SsangYong XAV

SsangYong XAV | foto: SsangYong

Vzrušující originální ssangyong vzpomíná na ulítlý design minulosti

  • 12
SsangYong je korejský výrobce, který se proslavil jedněmi z nejošklivějších aut poslední doby. Nový koncept XAV vzpomíná na nekonvenční styl automobilky a přidává odkaz na konkurenční Toyotu.

SsangYong to dotáhl se svými „kreacemi“ až ke krachu. Pod novým vlastníkem z Indie to čtvrtá největší korejská automobilka zkouší znovu. Nyní se téměř výhradně zaměřuje na vozy kategorie SUV. Řada z nich je v prodeji i na českém trhu.

V poslední době se designový jazyk SsangYongu o poznání zklidnil. Přesto jsou vozy tohoto výrobce stále originální. První vůz vytvoření po převzetí indickou Mahindrou dává vzpomenout na staré časy. I když tak výstřední jako „legendární“ model Rodius nový model Tivoli není.

Na autosalonu v jihokorejském Soulu představil SsangYong nový koncept XAV, který odkazuje na druhou generaci modelu Korando. Ta se však stále vyrábí jako TaGaz Tager v Rusku. Nový koncept nemá nic společného s druhou generací modelu, která je teď v nabídce - test čtěte zde

SsangYong Korando

Druhá generace SsangYongu Korando

Na původní korando odkazují například blikače, které od přední masky přecházejí až k přednímu blatníku. I blatníky odkazují na první korando, jsou také hranaté.

Jméno nového konceptu je zkratkou pro eXciting Authentic Vehicle, tedy v překladu Vzrušující originální vůz. 

SsangYong XAV

V designu nového konceptu lze vystopovat stopy jiného konkurenčního vozu. Celkovým pojetím se nový koncept podobá Toyotě FJ Cruiser. Na toto SUV odkazuje nový jihokorejský koncept podobným tvarem střechy. Stejně tak je střecha vyvedena v bílé barvě. I Toyota FJ Cruiser má hranaté blatníky, celkově však působí více „retro“.

Náhradní kolo umístěné na zadních dveřích zmiňované Toyoty má nový koncept od SsangYongu vzadu jen naznačené. Místo kola má na zadních dveřích schránku na lepící sadu.

XAV je postaven na šasi modelu Tivoli, který se představil Evropě na březnovém autosalonu v Ženevě, má však pro dnešní dobu typické hybridní provedení. Čtyřválec o objemu 1,6 litru tak doplňují tři elektromotory.

Toyota FJ Cruiser

Přední elektromotor s výkonem 10 kW slouží jako generátor, dvojice elektromotorů umístěných u zadní nápravy produkují 60 kW. Nový koncept tedy má pohon všech kol.

Koncept má vzduchový podvozek, stejně jako kameru a senzory, které dokáží sledováním povrchu upravit nastavení podvozku. Více toho prozatím SsangYong neprozradil.

Vize XAV do výroby jistě nezamíří ve vystavené podobě. Ukazuje ale další směřování jihokorejského výrobce. Ten vidí ve vozech SUV svoji budoucnost. S touto kategorií vozů má také bohaté zkušenosti.

Jedním z modelů od SsangYongu, které nepatří do kategorie SUV, je letitý převzatý Mecedes-Benz třídy E, který Korejci vyrábí už od roku 1997. Mimo Jižní Koreu se vozy SsangYong produkují také v Rusku a na Ukrajině.