsangYong, tak vám ještě mohly vypadnout oči z důlků, když jste na silnici potkali jeden jeho z novějších modelů. Vedle vcelku pohledného off-roadu Rexton totiž SsangYong nabízel a vlastně stále doprodává i trojici prapodivných monster s názvy Actyon, Kyron a Rodius.

Těžko krátce definovat jejich design, snad něco na způsob legendární pohádky o pejskovi s kočičkou vařících dort. Actyon poutá pozornost podivnou přídí i zádí. Obě jsou velmi mohutné a světla mají nepřirozeně nízko. Kyron je poněkud uhlazenější, ale i on má karoserii podivně slepenou z oblin a hran. Horší je zadní část, předek lze přehlédnout. To samé platí i o velkém modelu Rodius, jehož řešení zadní části je zcela neortodoxní, ale také naprosto podivné.

SsangYong Korando 2011

V každém případě SsangYong dlouho těžil z licence na určité komponenty Mercedesu a také z toho, že vcelku brzy zaregistroval zájem o velká terénní auta a o vozy SUV a jejich deriváty. V devadesátých letech se například model Musso těšil solidnímu zájmu zákazníků, a to i u nás.

Ve stejné době se prodával i malý teréňák Korando, který se snažil podobat legendárním jeepům. Ale u něj designéři SsangYongu výrazně popustili uzdu fantazii, zejména na přídi, a tak nad obalem vítězila dobrá cena a funkční technika.

To nové Korando modelového roku 2010 (typové označení C200) má šanci vrátit značku do hry. Vedle financí od silné indické Mahindry to je velmi povedený design od Giorgetta Giugiara, na hony vzdálený kreacím designérů dosavadních modelů SsangYongu. Nové korando se již v Koreji začalo prodávat, na evropské trhy se dostane na jaře příštího roku a to včetně našeho trhu.

Nové korando bude zpočátku nabízeno s jediným motorem, dvoulitrovým commonrailovým dieselem s výkonem 175 koní a točivým momentem 330 Nm (prozatím se údaje o výkonu motoru liší podle jednotlivých trhů). To je slušný začátek, který by se mohl líbit především evropským zákazníkům. Bohužel, tento motor bude spřažen jen s manuální převodovkou. Automat a benzínový turbo motor s výkonem 180 koní bude k dispozici až v druhé polovině příštího roku. V plánech výrobce dokonce figuruje i hybridní varianta.

Ve všech verzích bude nové SUV nabízeno jako dvoukolka i jako čtyřkolka a svým zaměřením bude na trhu soupeřit s Nissanem Qashqai nebo Škodou Yeti. Karoserie využívá moderní koncept samonosné karoserie. Vpředu má nové korando závěsy typu McPherson, vzadu multilinkovou nápravu. A dobrá zpráva pro stěhováky: kufr pojme v základu 460 litrů.

SsangYong má velké plány, ale až čas a úspěch koranda ukáže, nakolik jsou realistické. Prý je v přípravě větší model, snad s tradičním jménem Musso a také nový rexton, který by si měl zachovat rámovou konstrukci a tedy solidní předpoklady pro použití v terénu.